Biztosan biztonságban vezet?

Sajnos a közúti ellenőrzési statisztikák azt mutatják, hogy a tehergépkocsi-vezetők körében még mindig jelentős arányt képviselnek azok, akik nem használják szabályosan a biztonsági övet vezetés közben. Holott a biztonsági öv ezekben a járművekben is az első számú életmentő eszköz. Emellett még mindig sokan vezetnek kézben tartott mobiltelefonnal, ami szintén számottevő kockázati tényező. Az alábbiakban ezt a két témát járjuk körbe a közlekedésbiztonság szempontjából.

Közzétéve:

Évente többször tart kiemelt ellenőrzési akciót a magyar rendőrség az utakon, amely során a biztonsági öv szabályos viselésére és a vezetés közbeni mobiltelefon-használatra is kiemelt figyelmet fordítanak. Ezek statisztikai adatai is alátámasztják, hogy még mindig sokan fittyet hánynak ezekre a szabályokra, köztük a hivatásos tehergépkocsi-vezetők is. Persze nem csak ezek a kimutatások beszédesek. Elég az utakon közlekedve megfigyelni, hogy valóban sok teherautó-sofőr teste előtt nem fut keresztben a fekete vagy egyéb színű heveder. Ha pedig a sávjukból folyamatosan kilépő, kígyózva haladó tehergépkocsik vezetőit megnézzük, legtöbbször mobiltelefont tartanak a kezükben, amelyen sms-t olvasnak vagy írnak, közösségi oldalakat böngésznek vagy egyéb műveleteket végeznek.

Az öv a legfontosabb életmentő eszköz

Sokaknak téves biztonságérzetet ad, hogy jóval a személyautók tetejének szintje felett egy hatalmas, masszív, akár negyven tonna összgördülőtömegű jármű volánja mögött ülnek a fülke tágas terében. Úgy gondolják, hogy ott nem érheti baj őket, ezért nem szükséges becsatolniuk a biztonsági övet. Való igaz, hogy egy személyautóval vagy kishaszonjárművel ütközve nem fenyegeti őket nagy veszély ott fent az elefántcsonttoronyban. Csakhogy a tehergépkocsik sokszor egy másik teherautóval vagy autóbusszal ütköznek, amikor már nem érvényesül az erőfölényük. Sok esetben pedig elhagyják a pályát és árokba borulnak vagy valamilyen műtárgynak, például hídlábnak ütköznek. Ilyenkor már jelentősebb sérülésveszélynek vannak kitéve a teherautó-vezetők, és bizony életmentő lehet az öv helyes használata. Ez egyrészt megakadályozza, hogy a ütközéskor a műszerfalnak, illetve a szélvédőnek vágódjanak, boruláskor pedig megvédi őket attól, hogy az ülésből kiesve elszabadult testként csapódjanak szerteszét a fülkében. Aki arra számít, hogy majd erősen megkapaszkodva rögzíti magát az ülésben, az bizonyára nincs tisztában azzal, hogy ütközés során a gravitációs gyorsulás akár negyvenszerese is felléphet egy járműben. A kételkedőknek érdemes videómegosztó felületeken rákeresniük kamionbaleseteket rögzítő belsőkamerás felvételekre.

A telefon leköti a figyelmet és a kezet

Autópályán nehéz-teherautóval közlekedni legtöbbször valóban ingerszegény és monoton tevékenység. Az adaptív sebességtartó automatika gyorsítással és lassítással elvégzi a sor követését, a sávelhagyásra figyelmeztető pedig idejében szól, ha a jármű készül elhagyni a sávját. Sokan ilyenkor a mobiltelefonjukhoz nyúlnak, hogy kihasználják, illetve elüssék az időt. Előfordul persze, hogy az irányítójukkal kommunikálnak sms-ben, ám ez sem mentség a telefon kézben tartott használatára. Míg egyesek egyszerűen csak lusták Bluetooth-on keresztül összekapcsolni a telefonjukat a jármű kihangosító rendszerével vagy beszerezni egy headsetet, és ezért telefonálnak kézben tartott készülékkel. Azért veszélyesek ezek a tevékenységek, mert a közlekedési balesetek váratlanul és gyorsan történnek. Gondoljunk csak bele, ha előre lehetne tudni egy baleset bekövetkezését, akár csak 4-5 másodperccel, akkor az jó eséllyel nem is történne meg! A mobiltelefon használatakor pedig a járművezetők átlagosan 2-4 másodpercre elveszik a tekintetüket a forgalomról, illetve az útról. Ez 90 kilométer/óra sebességnél 50-100 méter vakon vezetést jelent! Ráadásul a telefon lefoglalja a sofőr egyik kezét, holott egy vészhelyzetet elhárító manőver kizárólag a kormánykereket két kézzel fogva kivitelezhető eredményesen. Nem véletlenül tiltja a KRESZ vezetés közben a telefon kézben tartott használatát, és Hollandiában már egy olyan kamerás rendszert is kifejlesztett a hatóság, amellyel hatékonyan ellenőrizhető ez a szabálysértés.

Akármennyire nagy és nehéz járművet vezet valaki és akármennyire rutinosnak, tapasztaltnak érzi magát több millió kilométerrel a háta mögött, minden esetben azt tanácsoljuk, hogy szabályosan kösse be magát a biztonsági övvel és legfeljebb kihangosítóval, illetve a lehető legrövidebb ideig használja a telefonját vezetés közben. Ezzel valóban jelentős lépést tesz a biztonságosabb közlekedés felé.





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

Méltó utód

Kis- és középvállalkozások számára eddig is ideális választás volt a Ford Transit Custom. A kishaszonjármű új generációja azonban az eddigiekhez képest is nagyobb választékot kínál karosszériaváltozatok és hajtásláncok terén, emellett egy sor praktikus megoldás teszi…

Orrplasztika után

Kicsit hosszabbra és áramvonalasabbra szabták a Volvo FH elejét, kihasználva az uniós szabályozás adta lehetőségeket. Az újításnak köszönhetően javult a nehéz-tehergépjárművek stabilitása és sikerült csökkenteni a fogyasztást.

Humbaur újdonságok

Évtizedek óta bátran fordulhatunk a Humbaur GmbH családi vállalkozáshoz, amennyiben az átlagosnál igényesebb pótkocsival vagy felépítménnyel szeretnénk járműparkunkat bővíteni. Sőt, akkor is jó helyen kopogtatunk a németeknél, amennyiben teljesen egyedi igényeink megvalósításáról álmodunk.

Nagyratörő célokhoz

Talán mára senkinek nem kérdéses, hogy az Európai Unió által kitűzött környezetvédelmi célok eléréséhez a közlekedés villamosítása szükséges. Nem kis feladat ez, ám ezen az úton nemcsak az akkumulátor visz majd előre minket. Egy aprócska…

Életek védelmében

Idén júliusban életbe lépett az általános járműbiztonsági rendelet legfrissebb módosítása, amely szigorúbb biztonsági előírásokat vezetett be a haszonjárművek számára. A rendelet célja a közúti közlekedés biztonságának jelentős növelése az Európai Unióban.

A jövő kapujában

Több tízmillió dolláros szerződést hoz tető alá az Isuzu japán járműgyártó a Gatik önvezető technológiák fejlesztésével foglalkozó amerikai vállalattal. A befektetés célja önvezető közép- és nehézkategóriás teherautók kifejlesztése a már most is létező automatizált szállítási…