A DAF tehergépkocsik 90 éve

 Idén ünnepli fennállásának kilencvenedik évfordulóját a DAF Trucks. Az alapító van Doorne fivérek műszaki és üzleti zsenialitásának köszönhetően a kis eindhoveni kovácsműhelyből mára a világ egyik vezető tehergépkocsi-gyártója vált. Érdemes hát megismerni e fejlődés főbb mérföldköveit.

Közzétéve:

Kezdetben hegesztési és kovácsolási munkákat végzett Hub van Doorne 1928. április 1-jén egy helyi sörgyár egyik szegletében megnyitott kis eindhoveni műhelye. Az 1930-as évek elején aztán a nagy gazdasági világválság miatt a van Doorne fivéreknek profilt kellett váltaniuk, így pótkocsigyártásba kezdtek. Egyik jelentős innovációjukként az alvázakat szegecselés helyett hegesztéssel készítették, ezáltal járműveik rendkívül kis saját tömegükkel tűntek ki a piacon. Az új profilnak megfelelően a cég nevét 1932-ben megváltoztatták: Van Doorne’s Aanhangwagen Fabriek (Van Doorne pótkocsigyára), rövidítve DAF. A második világháború alatt pedig a DAF mérnökei már egy tehergépkocsi tervein dolgoztak.

Előtérben a tehergépkocsik

1949 – DAF tehérgépkocsi-alváz

Ezeket az előkészületeket aztán gyorsan kamatoztathatták, ugyanis a háború után óriási kereslet jelentkezett mindenféle szállítóeszközre. A DAF 1949 szeptemberében előállt első járóképes tehergépkocsi-alvázával, ekkor a fülkéket még különböző felépítményezők készítették. A vállalat nevét ismét meg kellett változtatni, de a rövidítés maradhatott: Van Doorne’s Automobiel Fabriek, azaz Van Doorne autógyára. Egy évvel később pedig felavattak Eindhovenben egy új tehergépkocsigyárat. Majd 1951-ben a gyártó első saját fülkéje is megjelent. Ekkortájt több katonai tehergépkocsit is megalkotott a DAF, amelyek újfajta összkerékhajtási rendszerrel kínáltak kiváló terepjáró képességet. 1955-ben pedig bemutatkozott az 1100-as, az 1300-as és az 1500-as típus a polgári járművek sorában.

1950-es évek – DAF tehérgépkocsigyár

1952 – DAF YA328 katonai teherautó

1950 – DAF T60 – Az első DAF teherautó vezetőfülkével

1957 – DAF 2000

1957 – DAF 15-ös széria – DAF Torpedo

Fontos innovációk

Az 1950-es évek második felében elérkezett az ideje, hogy a DAF a motorok gyártását is saját kézbe vegye. Az 1957-ben átadott üzemben eleinte Leyland-licenc alapján készültek az erőforrások, ám rövidesen megjelentek a saját fejlesztésű egységek is. Két évvel később a DAF a piacon az elsők között bemutatta turbófeltöltős dízelmotorját. Sőt, 1958-tól már a tengelyek is házon belül készültek. A holland gyártó 1962-ben kihozta a 2600-as tehergépkocsit, amelyet a nemzetközi fuvarozás anyjának is hívtak. Az első billenthető fülkék 1968-ban jelentek meg a DAF kínálatában, és az F1600-2200 típusok már ilyennel kerültek piacra. Említést érdemelnek a DAF személyautók is, amelyek forradalmi újdonsága a fokozatmentes automatikus sebességváltó volt.

1959 – Turbófeltöltős dízelmotor

1972 – DAF 2600 billenős teherautó

Egyre nagyobb és erősebb tehergépkocsik

Az 1970-es évek elejét sújtó olajválságra ismét egy innovációval válaszolt a DAF, 1973-ban bevezette a világ első töltőlevegő-hűtéses tehergépkocsi-motorját az új, 2800-as típusban. Az 1980-as években továbbfejlesztették a befecskendezőrendszert és az égéstér formáját, így megszületett a legendás ATi (Advanced Turbo intercooling – fejlett turbófeltöltés és töltőlevegő-hűtés) motorok generációja. Majd a DAF felvásárolta a Leyland tehergépkocsi-gyárát, és azóta is itt készül az LF típus. Ugyanebben az évben mutatkozott be a rendkívül tágas Space Cab fülke is, amelyet 1994-ben a még magasabb Super Space Cab követett.

1973 – A világ első töltőlevegő-hűtéses tehergépkocsi-motorja

1985 – A DAF bemutatja a Space Cab-ot

A közelmúlt haszongépjárművei

A kilencvenes évek elején komoly nehézségekkel kellett szembenéznie a vállalatnak, de 1993-ban  DAF Trucks N.V. néven sikerült talpra állnia, 1996-ban pedig az amerikai PACCAR cégcsoport tagjává vált. Egy évvel később már meg is jelent a 95XF típus, amelyet 2005-ben az XF105 váltott fel. Persze közben a CF és az LF is lépést tartott a korral. Az Euro VI-os motorok bevezetése terén szintén élen járt a DAF, amely 2015-ben az egymilliomodik tehergépkocsi megszületését ünnepelhette. Tavaly óta pedig továbbfejlesztett hajtáslánccal növeli tovább népszerűségét az LF, a CF és az XF tehergépkocsi, méltán folytatva a van Doorne fivérek szellemi örökségét.

1994 – DAF Super Sapce Cab

 





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

Bűvös hetes

Megkezdődött az új generációs Volkswagen Transporter előértékesítése Németországban. Az újdonság a megújult külső és a vadonatúj digitális műszerfal mellett számos korszerű vezetéstámogató rendszert és kényelmi funkciót, nagyobb rakteret, illetve teherbírást, valamint többféle belső égésű és…

Hidrogénes mindenes

Nem minden hidrogénüzemű jármű üzemanyagcellás elektromos hajtású, ugyanis világszerte több személy- és teherautó-gyártó is foglalkozik hidrogéntüzelésű belső égésű motorok fejlesztésével. Többek között a Daimler Truck is, amely nemrég megkezdte egy hidrogénhajtású Mercedes-Benz Unimog U 430…

Vissza a gyökerekhez

Napjainkra eltűntek a piacról az egyszerű, olcsó, célszerű kialakítású, könnyen üzemben tartható, munkaautónak való üsd-vágd pickupok, ugyanis ezek a platós terepjárók a globális trendeket követve látványos megjelenésű, igényes kivitelezésű, gazdagon felszerelt, nagy teljesítményű életstílus-autókká váltak.…

Szétkürtölt fenntarthatóság

Hazánkban nem sokan ismerik a több mint nyolcvanéves járműgyártási múlttal büszkélkedő Hino márkát, azonban érdemes odafigyelni a fejlesztéseire. A Toyota holdudvarába tartozó gyártó tavaly októberben a Japán Mobilitási Kiállításon két fontos újdonságot is bemutatott a…

Díjnyertes digitalizáció

Jelentősen megújultak az MAN és NEOPLAN buszok a 2024-es modellévre. Egyik legfontosabb innovációjuk a vadonatúj, igényes és ergonomikus műszerfal a teljesen digitális műszerpanellel, valamint az intelligens kialakítású és működésű kezelőelemekkel. Ezzel elnyerték a Busworld szervezet…

Sokszínű alternatívák

Több fontos, illetve érdekes újdonsággal is kirukkolt az Isuzu a közelmúltban. Egyrészt átfogóan megújította a hazánkban is egyre sikeresebb D-Max pickupot. Másrészt kifejlesztett egy gyors akkumulátorcserén alapuló rendszert tisztán elektromos hajtású kisteherautókhoz, valamint bemutatott egy…

Ne szalassza el a legjobb ajánlatainkat

Iratkozzon fel hírlevelünkre és tájékoztatjuk akcióinkról, újdonságainkról.

Tovább a feliratkozásra