Finn erőművész

Hagyományosan jól szerepelnek a finnek az erős emberek versenyein. Nos, nemrég az erős sorozatgyártású tehergépkocsik képzeletbeli versenyén is megszerezték a bajnoki címet. A Sisu Polar Hybrid ugyanis több mint kilencszáz lóerős!

Közzétéve:


Ha körülnézünk a gépjárművek világában a személyautóktól az autóbuszokon át a tehergépkocsikig, akkor azt láthatjuk, hogy a hibrid hajtásláncokat elsősorban az üzemanyag-fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás csökkentésének céljából alkalmazzák a gyártók. A Sisu azonban azért társított villanymotort a dízel mellé, hogy több mint kilencszáz lóerő teljesítményt és 3600 newtonméter nyomatékot érjen el. Ezzel messze túlszárnyalja a másik két skandináv gigászt, vagyis a Volvo 750 és a Scania 730 lóerős dízelmotorját.

Nagyban megy a játék

Persze nem véletlen, hogy hosszú évek óta az északi márkák uralják a teljesítményversenyt. Skandináviában ugyanis régóta megengedett az akár 25,25 méter hosszú, hatvan tonna össztömegű szerelvények közlekedése is, amelyek a szokványos európai járművekhez képest fajlagosan körülbelül egyharmadával kisebb üzemanyag-fogyasztást, illetve károsanyag-kibocsátást biztosítanak adott árumennyiség elszállítása esetén. Sőt, a finneknél már 34,5 méter hosszú és 76 tonna össztömegű tehergépkocsik is részt vehetnek a közúti forgalomban, míg a rönkszállításban már kilencventonnás szerelvényekkel is kísérleteznek. Ezek a trendek hívták életre a Sisu Polar Hybrid modellt.

Kiváló összmunka

A finn gyártó fejlesztői a Mercedes-Benztől származó soros, hathengeres, 15,6 literes, 625 lóerős és háromezer newtonméter legnagyobb nyomatékú dízelmotort egy 250 kilowattos, azaz 340 lóerős és 1500 newtonméter nyomaték leadására képes villanymotorral egészítették ki. A rendszer együttes legnagyobb teljesítménye meghaladja a kilencszáz lóerőt és már 950-es percenkénti fordulatszámtól 3600 newtonméter nyomaték áll a vezető rendelkezésére. Mivel a villanymotorok álló helyzetből is kifejthetik legnagyobb nyomatékukat, hibrid üzemmódban már a dízelmotor alapjárati fordulatszámától háromezer newtonméter segíti az elindulást. Ez rendkívül előnyös például erdészeti vagy építőipari alkalmazásban. Ráadásul a villanymotor jelentős rásegítése a tengelykapcsolót is kíméli, megkönnyíti a hintáztatást, mindemellett az önindító funkcióját is ellátja. Lejtőkön pedig nagy előnyt jelent, hogy a rekuperációs fékezés sokkal gyorsabban működésbe lép, mint a hagyományos retarderek. Az ilyenkor termelődő elektromos energiát egy egy kilowattóra kapacitású szuperkondenzátor tárolja, amelyet annyira helytakarékosan építettek a fülke mögé, hogy nem befolyásolja a jármű felépítményezhetőségét.

Meghatározó előnyök

Végeredményben tehát ez a hibrid hajtáslánc a beépítési helyigény és a tömeg tekintetében is kedvezőbb, mintha egy ekkora teljesítményű dízelmotort kerestek volna a piacon, amely egyébként járműipari alkalmazáshoz nem is áll rendelkezésre. Mindemellett természetesen az energiafelhasználás optimalizálásának köszönhetően a fajlagos üzemanyag-fogyasztás és károsanyag-kibocsátás is lényegesen kisebb a hibrid megoldással. Sőt, még a járművezetőtől sem igényel különösebben megszokást vagy plusz törődést a hajtáslánc. A középkonzol tetején a PowerControl nevű kiegészítő berendezés tájékoztat a szuperkondenzátor töltöttségéről és néhány további fontos információról, a váltókar tetején elhelyezett PowerTouch kapcsolóval pedig manuálisan is működésbe hozható a hibrid hajtás.

A Sisu az értékesítés terén kedvező tapasztalatokról számolt be, már közvetlenül a bemutatás után a Polar Rock és Polar Timber modellek tíz százalékát hibrid hajtással rendelték meg az ügyfelek. Az új finn erőművész egyébként a rönkszállításon és az építőiparon kívül a bányaiparban, valamint a túlsúlyos áruk fuvarozásában is hasznos munkatárs lehet.





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

Nagyratörő célokhoz

Talán mára senkinek nem kérdéses, hogy az Európai Unió által kitűzött környezetvédelmi célok eléréséhez a közlekedés villamosítása szükséges. Nem kis feladat ez, ám ezen az úton nemcsak az akkumulátor visz majd előre minket. Egy aprócska…

Életek védelmében

Idén júliusban életbe lépett az általános járműbiztonsági rendelet legfrissebb módosítása, amely szigorúbb biztonsági előírásokat vezetett be a haszonjárművek számára. A rendelet célja a közúti közlekedés biztonságának jelentős növelése az Európai Unióban.

A jövő kapujában

Több tízmillió dolláros szerződést hoz tető alá az Isuzu japán járműgyártó a Gatik önvezető technológiák fejlesztésével foglalkozó amerikai vállalattal. A befektetés célja önvezető közép- és nehézkategóriás teherautók kifejlesztése a már most is létező automatizált szállítási…

Sétagalopp vele a munka

Bemutatta a Daimler Truck japán leányvállalata, a Fuso az évtizedek óta igen sikeres Canter kisteherautó legújabb generációját. A típus az új biztonsági és kényelmi funkciók mellett további konfigurációs lehetőségekkel bővült, és mindez persze az akkumulátoros…

Eskü’ gyári!

Úgy néz ki a Volkswagen Caddy Edition, mintha egy tuningműhelyből gördült volna ki, pedig ez csak a Volkswagen Haszonjárművek legújabb különleges kiadása. Az ízléses optikai tuning a kisáruszállító kivitelekhez is éppúgy elérhető, mint a családi…

Ne szalassza el a legjobb ajánlatainkat

Iratkozzon fel hírlevelünkre és tájékoztatjuk akcióinkról, újdonságainkról.

Tovább a feliratkozásra