Életek védelmében

Idén júliusban életbe lépett az általános járműbiztonsági rendelet legfrissebb módosítása, amely szigorúbb biztonsági előírásokat vezetett be a haszonjárművek számára. A rendelet célja a közúti közlekedés biztonságának jelentős növelése az Európai Unióban.

Közzétéve:

Szigorúbb biztonsági követelményeket írnak elő a haszonjárművek számára az általános járműbiztonsági rendelet (General Safety Regulation, GSR) legújabb módosításai, amelyek júliusban léptek hatályba. A frissített szabályok értelmében már mindegyik ma újonnan forgalomba helyezett kishaszonjárműnek, tehergépkocsinak és autóbusznak meg kell felelnie ezeknek az előírásoknak. Az Európai Unió célkitűzése, hogy 2038-ig legalább 25 000 emberéletet mentsenek meg ezekkel, sőt a következő 26 évben nullára redukálják a halálos és súlyos sérülésekkel járó közúti balesetek számát.

Kötelező változtatások 2024 júliusában

A rendeletben összesen 11 aktív biztonsági asszisztensrendszert írtak elő. Ezek közül nyolcnak idén júliusra, a többinek pedig 2026–2029 között kell beköltöznie minden új teherautóba és autóbuszba. Ez azt jelenti, hogy legkésőbb 2024 nyarától kötelező a vészfékjelzés, ami villogó féklámpával vagy egy hasonlóan erős fénnyel jelzi a követő forgalom számára a lehetséges veszélyt erős fékezéskor. Különösen nagy jelentősége van ennek rossz látási viszonyok között, ráadásul a villogó fényt a kevésbé figyelmes vezetők is könnyebben észlelik. Emellett mostantól kötelező kamerákkal vagy szenzorokkal figyelni tolatáskor a teherautó mögötti területet, elkerülendő ezzel az esetleges személyi sérüléseket.

Szintén fontos kötelező újdonság a teherautók és autóbuszok esetében az abroncsnyomás-ellenőrző, ami elengedhetetlen a biztonságos közlekedéshez. A megfelelő nyomás a gumiabroncsok élettartamának meghosszabbítása szempontjából sem elhanyagolható, az üzemanyagfogyasztásról már nem is beszélve! Szintén a lista részét képezni az intelligens sebességinformációs rendszer, amely figyelmeztet, ha a járművezető túllépné az éppen aktuálisan megengedett tempót. A teherautók és autóbuszok holttérfigyelő rendszerének fontosságát magyaráznunk sem kell: elengedhetetlen a járművezető számára, hiszen jelzi a kerékpárosokat és gyalogosokat, akik a jármű mellett vagy közvetlen közelében, de jól be nem látható helyen haladnak el.

Szintén hasznos újítás a 3,5 tonna fölötti járművek esetében az elinduláskor a jármű előtti holttérben tartózkodókra figyelmeztető rendszer, illetve az egységes csatlakozójú alkoholzárak előkészítése. Egy ilyen rendszer beépítése garantálja, hogy aki alkoholt fogyaszt, az ezentúl ne vezethessen teherautót vagy autóbuszt! Mindezek mellett a kimerültségből adódó balesetekre is gondoltak a jogalkotók, ugyanis az egyik biztonsági rendszer kifejezetten az éberséget és vezetési időt figyeli és emlékeztet rá, hogy tartsunk pihenőt.

Következő lépcsőfok

Az idén bevezetett új rendszerek egy nagyobb folyamat egy lépcsőjét jelentik. A következő években ugyanis további fejlesztéseket kell eszközölniük a gyártóknak. Ilyen például a 2026-ra már kötelezően előírt újítás, amely figyelmeztet minket, ha elbóbiskolnánk, sőt, azt is vizsgálja, hogy valóban a vezetésre koncentrálunk-e és szemünk a pályát, nem pedig mondjuk a telefonunkat lesi. Mindezek mellett cél, hogy jelentősen fokozzák a járművezetők közvetlen kilátását a szélvédőn és az oldalablakokon, valamint a holtterek csökkentését is szorgalmazzák, megóvva ezzel a gyalogosokat és a kerékpárosokat.

Végül, de közel sem utolsósorban pedig egy eseményadat-rögzítőt is bevezetnek majd, amely a repülőgépek feketedobozához hasonlóan tárolja a menetadatokat. Ennek köszönhetően egy esetleges baleset után az adatok kielemezhetőek, amely lehetőséget biztosít arra, hogy a szakemberek pontosan lássák a baleset forrását és további célirányos fejlesztéseket vezessenek be a személyi sérülések megelőzése érdekében. Természetesen ezek a fejlesztések mind-mind komoly befektetéseket jelentenek a gyártók számára, ám a fejlődésnek megvan az ára, a biztonságosabb közlekedésnél és az emberi életek megóvásánál pedig semmi nem lehet fontosabb!

Élhetőbb jövő

Általánosságban elmondhatjuk tehát, hogy a kishaszonjárművek és nehéz-teherautók tulajdonosai számára ezek az új előírások költségnövekedést jelentenek az új járművek beszerzésekor, hiszen a gyártóknak is plusz költséget jelent megfeleli a szabályzatnak. Cserébe azonban a járművek biztonságosabbak és hatékonyabbak lesznek, ami hosszú távon mindenki érdekeit egyaránt szolgálja. Nem hagyhatjuk figyelmen kívül azt sem, hogy nem csak a lízingelt új járműveket érinti ez rendelet, hanem a VIARENT folyamatosan frissített flottájában a július óta újonnan forgalomba helyezett járművek is már mind megfelelnek ezeknek a mindenre kiterjedő biztonsági előírásoknak. A bérlés egyik kényelmi előnye, hogy a műszaki újdonságok felára nem a használót terheli – ez idén nyártól a használat minden percében aktív segítséggel egészül ki.





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

Mindent tud, amit a nagyok

Egyszerre menthet életeket, növelheti a járműkihasználást, fokozhatja a szállítmányozás gazdaságosságát és kímélheti a környezetet. Mi az? Napjaink fuvarozásának egyik legizgalmasabb találós kérdésére egyértelműen az önvezető kamion a válasz. A mesterséges intelligencia alkalmazásának óriási kihívása minden…

(Még mindig) nem ismernek lehetetlent

Újabb izgalmas összeállítással jelentkezünk a Broshuis ügyfeleinek kiszállított speciális pótkocsikról. A kampeni tervezők ezek révén is igazolták, hogy aligha ismernek lehetetlent. Ezúttal is nagy szakértelemmel és tapasztalattal, mi több elegánsan abszolválták a legkülönlegesebb kihívásokat. A…

Még távolabbra, még dinamikusabban

Csomagkézbesítés? Mesteremberek munkaeszköze? Szervizautó? Netán mobil élelmiszerbolt, esetleg személyszállító transzferjármű? Mindegyik! A Mercedes-Benz eVito – a VIARENT flottájában is népszerű eSprinter közkedvelt „kis testvéreként” – tisztán elektromos hajtásrendszerével is sikerrel találta meg helyét a nagyvárosok…

Szelek szárnyán

Kicsivel nagyobb lett, maradhat? De még mennyire! Mintegy 24 centiméterrel megnyújtott orrkialakításával a Volvo FH Aero optimálisan használja ki az Európai Unió járműhosszúságra vonatkozó, új szabályzása adta lehetőségeket. A Volvo FH – a VIARENT flottájának…

Csak stílusosan!

Praktikusak, gazdaságosak és strapabírók – lehetnek azonban emellett karakteresek is? Mi az hogy! Stílusos különlegességekkel rukkoltak elő a VIARENT kínálatának népszerű tagja, a Citroën Jumpy tervezői: speciális újdonságuk a márka legendás H-modelljét idéző külsővel érkezik.…

MI itt, MI ott – MI mindenütt!

Aligha újdonság, hogy napjainkban a mesterséges intelligencia (MI) szédületes tempóban tör mindenüvé utat magának. Különösen is sikeres a gépi tanulásként ismertté vált ága. Miért lenne ez másként a közúti áruszállítás brutális adatmennyiséget produkáló üzeme során?…