Jön még villanykamionra tél

Kritikus pont a téli időjárás a tisztán elektromos hajtású gépjárművek üzemelésében. Az elmúlt hónapokban a svédországi tél kiváló lehetőséget nyújtott a Volvo FH Electric hatótávjának közúti teszteléséhez, sőt, a gyártó új aktív tapadásszabályzó rendszerének kipróbálásához is. Emellett egy független újságírói teszten kedvező energiahatékonyságát is igazolta az FH Electric.

Közzétéve:

Köztudott, hogy téli hidegben gyengébben teljesítenek az akkumulátorok. Elég csak néhány órát eltölteni a szabadban a mobiltelefonunkkal, és máris tapasztalhatjuk az üzemidő rövidülését. Teljesen jogos és alapvető fontosságú kérdés tehát az üzemeltetők részéről, hogy mennyiben befolyásolja ez a jelenség egy tisztán elektromos hajtású tehergépjármű hatótávját?

Jól bírja a zimankót

Ennek megválaszolására a Volvo Trucks szakemberei az északi sarkkör közelében, erős szélfúvásban, –25 Celsius-fokos zimankóban elvégeztek egy közúti tesztet. Jól érzékelteti a cudar körülményeket, hogy a szél hatására jóformán mindenhol jég képződött a tesztjárműveken, ám ez nem befolyásolta az üzembiztosságukat. Szintén nagyszerűen teljesített a Ready to Run megoldás is. Ennek lényege, hogy időjárástól függetlenül a gépkocsivezető egy telefonos alkalmazáson keresztül az indulás időpontjára az ideális 20-25 Celsius-fokos hőmérsékletre hozhatja a fülke belsőterét és az akkumulátorcsomagot, amíg a jármű a töltőhöz csatlakozik. Ez pedig nagyban hozzájárul a megszokotthoz közeli hatótáv fenntartásához, legyen rekkenő hőség vagy csikorgó fagy.

Aktívan szabályozott tapadás

Ha már téli körülmények között, csúszós utakon közlekedtek a tesztelők, akkor egyúttal a gyártó új, szabadalmaztatott vezetéstámogató rendszerét, az Active Grip Control elnevezésű aktív tapadásszabályzót is próbára tették. Ennek hátterében az áll, hogy a villanymotorok a menetpedál intenzívebb lenyomására szinte azonnal tetemes nyomatékot fejtenek ki, ezáltal csúszós útfelületen könnyen kipöröghetnek a jármű kerekei. A Volvo Trucks új rendszere a nyomaték intelligens szabályzásával kiküszöböli ezt a kockázatos jelenséget. Ezzel optimális elindulást és gyorsítást eredményez, illetve meggátolhatja a jármű stabilitásvesztését, valamint a szerelvény bebicskázását. Sőt, lassításkor a rekuperációs fékezés teljesítményét optimálisan szabályozva a menetbiztonság javításával egyidőben az adott körülmények között a lehető legtöbb energiát termeli vissza az akkumulátorokba. Az Active Grip Control alapvetően az elektromos hajtású FH, FM és FMX típushoz készült, de egy módosított változata a dízel- vagy LNG-motorral üzemelő modellekhez is rendelhető lesz.

Nyerő energiahatékonyságot kínál

A téli körülmények hatásaitól függetlenül is kulcsfontosságú kérdés az elektromos tehergépjárművekkel kapcsolatosan, hogy mekkora hatótávot biztosítanak, illetve mennyi az energiafogyasztásuk. Ennek felmérésére Jan Burgdorf német teherautós szakújságíró elvégzett egy független közúti tesztet egy Volvo FH Electric nyerges szerelvénnyel, amely mellé egy hasonló teljesítményű dízelmotorral hajtott és I-Save takarékossági csomaggal ellátott Volvo FH szerelvényt választott összehasonlításul. Nos, a negyven tonna összgördülőtömegű és 490 kilowatt teljesítményű tesztszerelvény nyolcvan kilométer/óra átlagsebességet ért el a 343 kilométer hosszú, vegyes összetételű, azaz hegyi szakaszokat és keskeny országutakat is tartalmazó útvonalon, vagyis ugyanannyit, mint dízelüzemű társa. Miközben az FH Electric kilométerenként csak 1,1 kilowattóra energiát igényelt, vagyis feleannyit, mint belső égésű motorral hajtott ellenfele. Az 540 kilowattóra kapacitású akkumulátorcsomaggal felszerelt vontatónak ezáltal meg sem kottyant a több mint háromszáz kilométeres nehéz útvonal teljesítése, de rakodás vagy a kötelező pihenőidő közben egy gyors rátöltéssel akár ötszáz kilométer is megtehető egy átlagos műszak alatt. Az már csak a hab a tortán, hogy Jan Burgdorf elégedetten méltatta az elektromos hajtású FH remek menetdinamikáját, könnyű vezethetőségét, valamint az alacsony zaj- és rezgésszintjéből eredő vezetési kényelmét. Mindezek az eredmények jó alapot kínálnak ahhoz, hogy a Volvo Trucks a célkitűzéseinek megfelelően 2030-ban már minden második tehergépkocsiját tisztán elektromos hajtással értékesítse, majd 2040-től minden átadott járműve forrástól a kerékig számítva abszolút szén-dioxid-semleges legyen.





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

A VIARENT újabb lépést tett Szlovákiában: felvásárolta az MHC Mobility nehézjármű flottáját

A VIARENT – Közép-Európa meghatározó haszonjármű-bérbeadó vállalata – tovább erősíti jelenlétét Szlovákiában: sikeresen felvásárolta az MHC Mobility Slovakia nehézgépjármű flottáját. Az akvizíció stratégiai jelentőségű mérföldkő a vállalat régiós terjeszkedésében, és új szintre emeli szolgáltatási kapacitását…

Előny a négyzeten

Már ma is többféle tisztán elektromos zárt furgon sorakozik a VIARENT bérautó-kínálatában, a bérautók specialistája azonban hallgatva az idők szavára tovább bővíti villanypalettáját. Feltétlenül érdemes hát végiggondolni, vitathatatlan környezetvédelmi erényeik mellett milyen gazdaságossági előnyökkel szolgálhatnak…

Globális játékos

Kőkemény pickup, elnyűhetetlen terepjáró, masszív és megbízható teherautók. Ennyi? Korántsem! Noha a Delta-Truck Kft. palettájára tekintve is egyből látható, hogy az Isuzu márka Európában közismert kínálata sem éppen szűkös – a több mint kilencven esztendős…

Nehézsúlyban is biztonságosan

Hatalmas kerekeken és súlyos rakományokkal robogó, leginkább tehervonatra emlékeztető kamionkonvojok – és napi szinten súlyos balesetek. Ki ne rettent volna már meg egyszer-egyszer a szemből elhúzó vagy épp közvetlenül mellettünk dübörgő, negyventonnás szerelvényektől? Miután az…

Az új transporter

Úgy tartja a hagyomány, hogy valamikor közvetlenül a háború után egy holland üzletember, bizonyos Ben Pon, a Volkswagen wolfsburgi gyárába látogatott, hogy a Bogár exportjáról tárgyaljon. A gyárudvaron helyben barkácsolt kis targoncára lett figyelmes, a…