Egy jó MI-ötlet?…Valaki?

Mi mindenre lehet jó a mesterséges intelligencia? Nos, erre kíváncsi az Isuzu is! A Delta-Truck Kft. palettáján is szereplő márkára mindenesetre aligha mondható, hogy sablonokban gondolkozna. Tavaly ősszel hirdette meg Isuzu AI Innovation Challenge 2024 ötletpályázatát, amely jelenleg a benyújtott anyagok kiértékelésénél jár. Jól érzékelteti a márka nyitottságát, hogy a mesterséges intelligencia (MI) újszerű alkalmazásaira és a jövő számára így teremthető értékekre összpontosító kiírás sem üzletági, sem szakterületi megkötést nem tartalmazott.

Közzétéve:

Gyorsan változó világunkban a jövő előrejelzése és az értékteremtés egyaránt a hagyományos keretein jóval túlmutató, innovatív perspektívát igényel. Az Isuzu ezért a világ minden tájáról várta az új MI-technológiákra, illetve azok alkalmazására vonatkozó ötleteket. Első díjként húszezer dollárt ajánlott fel, az ígéretes ötletek gazdái pedig a programot követően is folytathatják projektjeiken a munkát.

Az Isuzu már jó ideje alkalmaz mesterségesintelligencia-alapú megoldásokat például az önvezető járművek és a digitális átalakulás high-tech szakterületei kapcsán. Az MI-megoldások a vállalat Isuzu Transformation középtávú üzleti tervében is komoly szerepet kaptak

Az Isuzu és az MI

A jokohamai vállalat számára – amelynek gyökerei egészen 1916-ig nyúlnak vissza, és bő kilenc évtizede gyártja Isuzu néven járműveit – korántsem új a téma. A logisztika optimalizálása szolgálatában már jó ideje alkalmaz mesterséges intelligencián alapuló megoldásokat olyan csúcstechnológiájú szakterületeken, mint az önvezető járművek és a digitális átalakulás. Az Isuzu szilárd meggyőződése, hogy a mesterséges intelligencia olyan hatékony eszköz, amelynek maradéktalan kiaknázása elengedhetetlen a jövőbeli növekedéshez. A korábban általunk is bemutatott új Isuzu Transformation középtávú üzleti tervében is komoly szerepet kapott a digitális átalakulás kapcsán. Ennek során három szakterület, a támogatott és automatizált vezetés, a hálózatba kapcsolt szolgáltatások, valamint a szén-dioxid-semleges megoldások hivatottak további bevételi forrásként szolgálni. A vállalat egybillió jent invesztál a terv e három pillérének innovációjába. A vállalatcsoport várakozásai szerint a most részletezett program keretében beérkező, a mesterséges intelligencia technológiáival kapcsolatos új ötletek is fontos alapot képezhetnek az említett három terület támogatásához, valamint új üzletágak születését is elősegíthetik.
Eljátszva a gondolattal, ezúttal a haszonjárműves szakmából vettünk egy konkrét példát, mégpedig egy, a VIARENT kínálatában is kedvelt márka, az MAN teherautók gyártójától.

Az MAN TruckScenes adatbázisa elsősorban az autópályákra, a le- és felvezető szakaszokra, illetve a logisztikai terminálok környezetére összpontosít

Csak nyitottan!

747 különböző menethelyzet? Létezik egyáltalán ennyiféle? Bizony létezik! Sőt, az MAN az első teherautó-gyártóként közzétette az automatizált vezetéssel közlekedő kísérleti járművei fejlesztése során összegyűjtött, összesen 747 menethelyzetet tartalmazó atabázisát, amely egyaránt tartalmazza az érzékelőkből a környezetről nyert és a jármű saját működése kapcsán regisztrált információkat. Az ilyen szabadon hozzáférhető és ingyenes adatkészletek megosztása az automatizált vezetésen egymástól függetlenül dolgozó szakmai platformok – mint a járműgyártók, a kutatóintézetek és a szoftverfejlesztők – között jelentősen felgyorsíthatja a fejlesztést és az adatformátumok egységesítését. Emellett az eredmények és módszerek szabványos összevetését is lehetővé teszi, így referenciaként is szolgálhat a tudományos munkához, és a külső partnerekkel is nagyban megkönnyíti az együttműködést. A személyautók számára már több ilyen nyilvánosan hozzáférhető adatbázis is rendelkezésre áll, nem úgy azonban a teherautók szakterületén. Az MAN TruckScenes éppen ezt a hiány hivatott pótolni.

A menethelyzetek betanítási, tesztelési és validációs részre osztott állományai az érzékelő- és járműadatokat, valamint a hozzájuk tartozó megjegyzéseket tartalmazzák. Utóbbiak írják le a menethelyzetet, a környezeti körülményeket és a jármű körüli objektumokat – a gépi tanulás és a neuronháló-fejlesztés alapjaként

Önállóan a csomópontok között

Az adatkészlet elsősorban az autópályák, azok le- és felvezető szakaszai, illetve a logisztikai terminálok környezetének közlekedésére vonatkozik. Ezzel lényegében a logisztikai központok közötti – angol kifejezéssel hub-to-hub – szállítás körülményeit fedi le, amire az MAN az automatizált vezetés terén jelenleg elsősorban összpontosít. Az érzékelők arzenálját négy kamera, hat-hat lidar és radar, a térbeli pozicionálásra két inerciális mérőegység (IMS), valamint a nagy pontosságú globális navigációs műholdendszer (GNSS) alkotja. Az MAN TruckScenes az első olyan adategyüttes, amely 360 fok lefedettségű 4D-radaradatokat is tartalmaz, egyben ez a legnagyobb radar-adatállomány, amely felcímkézett háromdimenziós határolókereteket is tartalmaz. A 747 menethelyzet meghatározása során az időjárási körülményekre is különös figyelmet fordítottak. Az egyes szituációkat betanítási, tesztelési és validációs adatmennyiségre osztották. Az egyes helyzetek a környezeti érzékelők és jármű adatait, valamint a hozzájuk tartozó megjegyzéseket tartalmazzák. Utóbbiak a menethelyzet leírására szolgálnak, és a környezeti feltételeket, valamint a jármű körüli tárgyak jelöléseit rögzítik. Ezek jelentik a gépi tanulás alapját az önvezetés neuronhálóinak fejlesztése során. A nyilvános adatkészletek a környezetfelismerés teljesítményének és minőségének értékelését is lehetővé teszik, és a vonatkozó fejlesztések is pontosabban nyomon követhetők velük.

A fentiek alapján aligha lehet kétséges, hogy az Isuzu, illetve a VIARENT egyik kedvenc márkájának fejlesztői sem ülnek a babérjaikon. Mind a Delta-Truck palettáján, mind pedig Közép-Európa egyik legnagyobb haszongépjármű-bérbeadó vállalatánál kíváncsian várjuk a mesterséges intelligencia újabb vívmányait!





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

A VIARENT újabb lépést tett Szlovákiában: felvásárolta az MHC Mobility nehézjármű flottáját

A VIARENT – Közép-Európa meghatározó haszonjármű-bérbeadó vállalata – tovább erősíti jelenlétét Szlovákiában: sikeresen felvásárolta az MHC Mobility Slovakia nehézgépjármű flottáját. Az akvizíció stratégiai jelentőségű mérföldkő a vállalat régiós terjeszkedésében, és új szintre emeli szolgáltatási kapacitását…

Előny a négyzeten

Már ma is többféle tisztán elektromos zárt furgon sorakozik a VIARENT bérautó-kínálatában, a bérautók specialistája azonban hallgatva az idők szavára tovább bővíti villanypalettáját. Feltétlenül érdemes hát végiggondolni, vitathatatlan környezetvédelmi erényeik mellett milyen gazdaságossági előnyökkel szolgálhatnak…

Globális játékos

Kőkemény pickup, elnyűhetetlen terepjáró, masszív és megbízható teherautók. Ennyi? Korántsem! Noha a Delta-Truck Kft. palettájára tekintve is egyből látható, hogy az Isuzu márka Európában közismert kínálata sem éppen szűkös – a több mint kilencven esztendős…

Nehézsúlyban is biztonságosan

Hatalmas kerekeken és súlyos rakományokkal robogó, leginkább tehervonatra emlékeztető kamionkonvojok – és napi szinten súlyos balesetek. Ki ne rettent volna már meg egyszer-egyszer a szemből elhúzó vagy épp közvetlenül mellettünk dübörgő, negyventonnás szerelvényektől? Miután az…