A DAF tehergépkocsik 90 éve

 Idén ünnepli fennállásának kilencvenedik évfordulóját a DAF Trucks. Az alapító van Doorne fivérek műszaki és üzleti zsenialitásának köszönhetően a kis eindhoveni kovácsműhelyből mára a világ egyik vezető tehergépkocsi-gyártója vált. Érdemes hát megismerni e fejlődés főbb mérföldköveit.

Közzétéve:

Kezdetben hegesztési és kovácsolási munkákat végzett Hub van Doorne 1928. április 1-jén egy helyi sörgyár egyik szegletében megnyitott kis eindhoveni műhelye. Az 1930-as évek elején aztán a nagy gazdasági világválság miatt a van Doorne fivéreknek profilt kellett váltaniuk, így pótkocsigyártásba kezdtek. Egyik jelentős innovációjukként az alvázakat szegecselés helyett hegesztéssel készítették, ezáltal járműveik rendkívül kis saját tömegükkel tűntek ki a piacon. Az új profilnak megfelelően a cég nevét 1932-ben megváltoztatták: Van Doorne’s Aanhangwagen Fabriek (Van Doorne pótkocsigyára), rövidítve DAF. A második világháború alatt pedig a DAF mérnökei már egy tehergépkocsi tervein dolgoztak.

Előtérben a tehergépkocsik

1949 – DAF tehérgépkocsi-alváz

Ezeket az előkészületeket aztán gyorsan kamatoztathatták, ugyanis a háború után óriási kereslet jelentkezett mindenféle szállítóeszközre. A DAF 1949 szeptemberében előállt első járóképes tehergépkocsi-alvázával, ekkor a fülkéket még különböző felépítményezők készítették. A vállalat nevét ismét meg kellett változtatni, de a rövidítés maradhatott: Van Doorne’s Automobiel Fabriek, azaz Van Doorne autógyára. Egy évvel később pedig felavattak Eindhovenben egy új tehergépkocsigyárat. Majd 1951-ben a gyártó első saját fülkéje is megjelent. Ekkortájt több katonai tehergépkocsit is megalkotott a DAF, amelyek újfajta összkerékhajtási rendszerrel kínáltak kiváló terepjáró képességet. 1955-ben pedig bemutatkozott az 1100-as, az 1300-as és az 1500-as típus a polgári járművek sorában.

1950-es évek – DAF tehérgépkocsigyár

1952 – DAF YA328 katonai teherautó

1950 – DAF T60 – Az első DAF teherautó vezetőfülkével

1957 – DAF 2000

1957 – DAF 15-ös széria – DAF Torpedo

Fontos innovációk

Az 1950-es évek második felében elérkezett az ideje, hogy a DAF a motorok gyártását is saját kézbe vegye. Az 1957-ben átadott üzemben eleinte Leyland-licenc alapján készültek az erőforrások, ám rövidesen megjelentek a saját fejlesztésű egységek is. Két évvel később a DAF a piacon az elsők között bemutatta turbófeltöltős dízelmotorját. Sőt, 1958-tól már a tengelyek is házon belül készültek. A holland gyártó 1962-ben kihozta a 2600-as tehergépkocsit, amelyet a nemzetközi fuvarozás anyjának is hívtak. Az első billenthető fülkék 1968-ban jelentek meg a DAF kínálatában, és az F1600-2200 típusok már ilyennel kerültek piacra. Említést érdemelnek a DAF személyautók is, amelyek forradalmi újdonsága a fokozatmentes automatikus sebességváltó volt.

1959 – Turbófeltöltős dízelmotor

1972 – DAF 2600 billenős teherautó

Egyre nagyobb és erősebb tehergépkocsik

Az 1970-es évek elejét sújtó olajválságra ismét egy innovációval válaszolt a DAF, 1973-ban bevezette a világ első töltőlevegő-hűtéses tehergépkocsi-motorját az új, 2800-as típusban. Az 1980-as években továbbfejlesztették a befecskendezőrendszert és az égéstér formáját, így megszületett a legendás ATi (Advanced Turbo intercooling – fejlett turbófeltöltés és töltőlevegő-hűtés) motorok generációja. Majd a DAF felvásárolta a Leyland tehergépkocsi-gyárát, és azóta is itt készül az LF típus. Ugyanebben az évben mutatkozott be a rendkívül tágas Space Cab fülke is, amelyet 1994-ben a még magasabb Super Space Cab követett.

1973 – A világ első töltőlevegő-hűtéses tehergépkocsi-motorja

1985 – A DAF bemutatja a Space Cab-ot

A közelmúlt haszongépjárművei

A kilencvenes évek elején komoly nehézségekkel kellett szembenéznie a vállalatnak, de 1993-ban  DAF Trucks N.V. néven sikerült talpra állnia, 1996-ban pedig az amerikai PACCAR cégcsoport tagjává vált. Egy évvel később már meg is jelent a 95XF típus, amelyet 2005-ben az XF105 váltott fel. Persze közben a CF és az LF is lépést tartott a korral. Az Euro VI-os motorok bevezetése terén szintén élen járt a DAF, amely 2015-ben az egymilliomodik tehergépkocsi megszületését ünnepelhette. Tavaly óta pedig továbbfejlesztett hajtáslánccal növeli tovább népszerűségét az LF, a CF és az XF tehergépkocsi, méltán folytatva a van Doorne fivérek szellemi örökségét.

1994 – DAF Super Sapce Cab

 





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

Felfelé terjeszkedő villamosítás

Miután a Mercedes-Benz megkezdte a városi, illetve város környéki fuvarfeladatokra optimalizált eActros és eEconic sorozatgyártását, most már a távolsági és építőipari alkalmazásokra megfelelő elektromos nehéz-tehergépjárművek fejlesztésére összpontosít. A hannoveri IAA kiállításon bemutatta az eActros LongHaul…

Újszerű megközelítéssel

Tanulmányjárműként bármelyik gyártó jóformán bármit bemutathat, sokszor még működő kezelőelemekkel vagy hajtással sem rendelkeznek ezek a látványos koncepciók. A Volta Zero azonban hamarosan sorozatgyártásba kerül az MAN által nemrég értékesített steyri üzemben. Érdemes tehát odafigyelni…

Közúti óriásdrón

Több szempontból is különleges és jövőbe mutató tanulmányjármű a Hyundai Trailer Drone, ugyanis önvezető és üzemanyagcellás hajtású egyszerre. Ráadásul a vasúti kocsiktól ellesett felépítésének köszönhetően rendkívül jól manőverezhető is. Nem csoda, hogy elnyerte az igen…

Már apraja-nagyja elektromos

Elektromos hajtású teherautók áradatával vett részt a Daimler Truck idén szeptemberben a 2022-es hannoveri IAA haszonjármű-kiállításon, kifejezve azt a célját, hogy hamarosan már csak helyileg nulla károsanyag-kibocsátású járművek szerepeljenek a kínálatában. A különféle alkalmazású és…

Ne szalassza el a legjobb ajánlatainkat

Iratkozzon fel hírlevelünkre és tájékoztatjuk akcióinkról, újdonságainkról.

Tovább a feliratkozásra