Gyógyír lehet a sofőrhiányra

Igencsak előrehaladott az Amerikai Egyesült Államokban az önvezető nehéz-teherautók fejlesztése. Az autonóm rendszerekkel foglalkozó techcégek szerint akár már két év múlva a kereskedelmi forgalomban is megjelenhetnek ezek a megoldások. A piac persze tárt karokkal várja az önvezető tehergépjárműveket, hiszen a sofőrhiány az óceán túlsó partján is egyre égetőbb problémát jelent. Érdemes hát megismerni a terület éllovasainak legújabb eredményeit.

Közzétéve:

Járműtechnikai mérföldkőnek is nevezhető, hogy tavaly év végén a TuSimple cég Autonomous Driving System rendszerével felszerelt International tesztszerelvény járművezető nélkül, azaz teljes mértékben automatizáltan tette meg a Tucson és Phoenix közötti közel másfél órás utat országutakon és gyorsforgalmi utakon.

Jól haladnak

Az önvezető tehergépkocsik fejlesztésével azonban az Embark kezdett először foglalkozni az Amerikai Egyesült Államokban 2016 őszén. A vállalat megalkotta az Embark Universal Interface (EUI) rendszert, amely kapcsolatot biztosít az önvezetés érzékelői, azaz kamerái, radarjai és lidarjai, illetve vezérlőegységei, valamint a motorvezérlés, a kormánymű és a fékrendszerek között. Ennek előnye, hogy a nagyobb járműgyártók szinte bármelyik típushoz és hajtáslánchoz gyári extrafelszerelésként kínálhatják majd az önvezetést a piacon. Az Embark már számos üzemeltetőt is bevont a munkába, hogy 2024-ben kereskedelmi forgalomba hozhassa önvezető rendszerét. A HP és a BYD együttműködésével azt is vizsgálja, hogyan illeszthetők be az önvezető elektromos teherautók a logisztikai láncba az első és utolsó kilométereken. Továbbá a Freightliner, a PACCAR, a Volvo Trucks és a Navistar is a kiemelt partnerek között szerepel a projektben. Az Embark egyedülálló pénzügyi konstrukciója pedig azzal könnyíti meg az önvezetés elterjedését, hogy az üzemeltetőknek nem kell beruházniuk ebbe a meglehetősen drága technikába, hanem előfizetőként mérföldenkénti díjat fizethetnek a használatáért.

Közel a kitűzött célokhoz

Ennél is merészebb időtervekről számolt be nemrég az Aurora cég, ugyanis már 2023 végére reálisnak tartja, hogy megkezdheti tevékenységét az Aurora Driver elnevezésű önvezető rendszert értékesítő Aurora Horizon üzletág. Ezt pedig egy éven belül kiegészítheti a járművezető nélküli áru- és személyfuvarozást a meglévő logisztikai hálózatokba integráló Aurora Connect. Majd következik a szolgáltatások palettáján az Aurora Beacon flottamenedzsment-rendszer és az Aurora Shield országúti segélyszolgálat. Mindezek megvalósításán már közel 1600 fő dolgozik, akik már több mint 1100 szabadalmat védettek le és egy új generációs hardvert is kifejlesztettek. Ez a legkorszerűbb kamerákat, radarokat, lidarokat és nagy teljesítményű számítógépeket alkalmazza. Az új rendszert tavaly óta többek között Peterbilt 579 tehergépkocsik segítségével tesztelik a FedEx flottájában Dallas és Houston között, továbbá az Aurora Driverrel önvezetővé tett Volvo VNL modellek is futnak már az utakon. Persze az Aurora az üzemeltetői tesztek mellett nagy figyelmet fordít a számítógépes szimulációkra is, így csupán 2021-ben közel tízmilliárd mérföldet tettek meg az önvezető járművei a virtuális utakon.

Alapos tesztelés

A Google érdekeltségi körébe tartozó Waymo a Daimler Trucks vállalattal lépett stratégiai együttműködésre a négyes szintű önvezető rendszerének továbbfejlesztéséhez. Először a Freightliner Cascadia típust függetlenítik a járművezetői beavatkozásoktól, amely így néhány éven belül piacra kerülhet az Amerikai Egyesült Államokban. A több mint egy évtizednyi tapasztalatra épülő önvezető rendszer már több mint harmincmillió kilométert tett meg 25 amerikai városban és 24 milliárd kilométert teljesített szimulátorokon. Ezek az eredmények és tervek mind azt sugallják, hogy az Amerikai Egyesült Államokban akár már két-három éven belül kereskedelmi forgalomba kerülhetnek az önvezető tehergépjárművek. Az autonóm rendszerek rohamos műszaki fejlődése persze önmagában nem elegendő ehhez, a megfelelő jogszabályi háttér is elengedhetetlen. Az egyre súlyosabb sofőrhiány bizonyára ennek megteremtését is megsürgeti majd, hiszen a szakmai előrejelzések szerint 2028-ra 160 ezer tehergépkocsi-vezető hiányzik majd csupán az Egyesült Államokban. Európában sem jobb a helyzet, így az önvezetés piaci elterjedése mifelénk is egyre szükségszerűbb.

 





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

Feljebb lépett!

Kívül belül megújult a legkisebb oroszlán, vagyis az MAN népszerű kishaszonjárműve, a TGE. Természetesen a változások zömét a karosszéria alatt, valamint a régi és új vezetéstámogató rendszerek tudásában kell keresnünk.

Méltó utód

Kis- és középvállalkozások számára eddig is ideális választás volt a Ford Transit Custom. A kishaszonjármű új generációja azonban az eddigiekhez képest is nagyobb választékot kínál karosszériaváltozatok és hajtásláncok terén, emellett egy sor praktikus megoldás teszi…

Orrplasztika után

Kicsit hosszabbra és áramvonalasabbra szabták a Volvo FH elejét, kihasználva az uniós szabályozás adta lehetőségeket. Az újításnak köszönhetően javult a nehéz-tehergépjárművek stabilitása és sikerült csökkenteni a fogyasztást.

Humbaur újdonságok

Évtizedek óta bátran fordulhatunk a Humbaur GmbH családi vállalkozáshoz, amennyiben az átlagosnál igényesebb pótkocsival vagy felépítménnyel szeretnénk járműparkunkat bővíteni. Sőt, akkor is jó helyen kopogtatunk a németeknél, amennyiben teljesen egyedi igényeink megvalósításáról álmodunk.