Érlelődő gondolatok

Egyre közelebb kerül a sorozatgyártáshoz a svájci Rinspeed vállalat Snap fantázianevű, cserefelépítményes, önvezető, elektromos haszonjárműve, pontosabban városi személy- és áruszállítási rendszere. Erre utal, hogy a gyártó nemrég hivatalosan levédette a szabadalmait, valamint a koncepció továbbgondolásaként bemutatta a MicroSnap és a MetroSnap tanulmányjárművet.

Közzétéve:

Először 2018-ban leplezte le a különleges autóátalakításairól ismert svájci cég a Snap tanulmányt, amely egy önvezető, elektromos hajtású, önjáró alapjárműből, azaz gördeszkából és az arra rögzíthető áru-, illetve személyszállító cserefelépítményekből, vagyis gondolákból áll. Az elmúlt két évben lekicsinyítették és továbbfejlesztették a rendszert, így megszületett az okosvárost, az áruterítést és a személyszállítást ötvöző MicroSnap és MetroSnap páros.

Apró haszonjárművek

A MicroSnap nevéhez méltón csupán 2,62 méter hosszú, 1,33 méter széles és 1,7 méter magas, így a legszűkebb utcákban is könnyedén elboldogul. Ám még a MetroSnap is kicsinek számít a mai kishaszonjárművek mellett, hiszen 3,69 méter hosszú, 1,76 méter széles és 1,8 méter magas. A kompakt méretekhez pedig csekély tömeg is társul. A MicroSnap saját tömege 730 kilogrammnál kezdődik, míg a MetroSnap legnehezebb áruszállító változata sem haladja meg az 1,27 tonnát rakomány nélkül.

A gördeszkák hajtásáról mindkét típus esetében egy 13 kilowatt teljesítményű, 57 newtonméter legnagyobb nyomatékú, háromfázisú aszinkron villanymotor gondoskodik. A 48 voltos akkumulátorok a MicroSnap típusban 6,1, míg nagyobb testvérében 12,2 kilowattóra kapacitással 95, illetve 130 kilométer hatótávolságot biztosítanak. A járművek legnagyobb sebessége elérheti a 75, illetve a 85 kilométer/órát, ami bőven elegendő a városi feladatok ellátásához. A tanulmány egyik különlegessége, hogy a LED-es fényszórók figyelmeztetőjelzéseket vetíthetnek a jármű elé a közlekedés többi résztvevőjének tájékoztatására.

Automatikus átalakulás

A MicroSnap és a MetroSnap fontos újdonsága, hogy a gondolákat kézi mozgatás helyett már ipari robotok emelik rá a gördeszkára, sőt, akár egy platform segítségével automatizáltan rágördíthető a felépítmény az alapjárműre. Így a rendszer már valóban önállóan igazodhat az aktuális igényekhez, vagyis a reggeli és az esti csúcsidőszakon kívül a flotta nagyobb része a személyszállító gondolát teherszállítóra cserélve áruelosztást, illetve csomagkiszállítást végezhet.

Légből kapott ötletek

A Rinspeed mérnökei nem is titkolják, hogy a légi áruszállítás világából lestek el ötleteket a gondolák megalkotásához. Így ezek már hűtött vagy éppen melegen tartott élelmiszerek és gyógyszerek házhoz szállítására is alkalmasak. A korszerű biometrikus tenyérnyomat-azonosító, illetve a megbízható fizetőrendszer pedig a csomagok biztonságos, gyors és egyszerű átvételét teszi lehetővé. A MetroSnap utasszállító kapszulájának esetében pedig az ülések a Boeing 737 utasszállító repülőgépből érkeztek. Ezenkívül a különleges habszivacs segítségével fokozottan hang- és hőszigetelt belsőtérben környezetbarát bőrt, textilt és újrahasznosítható műanyagokat alkalmaztak a tervezők. A belső világítás az életfunkciókat figyelő érzékelők által igazodik az utas hangulatához, míg a Watergen légköri vízgenerátora menet közben tiszta vizet állít elő a levegőből, amelyet akár az utasok is elfogyaszthatnak vagy a jármű az akkumulátorok hűtéséhez hasznosítja ezt. Ötletekben tehát nem szenved hiányt a több mint harminc vállalat együttműködésével megszületett Rinspeed MicroSnap és MetroSnap tanulmány. Kíváncsian várjuk, hogy ezekből mennyi kerül majd át a közelgő sorozatgyártásba.





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

A digitalizálás erejével

Több ponton is jelentősen megújul idén a Volkswagen Crafter, hogy lépést tartson a korral, illetve megfeleljen a nyáron életbe lépő új biztonsági előírásoknak. Ennek keretében teljesen új műszerfalat, digitális műszerpanelt, korszerű információs és szórakoztatórendszert, valamint…

Visszatért legendák

Két közel negyvenéves Mercedes-Benz NG 2636 6×6 teherautó is sikeresen teljesítette idén a világ legkeményebb terepversenyeként ismert Dakar-ralit a veterán járműveknek kiírt Dakar Classic Rally kategóriában. Mindkét csillagos tehergépkocsi annak idején dakaros szervizautóként kezdte pályafutását,…

Kettő az egyben

Újabb taggal bővül a Ford Pro villamosított kishaszonjárműveinek kínálata, ugyanis leleplezték a harmadik generációs Transit Connect kompakt kisáruszállító külső forrásról tölthető hibrid változatát is. A modell az akár 110 kilométeres elektromos hatótávolság és az egyenáramú,…

Kamerák a tükrök ellen

Egyre több teherautó-gyártó kínálatában jelenik meg a tükröket helyettesítő kamerás rendszer, amely igen vegyes véleményeket és érzéseket vált ki a járművezetőkből. Aki még nem próbálta, általában elutasítja vagy legalábbis idegenkedik tőle. Aki már használja és…

Bűvös hetes

Megkezdődött az új generációs Volkswagen Transporter előértékesítése Németországban. Az újdonság a megújult külső és a vadonatúj digitális műszerfal mellett számos korszerű vezetéstámogató rendszert és kényelmi funkciót, nagyobb rakteret, illetve teherbírást, valamint többféle belső égésű és…

Hidrogénes mindenes

Nem minden hidrogénüzemű jármű üzemanyagcellás elektromos hajtású, ugyanis világszerte több személy- és teherautó-gyártó is foglalkozik hidrogéntüzelésű belső égésű motorok fejlesztésével. Többek között a Daimler Truck is, amely nemrég megkezdte egy hidrogénhajtású Mercedes-Benz Unimog U 430…

Ne szalassza el a legjobb ajánlatainkat

Iratkozzon fel hírlevelünkre és tájékoztatjuk akcióinkról, újdonságainkról.

Tovább a feliratkozásra