Ígéretes MAN kishaszongépjármű
Idén év elején Magyarországon is megkezdődött az MAN TGE értékesítése, amellyel a márka lefelé bővítette kínálatát, így már a kishaszongépjárművet kereső ügyfeleket is ki tudja szolgálni. Nem is akárhogyan, hiszen a TGE az ikertestvérével, a Volkswagen Crafterrel együtt számos tekintetben új mércét állított fel a kategóriában, ehhez pedig az MAN nagyhaszongépjárműveket üzemeltetők számára már megszokott, teljes körű és magas színvonalú szolgáltatások társulnak.
Először is fontos tisztázni, hogy a Volkswagen szakított a Mercedes-Benzzel a Craftert és a Sprintert illető együttműködés terén. Az új generációs Crafter teljes mértékben saját fejlesztésű és gyártású kishaszongépjármű, amelyet a konszernen belüli nagytestvér, az MAN is felvett a kínálatába TGE néven.
Első a funkcionalitás
A tervezéskor minden téren azt tartották szem előtt, hogy a legjobb kishaszongépjárművet alkossák meg, amellyel öröm dolgozni. A formatervezők nem látványos íveket simogattak, hanem gépkocsivezetőkkel konzultáltak. Például összeválogattak harminc tipikus haszongépjárműves holmit, többek között elemlámpát, laptopot, munkavédelmi kesztyűt és vonalkód-leolvasót, majd olyan tárolóhelyeket alakítottak ki a fülkében, ahol ezek nem zörögnek, nem esnek le, van a közelükben elektromos csatlakozó és így tovább. A legtöbb kezelőelemet, kapcsolót, valamint a műszeregységet és a multimédiás rendszert a Volkswagen személyautóiból emelték át. Az opcionálisan rugós felfüggesztésű, tanúsítottan gerincbarát vezetőülés pedig egy nagyhaszongépjárműben is megállná a helyét.
Segédrendszerek hada
Persze nemcsak kezelőelemeket ültettek át a személyautókból a TGE/Crafter párosba, hanem számos korszerű vezetéstámogató rendszert is, szám szerint tizenhatot. Ezek közül a kishaszongépjárművek kategóriájában még kuriózumnak számít az aktív sávtartást, a követési távolság tartását, a párhuzamos parkolást, a vontatmánnyal tolatást és a hátsó keresztirányú forgalomba való kitolatást segítő rendszer. Továbbá másodlagos ütközésvédelem, oldalszélasszisztens, éberségfigyelő, automatikus távfénykapcsoló, táblafelismerő és az oldalsó, illetve a hátsó holtteret figyelő segéd is elérhető.
Kishaszongépjárműves hajtás
A hajtásláncot azonban kifejezetten a kishaszongépjárműves követelményekre és igénybevételre szabták a fejlesztők. A kétliteres dízelmotor 102, 140 és két turbófeltöltővel ellátott változatában 177 lóerő teljesítménnyel áll rendelkezésre, és szériafelszerelés a stop-start rendszer. Az erőforráshoz hatfokozatú kézi vagy nyolcfokozatú automatikus sebességváltó társítható, továbbá rendelhető első-, hátsó- és összkerékhajtású kivitel is. Ízig-vérig haszongépjárműről lévén szó FMS csatlakozási felületet is kínál a testvérpár a flottamenedzsment-rendszerek illesztéséhez, és természetesen a cégcsoport új digitális platformja, a RIO is elérhető a TGE/Crafter pároshoz.
Gazdag választék
Egy kishaszongépjármű esetében persze a különféle méretváltozatok, illetve alkalmazási lehetőségek száma legalább annyira fontos szempont, mint a hajtás. A zárt furgonok 3,64 és 4,49 méter tengelytávolság mellett 5,99, 6,84 és 7,39 méter hosszúságot, illetve 2,36, 2,59 és 2,80 méter magasságot kínálnak, 9,9 és 18,4 köbméter közötti raktérfogattal. Ezenkívül fülke-alvázas kivitelek rövid- vagy duplafülkével, sőt, gyári platós, billenőplatós és dobozos felépítményekkel is elérhetők. Továbbá többféle gyári, 6-22 személyes mikro-, illetve minibuszváltozat is készül. A TGE/Crafter legnagyobb megengedett össztömege 3,0 és 5,5 tonna között lehet. Mindezek alapján a típus igen sikeres szereplésre számíthat a magyar piacon is.
Forrás: www.rollingtons.hu