
Egy jó MI-ötlet?…Valaki?
Mi mindenre lehet jó a mesterséges intelligencia? Nos, erre kíváncsi az Isuzu is! A Delta-Truck Kft. palettáján is szereplő márkára mindenesetre aligha mondható, hogy sablonokban gondolkozna. Tavaly ősszel hirdette meg Isuzu AI Innovation Challenge 2024 ötletpályázatát, amely jelenleg a benyújtott anyagok kiértékelésénél jár. Jól érzékelteti a márka nyitottságát, hogy a mesterséges intelligencia (MI) újszerű alkalmazásaira és a jövő számára így teremthető értékekre összpontosító kiírás sem üzletági, sem szakterületi megkötést nem tartalmazott.
Gyorsan változó világunkban a jövő előrejelzése és az értékteremtés egyaránt a hagyományos keretein jóval túlmutató, innovatív perspektívát igényel. Az Isuzu ezért a világ minden tájáról várta az új MI-technológiákra, illetve azok alkalmazására vonatkozó ötleteket. Első díjként húszezer dollárt ajánlott fel, az ígéretes ötletek gazdái pedig a programot követően is folytathatják projektjeiken a munkát.
Az Isuzu már jó ideje alkalmaz mesterségesintelligencia-alapú megoldásokat például az önvezető járművek és a digitális átalakulás high-tech szakterületei kapcsán. Az MI-megoldások a vállalat Isuzu Transformation középtávú üzleti tervében is komoly szerepet kaptak
Az Isuzu és az MI
A jokohamai vállalat számára – amelynek gyökerei egészen 1916-ig nyúlnak vissza, és bő kilenc évtizede gyártja Isuzu néven járműveit – korántsem új a téma. A logisztika optimalizálása szolgálatában már jó ideje alkalmaz mesterséges intelligencián alapuló megoldásokat olyan csúcstechnológiájú szakterületeken, mint az önvezető járművek és a digitális átalakulás. Az Isuzu szilárd meggyőződése, hogy a mesterséges intelligencia olyan hatékony eszköz, amelynek maradéktalan kiaknázása elengedhetetlen a jövőbeli növekedéshez. A korábban általunk is bemutatott új Isuzu Transformation középtávú üzleti tervében is komoly szerepet kapott a digitális átalakulás kapcsán. Ennek során három szakterület, a támogatott és automatizált vezetés, a hálózatba kapcsolt szolgáltatások, valamint a szén-dioxid-semleges megoldások hivatottak további bevételi forrásként szolgálni. A vállalat egybillió jent invesztál a terv e három pillérének innovációjába. A vállalatcsoport várakozásai szerint a most részletezett program keretében beérkező, a mesterséges intelligencia technológiáival kapcsolatos új ötletek is fontos alapot képezhetnek az említett három terület támogatásához, valamint új üzletágak születését is elősegíthetik.
Eljátszva a gondolattal, ezúttal a haszonjárműves szakmából vettünk egy konkrét példát, mégpedig egy, a VIARENT kínálatában is kedvelt márka, az MAN teherautók gyártójától.
Az MAN TruckScenes adatbázisa elsősorban az autópályákra, a le- és felvezető szakaszokra, illetve a logisztikai terminálok környezetére összpontosít
Csak nyitottan!
747 különböző menethelyzet? Létezik egyáltalán ennyiféle? Bizony létezik! Sőt, az MAN az első teherautó-gyártóként közzétette az automatizált vezetéssel közlekedő kísérleti járművei fejlesztése során összegyűjtött, összesen 747 menethelyzetet tartalmazó atabázisát, amely egyaránt tartalmazza az érzékelőkből a környezetről nyert és a jármű saját működése kapcsán regisztrált információkat. Az ilyen szabadon hozzáférhető és ingyenes adatkészletek megosztása az automatizált vezetésen egymástól függetlenül dolgozó szakmai platformok – mint a járműgyártók, a kutatóintézetek és a szoftverfejlesztők – között jelentősen felgyorsíthatja a fejlesztést és az adatformátumok egységesítését. Emellett az eredmények és módszerek szabványos összevetését is lehetővé teszi, így referenciaként is szolgálhat a tudományos munkához, és a külső partnerekkel is nagyban megkönnyíti az együttműködést. A személyautók számára már több ilyen nyilvánosan hozzáférhető adatbázis is rendelkezésre áll, nem úgy azonban a teherautók szakterületén. Az MAN TruckScenes éppen ezt a hiány hivatott pótolni.
A menethelyzetek betanítási, tesztelési és validációs részre osztott állományai az érzékelő- és járműadatokat, valamint a hozzájuk tartozó megjegyzéseket tartalmazzák. Utóbbiak írják le a menethelyzetet, a környezeti körülményeket és a jármű körüli objektumokat – a gépi tanulás és a neuronháló-fejlesztés alapjaként
Önállóan a csomópontok között
Az adatkészlet elsősorban az autópályák, azok le- és felvezető szakaszai, illetve a logisztikai terminálok környezetének közlekedésére vonatkozik. Ezzel lényegében a logisztikai központok közötti – angol kifejezéssel hub-to-hub – szállítás körülményeit fedi le, amire az MAN az automatizált vezetés terén jelenleg elsősorban összpontosít. Az érzékelők arzenálját négy kamera, hat-hat lidar és radar, a térbeli pozicionálásra két inerciális mérőegység (IMS), valamint a nagy pontosságú globális navigációs műholdendszer (GNSS) alkotja. Az MAN TruckScenes az első olyan adategyüttes, amely 360 fok lefedettségű 4D-radaradatokat is tartalmaz, egyben ez a legnagyobb radar-adatállomány, amely felcímkézett háromdimenziós határolókereteket is tartalmaz. A 747 menethelyzet meghatározása során az időjárási körülményekre is különös figyelmet fordítottak. Az egyes szituációkat betanítási, tesztelési és validációs adatmennyiségre osztották. Az egyes helyzetek a környezeti érzékelők és jármű adatait, valamint a hozzájuk tartozó megjegyzéseket tartalmazzák. Utóbbiak a menethelyzet leírására szolgálnak, és a környezeti feltételeket, valamint a jármű körüli tárgyak jelöléseit rögzítik. Ezek jelentik a gépi tanulás alapját az önvezetés neuronhálóinak fejlesztése során. A nyilvános adatkészletek a környezetfelismerés teljesítményének és minőségének értékelését is lehetővé teszik, és a vonatkozó fejlesztések is pontosabban nyomon követhetők velük.
A fentiek alapján aligha lehet kétséges, hogy az Isuzu, illetve a VIARENT egyik kedvenc márkájának fejlesztői sem ülnek a babérjaikon. Mind a Delta-Truck palettáján, mind pedig Közép-Európa egyik legnagyobb haszongépjármű-bérbeadó vállalatánál kíváncsian várjuk a mesterséges intelligencia újabb vívmányait!