Hidrogénüzemmel hódítana a Hyundai
Folytatja szisztematikus és egyre inkább globálissá váló előretörését a Hyundai a hidrogénnel működő üzemanyagcellával hajtott Xcient Fuel Cell nyerges vontatójával. Idén további 140 példányt állított üzembe Svájcban a gyártó, ugyanis 2025-re szeretné elérni, hogy már 1600 ilyen tehergépkocsi járja az európai utakat. Ezenkívül a világ első sorozatgyártású üzemanyagcellás nehéz-teherautójának külső megjelenését, hatékonyságát és konfigurációs lehetőségeit is frissítette.
Közel egy év alatt több mint egymillió kilométert futott 46 Hyundai Xcient üzemanyagcellás tehergépkocsi 25 svájci logisztikai vállalatnál, amelyek maradéktalanul elégedettek ezekkel az alternatív hajtású járművekkel. A gyors tankolás, a megfelelő hatótávolság, a 36 tonna legnagyobb megengedett szerelvényössztömeg, a 350 kilowatt, azaz 476 lóerő legnagyobb teljesítmény, a helyileg nulla károsanyag-kibocsátás és a csendes működés bizony erős érvek. Ezek a hidrogénnel működő Xcient tehergépkocsik becslés szerint több mint hatszáz tonna szén-dioxid kibocsátását takarították meg a dízelmotoros társaikhoz képest.
Még vonzóbb paraméterek
Ez mind kecsegtetőn hangzik, a Hyundai azonban szeretne biztosra menni, ezért máris külső-belső ráncfelvarrást hajtott végre az Xcient típuson. Kívülről új mintázatú, krómozott hűtőráccsal látták el, ám ami fontosabb ennél, fokozták a 180 kilowatt teljesítményű üzemanyagcellás rendszer tartósságát és a jármű üzemanyag-hatékonyságát. A változatlanul 350 kilowatt legnagyobb teljesítményű villanymotor maximális nyomatéka 2237 newtonméter. Az Xcient hét nagy palackjába összesen mintegy 31 kilogramm hidrogén tankolható 350 bar nyomáson, az energiagazdálkodást pedig egy 72 kilowattórás akkumulátorcsomag segíti. Ez tárolja a fékezéskor rekuperált energiát, illetve nagy teljesítményigény esetén ebből is táplálkozik a villanymotor. A típus legnagyobb hatótávolsága eléri a négyszáz kilométert, ami az akkumulátorról üzemelő elektromos nehéz-teherautókéhoz képest kiváló érték. Ráadásul a teljes feltöltés a környezeti hőmérséklettől függően csak 8–20 percet vesz igénybe, nem pedig órákat. Szintén fontos előrelépés, hogy a 2021-es Xcient Fuel Cell már 6×2-es fülke-alvázként is készül az eddigi 4×2-es nyerges vontatók mellett.
Cél a globális jelenlét
Mindezek alapján Svájcon kívül más országokban is egyre jelentősebb az érdeklődés a Hyundai alternatív hajtású nehéz-tehergépkocsija iránt. Ezért a dél-koreai gyártó meggyőződése, hogy jövőre további európai országok útjain is megjelenhetnek az Xcient Fuel Cell teherautók, valamint Észak-Amerikában és Kínában is előrehaladott tárgyalásokat folytat a hidrogénüzemű típus bevezetése érdekében. Ezek eredményeként például 2023 elején harminc 6×4-es, 37 tonna legnagyobb megengedett szerelvényössztömegű Xcient Fuel Cell modell áll majd munkába Kaliforniában, méghozzá a 700 barra növelt palacknyomás által nyolcszáz kilométerre bővített hatótávolsággal. Úgy tűnik tehát, hogy a Hyundai kiválóan kamatoztatja a hidrogénnel működő üzemanyagcellás hajtás kutatása és fejlesztése terén több mint húsz év alatt szerzett tapasztalatait, jó időben lépett a piacra a nehéz-kategóriás teherautójával és maximálisan elkötelezett ennek globális elterjesztése iránt.