Érlelődő gondolatok

Egyre közelebb kerül a sorozatgyártáshoz a svájci Rinspeed vállalat Snap fantázianevű, cserefelépítményes, önvezető, elektromos haszonjárműve, pontosabban városi személy- és áruszállítási rendszere. Erre utal, hogy a gyártó nemrég hivatalosan levédette a szabadalmait, valamint a koncepció továbbgondolásaként bemutatta a MicroSnap és a MetroSnap tanulmányjárművet.

Közzétéve:

Először 2018-ban leplezte le a különleges autóátalakításairól ismert svájci cég a Snap tanulmányt, amely egy önvezető, elektromos hajtású, önjáró alapjárműből, azaz gördeszkából és az arra rögzíthető áru-, illetve személyszállító cserefelépítményekből, vagyis gondolákból áll. Az elmúlt két évben lekicsinyítették és továbbfejlesztették a rendszert, így megszületett az okosvárost, az áruterítést és a személyszállítást ötvöző MicroSnap és MetroSnap páros.

Apró haszonjárművek

A MicroSnap nevéhez méltón csupán 2,62 méter hosszú, 1,33 méter széles és 1,7 méter magas, így a legszűkebb utcákban is könnyedén elboldogul. Ám még a MetroSnap is kicsinek számít a mai kishaszonjárművek mellett, hiszen 3,69 méter hosszú, 1,76 méter széles és 1,8 méter magas. A kompakt méretekhez pedig csekély tömeg is társul. A MicroSnap saját tömege 730 kilogrammnál kezdődik, míg a MetroSnap legnehezebb áruszállító változata sem haladja meg az 1,27 tonnát rakomány nélkül.

A gördeszkák hajtásáról mindkét típus esetében egy 13 kilowatt teljesítményű, 57 newtonméter legnagyobb nyomatékú, háromfázisú aszinkron villanymotor gondoskodik. A 48 voltos akkumulátorok a MicroSnap típusban 6,1, míg nagyobb testvérében 12,2 kilowattóra kapacitással 95, illetve 130 kilométer hatótávolságot biztosítanak. A járművek legnagyobb sebessége elérheti a 75, illetve a 85 kilométer/órát, ami bőven elegendő a városi feladatok ellátásához. A tanulmány egyik különlegessége, hogy a LED-es fényszórók figyelmeztetőjelzéseket vetíthetnek a jármű elé a közlekedés többi résztvevőjének tájékoztatására.

Automatikus átalakulás

A MicroSnap és a MetroSnap fontos újdonsága, hogy a gondolákat kézi mozgatás helyett már ipari robotok emelik rá a gördeszkára, sőt, akár egy platform segítségével automatizáltan rágördíthető a felépítmény az alapjárműre. Így a rendszer már valóban önállóan igazodhat az aktuális igényekhez, vagyis a reggeli és az esti csúcsidőszakon kívül a flotta nagyobb része a személyszállító gondolát teherszállítóra cserélve áruelosztást, illetve csomagkiszállítást végezhet.

Légből kapott ötletek

A Rinspeed mérnökei nem is titkolják, hogy a légi áruszállítás világából lestek el ötleteket a gondolák megalkotásához. Így ezek már hűtött vagy éppen melegen tartott élelmiszerek és gyógyszerek házhoz szállítására is alkalmasak. A korszerű biometrikus tenyérnyomat-azonosító, illetve a megbízható fizetőrendszer pedig a csomagok biztonságos, gyors és egyszerű átvételét teszi lehetővé. A MetroSnap utasszállító kapszulájának esetében pedig az ülések a Boeing 737 utasszállító repülőgépből érkeztek. Ezenkívül a különleges habszivacs segítségével fokozottan hang- és hőszigetelt belsőtérben környezetbarát bőrt, textilt és újrahasznosítható műanyagokat alkalmaztak a tervezők. A belső világítás az életfunkciókat figyelő érzékelők által igazodik az utas hangulatához, míg a Watergen légköri vízgenerátora menet közben tiszta vizet állít elő a levegőből, amelyet akár az utasok is elfogyaszthatnak vagy a jármű az akkumulátorok hűtéséhez hasznosítja ezt. Ötletekben tehát nem szenved hiányt a több mint harminc vállalat együttműködésével megszületett Rinspeed MicroSnap és MetroSnap tanulmány. Kíváncsian várjuk, hogy ezekből mennyi kerül majd át a közelgő sorozatgyártásba.





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

Felfelé terjeszkedő villamosítás

Miután a Mercedes-Benz megkezdte a városi, illetve város környéki fuvarfeladatokra optimalizált eActros és eEconic sorozatgyártását, most már a távolsági és építőipari alkalmazásokra megfelelő elektromos nehéz-tehergépjárművek fejlesztésére összpontosít. A hannoveri IAA kiállításon bemutatta az eActros LongHaul…

Újszerű megközelítéssel

Tanulmányjárműként bármelyik gyártó jóformán bármit bemutathat, sokszor még működő kezelőelemekkel vagy hajtással sem rendelkeznek ezek a látványos koncepciók. A Volta Zero azonban hamarosan sorozatgyártásba kerül az MAN által nemrég értékesített steyri üzemben. Érdemes tehát odafigyelni…

Közúti óriásdrón

Több szempontból is különleges és jövőbe mutató tanulmányjármű a Hyundai Trailer Drone, ugyanis önvezető és üzemanyagcellás hajtású egyszerre. Ráadásul a vasúti kocsiktól ellesett felépítésének köszönhetően rendkívül jól manőverezhető is. Nem csoda, hogy elnyerte az igen…

Ne szalassza el a legjobb ajánlatainkat

Iratkozzon fel hírlevelünkre és tájékoztatjuk akcióinkról, újdonságainkról.

Tovább a feliratkozásra