A DAF tehergépkocsik 90 éve

 Idén ünnepli fennállásának kilencvenedik évfordulóját a DAF Trucks. Az alapító van Doorne fivérek műszaki és üzleti zsenialitásának köszönhetően a kis eindhoveni kovácsműhelyből mára a világ egyik vezető tehergépkocsi-gyártója vált. Érdemes hát megismerni e fejlődés főbb mérföldköveit.

Közzétéve:

Kezdetben hegesztési és kovácsolási munkákat végzett Hub van Doorne 1928. április 1-jén egy helyi sörgyár egyik szegletében megnyitott kis eindhoveni műhelye. Az 1930-as évek elején aztán a nagy gazdasági világválság miatt a van Doorne fivéreknek profilt kellett váltaniuk, így pótkocsigyártásba kezdtek. Egyik jelentős innovációjukként az alvázakat szegecselés helyett hegesztéssel készítették, ezáltal járműveik rendkívül kis saját tömegükkel tűntek ki a piacon. Az új profilnak megfelelően a cég nevét 1932-ben megváltoztatták: Van Doorne’s Aanhangwagen Fabriek (Van Doorne pótkocsigyára), rövidítve DAF. A második világháború alatt pedig a DAF mérnökei már egy tehergépkocsi tervein dolgoztak.

Előtérben a tehergépkocsik

1949 – DAF tehérgépkocsi-alváz

Ezeket az előkészületeket aztán gyorsan kamatoztathatták, ugyanis a háború után óriási kereslet jelentkezett mindenféle szállítóeszközre. A DAF 1949 szeptemberében előállt első járóképes tehergépkocsi-alvázával, ekkor a fülkéket még különböző felépítményezők készítették. A vállalat nevét ismét meg kellett változtatni, de a rövidítés maradhatott: Van Doorne’s Automobiel Fabriek, azaz Van Doorne autógyára. Egy évvel később pedig felavattak Eindhovenben egy új tehergépkocsigyárat. Majd 1951-ben a gyártó első saját fülkéje is megjelent. Ekkortájt több katonai tehergépkocsit is megalkotott a DAF, amelyek újfajta összkerékhajtási rendszerrel kínáltak kiváló terepjáró képességet. 1955-ben pedig bemutatkozott az 1100-as, az 1300-as és az 1500-as típus a polgári járművek sorában.

1950-es évek – DAF tehérgépkocsigyár

1952 – DAF YA328 katonai teherautó

1950 – DAF T60 – Az első DAF teherautó vezetőfülkével

1957 – DAF 2000

1957 – DAF 15-ös széria – DAF Torpedo

Fontos innovációk

Az 1950-es évek második felében elérkezett az ideje, hogy a DAF a motorok gyártását is saját kézbe vegye. Az 1957-ben átadott üzemben eleinte Leyland-licenc alapján készültek az erőforrások, ám rövidesen megjelentek a saját fejlesztésű egységek is. Két évvel később a DAF a piacon az elsők között bemutatta turbófeltöltős dízelmotorját. Sőt, 1958-tól már a tengelyek is házon belül készültek. A holland gyártó 1962-ben kihozta a 2600-as tehergépkocsit, amelyet a nemzetközi fuvarozás anyjának is hívtak. Az első billenthető fülkék 1968-ban jelentek meg a DAF kínálatában, és az F1600-2200 típusok már ilyennel kerültek piacra. Említést érdemelnek a DAF személyautók is, amelyek forradalmi újdonsága a fokozatmentes automatikus sebességváltó volt.

1959 – Turbófeltöltős dízelmotor

1972 – DAF 2600 billenős teherautó

Egyre nagyobb és erősebb tehergépkocsik

Az 1970-es évek elejét sújtó olajválságra ismét egy innovációval válaszolt a DAF, 1973-ban bevezette a világ első töltőlevegő-hűtéses tehergépkocsi-motorját az új, 2800-as típusban. Az 1980-as években továbbfejlesztették a befecskendezőrendszert és az égéstér formáját, így megszületett a legendás ATi (Advanced Turbo intercooling – fejlett turbófeltöltés és töltőlevegő-hűtés) motorok generációja. Majd a DAF felvásárolta a Leyland tehergépkocsi-gyárát, és azóta is itt készül az LF típus. Ugyanebben az évben mutatkozott be a rendkívül tágas Space Cab fülke is, amelyet 1994-ben a még magasabb Super Space Cab követett.

1973 – A világ első töltőlevegő-hűtéses tehergépkocsi-motorja

1985 – A DAF bemutatja a Space Cab-ot

A közelmúlt haszongépjárművei

A kilencvenes évek elején komoly nehézségekkel kellett szembenéznie a vállalatnak, de 1993-ban  DAF Trucks N.V. néven sikerült talpra állnia, 1996-ban pedig az amerikai PACCAR cégcsoport tagjává vált. Egy évvel később már meg is jelent a 95XF típus, amelyet 2005-ben az XF105 váltott fel. Persze közben a CF és az LF is lépést tartott a korral. Az Euro VI-os motorok bevezetése terén szintén élen járt a DAF, amely 2015-ben az egymilliomodik tehergépkocsi megszületését ünnepelhette. Tavaly óta pedig továbbfejlesztett hajtáslánccal növeli tovább népszerűségét az LF, a CF és az XF tehergépkocsi, méltán folytatva a van Doorne fivérek szellemi örökségét.

1994 – DAF Super Sapce Cab

 





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

Humbaur újdonságok

Évtizedek óta bátran fordulhatunk a Humbaur GmbH családi vállalkozáshoz, amennyiben az átlagosnál igényesebb pótkocsival vagy felépítménnyel szeretnénk járműparkunkat bővíteni. Sőt, akkor is jó helyen kopogtatunk a németeknél, amennyiben teljesen egyedi igényeink megvalósításáról álmodunk.

Nagyratörő célokhoz

Talán mára senkinek nem kérdéses, hogy az Európai Unió által kitűzött környezetvédelmi célok eléréséhez a közlekedés villamosítása szükséges. Nem kis feladat ez, ám ezen az úton nemcsak az akkumulátor visz majd előre minket. Egy aprócska…

Életek védelmében

Idén júliusban életbe lépett az általános járműbiztonsági rendelet legfrissebb módosítása, amely szigorúbb biztonsági előírásokat vezetett be a haszonjárművek számára. A rendelet célja a közúti közlekedés biztonságának jelentős növelése az Európai Unióban.

A jövő kapujában

Több tízmillió dolláros szerződést hoz tető alá az Isuzu japán járműgyártó a Gatik önvezető technológiák fejlesztésével foglalkozó amerikai vállalattal. A befektetés célja önvezető közép- és nehézkategóriás teherautók kifejlesztése a már most is létező automatizált szállítási…

Sétagalopp vele a munka

Bemutatta a Daimler Truck japán leányvállalata, a Fuso az évtizedek óta igen sikeres Canter kisteherautó legújabb generációját. A típus az új biztonsági és kényelmi funkciók mellett további konfigurációs lehetőségekkel bővült, és mindez persze az akkumulátoros…

Ne szalassza el a legjobb ajánlatainkat

Iratkozzon fel hírlevelünkre és tájékoztatjuk akcióinkról, újdonságainkról.

Tovább a feliratkozásra