Felvillanyozódtak a gyártók

Rohamtempóban fejleszti szinte valamennyi nagyobb haszonjárműgyártó az elektromos hajtású járműveit. Szakértők szerint pedig mindez hamarosan jelentős és kedvező változásokat hozhat sok nagyváros életében. Ha elterjednek a villanymotoros autóbuszok, kisáruszállítók és elosztó-tehergépkocsik, azon mindenki csak nyerhet. Nézzük, hogy miért!

Közzétéve:

Bejelentés bejelentést követett az elmúlt hónapokban a nagyobb haszonjárműgyártók részéről az elektromos hajtású modelljeikkel kapcsolatban. És valószínűleg várhatók ilyen jellegű hírek a továbbiakban is. A Volvo jövőre kezdi el Európában értékesíteni a tisztán elektromos hajtású teherautóit, de az első járművek tesztüzemeltetését már idén megkezdik, miközben az elektromos városi autóbuszuk több példánya már jó ideje üzemel Göteborgban. A Mercedes-Benz által fejlesztett eVito kisáruszállító mellett a cég teljesen elektromos hajtású városi autóbuszt is piacra dob még ebben az évben, valamint megkezdi az eActros elosztó-tehergépkocsi üzemeltetői tesztelését, majd hamarosan érkezik az eSprinter is. A tervek szerint még idén az MAN is elindítja a tisztán elektromos hajtású tehergépkocsik, illetve autóbuszok üzemeltetői tesztelését, hogy két-három éven belül megkezdődhessen a sorozatgyártásuk.

De miért is érdemes elektromosra váltani? Jó lenne ez az üzemeltetőknek is, vagy csak a gyártók és a környezetvédők erőltetik a technológiát? A szakértők egyetértenek abban, hogy ha elterjednek a villanymotoros járművek, az lényegében mindenkinek jó lenne. Örülhetnének a városokban élők, mert kisebb lenne a zaj és radikálisan csökkenne a károsanyag-kibocsátás, egyszóval tisztább lenne a környezet. És persze azok is örülhetnének, akik elektromos hajtású járművekkel szállítanak árut: a halk működés miatt este vagy akár éjszaka is lehetne dolgozni, ezzel pedig időt és rengeteg pénzt lehet megtakarítani.

A Volvo által ismertetett, a témát vizsgáló kutatás szerint ugyanis az áruszállítás idejét harmadára lehet csökkenteni, ha mindezt villanymotoros járművekkel végzik, a csúcsforgalmi időszakon kívül, azaz főként éjszaka. Ezenkívül jóval kisebb energiafogyasztással és a járművek mérsékeltebb igénybevételével, tehát gazdaságosabban lehet ugyanazokat a fuvarfeladatokat elvégezni. Az éjszakai kiszállításoknak pedig örülhetnének az autósok is, mert napközben több lenne a parkolóhely, kisebbek lennének a dugók a belvárosokban.

Az elektromos hajtás persze az áruszállítás mellett a közösségi közlekedést is jelentősen megreformálja. Már Budapesten is találkozhatunk ilyen buszokkal, máshol azonban jóval előttünk járnak. A svédországi Göteborgban például az ElectriCity névre keresztelt program keretében egy kísérleti zónát létesítettek, ahová töltőállomásokat is telepítettek, kifejezetten azért, hogy az elektromos hajtású járművekkel könnyebb legyen mozogni a belvárosban. Emellett pedig már a második olyan buszvonalat hozták létre, amelyen csak tisztán elektromos hajtású buszok közlekednek. Ez egészen új városépítészeti megoldásokat hozhat, például a buszmegállók épületeken belülre is kerülhetnek. Göteborgban például egy könyvtárban is kialakítottak buszmegállót demonstrációs céllal! Persze nem csak Göteborg vagy éppen Amszterdam támogatja az elektromos hajtás elterjedését nagy erőkkel, a legtöbb nagyvárosban egyre több töltőállomást telepítenek a városmagba. A városi személy- és áruszállítás villamosítása tehát egyértelműen elkezdődött, és az elkövetkező években exponenciálisan gyorsul majd.





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

(Még mindig) nem ismernek lehetetlent

Újabb izgalmas összeállítással jelentkezünk a Broshuis ügyfeleinek kiszállított speciális pótkocsikról. A kampeni tervezők ezek révén is igazolták, hogy aligha ismernek lehetetlent. Ezúttal is nagy szakértelemmel és tapasztalattal, mi több elegánsan abszolválták a legkülönlegesebb kihívásokat. A…

Még távolabbra, még dinamikusabban

Csomagkézbesítés? Mesteremberek munkaeszköze? Szervizautó? Netán mobil élelmiszerbolt, esetleg személyszállító transzferjármű? Mindegyik! A Mercedes-Benz eVito – a VIARENT flottájában is népszerű eSprinter közkedvelt „kis testvéreként” – tisztán elektromos hajtásrendszerével is sikerrel találta meg helyét a nagyvárosok…

Szelek szárnyán

Kicsivel nagyobb lett, maradhat? De még mennyire! Mintegy 24 centiméterrel megnyújtott orrkialakításával a Volvo FH Aero optimálisan használja ki az Európai Unió járműhosszúságra vonatkozó, új szabályzása adta lehetőségeket. A Volvo FH – a VIARENT flottájának…

Csak stílusosan!

Praktikusak, gazdaságosak és strapabírók – lehetnek azonban emellett karakteresek is? Mi az hogy! Stílusos különlegességekkel rukkoltak elő a VIARENT kínálatának népszerű tagja, a Citroën Jumpy tervezői: speciális újdonságuk a márka legendás H-modelljét idéző külsővel érkezik.…

MI itt, MI ott – MI mindenütt!

Aligha újdonság, hogy napjainkban a mesterséges intelligencia (MI) szédületes tempóban tör mindenüvé utat magának. Különösen is sikeres a gépi tanulásként ismertté vált ága. Miért lenne ez másként a közúti áruszállítás brutális adatmennyiséget produkáló üzeme során?…