Egyre okosabb a tachográf

Alig egy év múlva érkezik az okostachográfok új generációja. Nem kell megijedni, nemcsak a szabálytalanságok ellenőrzését könnyíti meg, hanem a járművezetők és az üzemeltetők mindennapos munkáját is. A DTCO 4.1 például a határátlépések automatikus rögzítésére és a terhelési adatok valós idejű továbbítására is képes lesz. Ezáltal hatékonyan támogatja majd a logisztikai folyamatok digitalizációját.

Közzétéve:

Folyamatosan szigorítják az Európai Unióban a nemzetközi fuvarozás működését szabályzó jogszabályi előírásokat a piaci versenyhelyzet optimalizálása érdekében. Ennek újabb mérföldköveként jelent meg 2020 nyarán a Mobilitási Csomag, amelynek egyik lényeges eleme a határátlépések felügyelete a kabotázs elfogadott keretek között tartásához és a kiküldetések nyomon követéséhez. Ám ez nagyobb adminisztrációs terheket ró úgy a járművezetőkre, mint a fuvarozókra, valamint mérsékli a fuvarszervezési lehetőségek rugalmasságát. Jó hír viszont, hogy megfelelő adatpontosság és adatbiztonság esetén automatizálhatók ezek az adminisztrációs folyamatok. Sőt, további hasznos funkciókkal is kibővíthető ez a digitalizált rendszer, amelyekkel növelhető a fuvarozás hatékonysága. Ennek jegyében született meg a digitális tachográfok új generációja.

Megkönnyíti az ellenőrzéseket

A menetírók egyik vezető gyártója, a Continental már közzétette, hogy mi mindent tud majd az általa kifejlesztett VDO DTCO 4.1 készülék, amely az iparban az elsők között használja majd az európai Galileo helymeghatározó rendszer jeleit. Először is műholdas helymeghatározás segítségével rögzíti majd a határátlépéseket, valamint a fel- és lerakodások helyét a járművekre és gépkocsivezetőkre vonatkozóan egyaránt. A hatóság az adatok elemzésével vizsgálhatja a szabályok betartását. Továbbá az új tachográf a jármű érzékelőiből származó tengelyterhelési adatokat ellátja majd az adott fuvareszköz digitális azonosítójával, és ezeket kérés esetén továbbítja a hatóságnak. Ráadásul ezek a folyamatok teljesen automatizáltak és manipulációtól védettek lesz, így megkönnyítik a fuvarozók munkáját is.Valóságos adatközpont

A tengelyterhelési adatok felhasználásával pedig a járművek aktuális terhelésén alapuló útdíjfizetés is megvalósulhat. Mivel a nagyobb terheléssel közlekedő gépkocsik jobban igénybe veszik az utakat, úgy az igazságos, ha több útdíjat fizetnek. A járművezetők számára nagy könnyebbséget jelenthet, hogy rövidesen megszabadulhatnak a szélvédőn sorakozó útdíjfizető fedélzeti eszközöktől, ugyanis az új okostachográf az európai országok útdíjfizetési rendszereinek összehangolásához is nagy segítséget nyújthat. Sőt, a DTCO 4.1 a flottamenedzsment-rendszereknek is sokféle adatot szolgáltathat, illetve megkönnyítheti az adatok megosztását a különféle telematikai platformok között.

Szoros ütemterv

A tachográf tehát egyszerű menetíróból hamarosan sokoldalú digitális információs központtá válik. Olyannyira hamarosan, hogy az új generációs okostachográf már jövő év augusztusától kötelező lesz minden újonnan forgalomba helyezett, 3,5 tonna össztömeg feletti haszongépjárműben. Nem sokkal később, 2024 végére minden nemzetközi forgalomban közlekedő, 3,5 tonna össztömeget meghaladó gépjárműben ki kell cserélni az analóg és régebbi digitális menetírókat DTCO 4.1 típusúakra. Az első generációs okostachográfokat 2025 augusztusáig kell frissíteni, míg az újként forgalomba helyezett, 2,5 és 3,5 tonna össztömeg közötti kishaszonjárműveket 2026 júliusától kell új generációs menetíróval felszerelni. A jogalkotók tehát igencsak sürgetik a változásokat.





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

Új távlatok

Csupán az elektromos mobilitás hajnalán járunk csupán – azért a hőskorán talán már túl vagyunk. Ennek ellenére máris egy teljesen új töltési rendszerrel kell megbarátkoznunk a VIARENT bérautói között is népszerű nehézkategóriájú teherautók világában. Ám…

Hat évtized az élen

Nagy napot, egy kerek évfordulót ünnepelhettünk idén augusztus elején, ugyanis 1965. augusztus 9-én gördült le Langleyben a gyártósorról az első Ford Transit. Akkoriban még aligha gondolta bárki, milyen nagy hatást gyakorol majd a VIARENT palettáján…

Egyre ügyesebb őrangyalok

Aligha tartottak nyári szünetet babérjaikon ülve a magas fokú megbízhatóságáról és kiemelkedő biztonságáról közismert Volvo Trucks tervezői. A VIARENT bérautó-kínálatának egyik legnépszerűbb nehéz-teherautós márkája ugyanis mindjárt két új biztonságtechnikai fejlesztéssel is előrukkolt a nyár derekán.

Önállóan az autópályán

Illusztris társaságban folytatja intenzív fejlesztőmunkáját az automatizált vezetés területén a Delta-Truck Kft. által is forgalmazott Isuzu. A japán high-tech szektor kiválóságaiként – két japán minisztérium megbízásából – négy technológiai vállalat indíthatott közúti teszteket nehézkategóriájú tehergépkocsik…

Tiszta zónák – 2. rész

Cikkünk előző részéből már képet alkothattunk arról, mennyire sokrétű és jövőbe mutató a károsanyag-kibocsátás, illetve a korlátozott kibocsátási zónák (LEZ) témaköre. A városi teherszállítás előtt álló hatalmas kihívás tétje nem kevesebb, mint a jövő egészséges…

Tiszta zónák – 1. rész

Kevés izgalmasabb kérdés vetődik fel napjainkban a teherszállítás háza táján, mint a károsanyag-kibocsátás, illetve a korlátozott kibocsátási zónák témája. Az intenzív viták nyomán évről-évre több és több ilyen övezet jön létre, egyre közelebb hozva a…