Érlelődő gondolatok

Egyre közelebb kerül a sorozatgyártáshoz a svájci Rinspeed vállalat Snap fantázianevű, cserefelépítményes, önvezető, elektromos haszonjárműve, pontosabban városi személy- és áruszállítási rendszere. Erre utal, hogy a gyártó nemrég hivatalosan levédette a szabadalmait, valamint a koncepció továbbgondolásaként bemutatta a MicroSnap és a MetroSnap tanulmányjárművet.

Közzétéve:

Először 2018-ban leplezte le a különleges autóátalakításairól ismert svájci cég a Snap tanulmányt, amely egy önvezető, elektromos hajtású, önjáró alapjárműből, azaz gördeszkából és az arra rögzíthető áru-, illetve személyszállító cserefelépítményekből, vagyis gondolákból áll. Az elmúlt két évben lekicsinyítették és továbbfejlesztették a rendszert, így megszületett az okosvárost, az áruterítést és a személyszállítást ötvöző MicroSnap és MetroSnap páros.

Apró haszonjárművek

A MicroSnap nevéhez méltón csupán 2,62 méter hosszú, 1,33 méter széles és 1,7 méter magas, így a legszűkebb utcákban is könnyedén elboldogul. Ám még a MetroSnap is kicsinek számít a mai kishaszonjárművek mellett, hiszen 3,69 méter hosszú, 1,76 méter széles és 1,8 méter magas. A kompakt méretekhez pedig csekély tömeg is társul. A MicroSnap saját tömege 730 kilogrammnál kezdődik, míg a MetroSnap legnehezebb áruszállító változata sem haladja meg az 1,27 tonnát rakomány nélkül.

A gördeszkák hajtásáról mindkét típus esetében egy 13 kilowatt teljesítményű, 57 newtonméter legnagyobb nyomatékú, háromfázisú aszinkron villanymotor gondoskodik. A 48 voltos akkumulátorok a MicroSnap típusban 6,1, míg nagyobb testvérében 12,2 kilowattóra kapacitással 95, illetve 130 kilométer hatótávolságot biztosítanak. A járművek legnagyobb sebessége elérheti a 75, illetve a 85 kilométer/órát, ami bőven elegendő a városi feladatok ellátásához. A tanulmány egyik különlegessége, hogy a LED-es fényszórók figyelmeztetőjelzéseket vetíthetnek a jármű elé a közlekedés többi résztvevőjének tájékoztatására.

Automatikus átalakulás

A MicroSnap és a MetroSnap fontos újdonsága, hogy a gondolákat kézi mozgatás helyett már ipari robotok emelik rá a gördeszkára, sőt, akár egy platform segítségével automatizáltan rágördíthető a felépítmény az alapjárműre. Így a rendszer már valóban önállóan igazodhat az aktuális igényekhez, vagyis a reggeli és az esti csúcsidőszakon kívül a flotta nagyobb része a személyszállító gondolát teherszállítóra cserélve áruelosztást, illetve csomagkiszállítást végezhet.

Légből kapott ötletek

A Rinspeed mérnökei nem is titkolják, hogy a légi áruszállítás világából lestek el ötleteket a gondolák megalkotásához. Így ezek már hűtött vagy éppen melegen tartott élelmiszerek és gyógyszerek házhoz szállítására is alkalmasak. A korszerű biometrikus tenyérnyomat-azonosító, illetve a megbízható fizetőrendszer pedig a csomagok biztonságos, gyors és egyszerű átvételét teszi lehetővé. A MetroSnap utasszállító kapszulájának esetében pedig az ülések a Boeing 737 utasszállító repülőgépből érkeztek. Ezenkívül a különleges habszivacs segítségével fokozottan hang- és hőszigetelt belsőtérben környezetbarát bőrt, textilt és újrahasznosítható műanyagokat alkalmaztak a tervezők. A belső világítás az életfunkciókat figyelő érzékelők által igazodik az utas hangulatához, míg a Watergen légköri vízgenerátora menet közben tiszta vizet állít elő a levegőből, amelyet akár az utasok is elfogyaszthatnak vagy a jármű az akkumulátorok hűtéséhez hasznosítja ezt. Ötletekben tehát nem szenved hiányt a több mint harminc vállalat együttműködésével megszületett Rinspeed MicroSnap és MetroSnap tanulmány. Kíváncsian várjuk, hogy ezekből mennyi kerül majd át a közelgő sorozatgyártásba.





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

Belső égésű alternatívák

Más gyártókkal egyetértésben a Volvo Trucks is régóta azt vallja, hogy nem lehet egyetlen alternatív hajtási móddal földrajzi és felhasználási értelemben is minden téren kiváltani a mai dízelmotorokat. Ehelyett az összes életképes alternatívára szükség lesz,…

Sok újat mutat

Napjainkban egy új kishaszonjármű bevezetésével együtt vagy legalábbis rövid időn belül annak tisztán elektromos változata is megjelenik a piacon. Így idén májusban bemutatkozott az új generációs Ford E-Transit Custom, amely igen tiszteletreméltó paraméterekkel hívja fel…

Egy legenda születése

Hetvenöt évvel ezelőtt adták át az első sorozatgyártású Unimog járművet. Azóta 375 ezer példány készült el a kiváló terepjáró képesség és rendkívül sokoldalú alkalmazhatóság szinonimájává vált tehergépkocsikból, amelyeket a haszonjárművek svájci bicskájának is hívnak. Érdemes…

Magasabb szintű kapcsolat

Új hálózatba kapcsolhatósági rendszert vezetett be a DAF. Az XB, XD, XF, XG és XG+ tehergépjárművekhez mostantól szériában kínált PACCAR Connect online flottamenedzsment-rendszer még könnyebben és sokoldalúbban használható, mint az eddig alkalmazott DAF Connect, valamint…

Hidrogént tüzelő oroszlán

Már fel sem kapjuk a fejünket, ha valamelyik gyártó bemutat egy hidrogénüzemű nehéz-tehergépkocsit, legyen szó nagymúltú vállalatról vagy frissen induló vállalkozásról, illetve együttműködésről. Az MAN is bejelentette, hogy megkezdi a hidrogénnel hajtott hTGX üzemeltetői tesztelését,…

Három évtizednyi siker

Idén ünnepli harmincéves jubileumát a haszonjárműbérlési piac élenjáró szereplője, a VIARENT Kft. A cég úttörőként teremtette meg ezt a szolgáltatást hazánkban, és folyamatos innovációival azóta is meghatározó ezen a területen, immár nemzetközi szinten is. Ebből…

Ne szalassza el a legjobb ajánlatainkat

Iratkozzon fel hírlevelünkre és tájékoztatjuk akcióinkról, újdonságainkról.

Tovább a feliratkozásra