Önvezető konvoj közlekedett hazánkban (forrás: RollingTons)

Szeptember 15-én hazai közlekedéstörténelmi jelentőségű esemény zajlott Lébény környékén az M1 autópályán és az M86 gyorsforgalmi úton. Először teszteltek ugyanis Magyarországon élesben, valós közúti forgalomban önvezető járműkonvojt. A Volvo Hungária Kft. és a Waberer’s International Nyrt. közös tesztje kiváló eredménnyel, teljesen problémamentesen zárult.

Közzétéve:

Európában az elmúlt egy-két évben már végeztek közúti teszteket a tehergépkocsi-gyártók az önvezető konvojozás technológiájával, azonban Magyarországon most először. A konvojozás lényeges, hogy az egymással vezeték nélküli összeköttetésben álló, önvezetésre képes teherautók rendkívül kis követési távolsággal haladnak egymás mögött, és így a légellenállás csökkentésével számottevően mérsékelhető az üzemanyag-fogyasztás, valamint a károsanyag-kibocsátás. Nem utolsósorban a közlekedésbiztonság is javul az emberi hibák kiküszöbölésével, valamint a vezetési és pihenőidők jobb kihasználásával növelhető a termelékenység.

Nem véletlen, hogy sok más fuvarozóvállalat mellett a Waberer’s International Nyrt. is élénken érdeklődik a technológia iránt, ezért stratégia megállapodást kötött a Volvo Hungária Kft.-vel ennek közúti tesztelésére. A kísérleti konvojozás megvalósításában e két partner mellett a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium is részt vett, amely többek között a közúti teszt engedélyeztetésében is közreműködött.
Így szeptember 15-én délelőtt a Volvo Hungária Kft. lébényi márkaszervizének telephelyéről kigördülhetett a három gyári Volvo FH 500 tesztszerelvény. Mindhárom vontató volánja mögött a Volvo Trucks egy-egy megfelelően kiképzett járművezető-oktatója ült, a kísérőülésben pedig a Waberer’s International Nyrt. egy-egy szakembere. Az önvezető technológiát csak a gyorsforgalmi utakon használták, az olyan manővereket, mint például a telephelyről kikanyarodás vagy az autópályáról lehajtás, biztonsági okokból a tesztpilóták végezték, habár technikailag ez is kivitelezhető lenne.

A három jármű Wi-Fi segítségével vezeték nélküli összeköttetésben állt egymással, így a két követő jármű képes volt azonnal és automatikusan végrehajtani minden manővert, amelyet az első gépkocsiban ülő vezető tett. Egyszerre fékeztek, gyorsítottak, sőt, aktív kormányzással egymás nyomvonalát is pontosan követték. A követési távolság fél másodperc volt a szerelvények között, ami nyolcvan kilométer/óra sebességnél csupán 11 métert jelent! A kísérlet során semmilyen váratlan vagy balesetveszélyes helyzet sem alakult ki, igazolva, hogy műszakilag már nagyon közel áll a technológia a széles körű alkalmazhatósághoz. A piaci bevezetést egyelőre a jogszabályi háttér megteremtése és a társadalmi elfogadtatás hátráltatja, így akár még hosszú évekbe is telhet, mire megjelenhetnek az önvezető tehergépkocsi-konvojok az utakon.

Forrás: Rolling Tons magazin, www.rollingtons.hu





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

Feljebb lépett!

Kívül belül megújult a legkisebb oroszlán, vagyis az MAN népszerű kishaszonjárműve, a TGE. Természetesen a változások zömét a karosszéria alatt, valamint a régi és új vezetéstámogató rendszerek tudásában kell keresnünk.

Méltó utód

Kis- és középvállalkozások számára eddig is ideális választás volt a Ford Transit Custom. A kishaszonjármű új generációja azonban az eddigiekhez képest is nagyobb választékot kínál karosszériaváltozatok és hajtásláncok terén, emellett egy sor praktikus megoldás teszi…

Orrplasztika után

Kicsit hosszabbra és áramvonalasabbra szabták a Volvo FH elejét, kihasználva az uniós szabályozás adta lehetőségeket. Az újításnak köszönhetően javult a nehéz-tehergépjárművek stabilitása és sikerült csökkenteni a fogyasztást.

Humbaur újdonságok

Évtizedek óta bátran fordulhatunk a Humbaur GmbH családi vállalkozáshoz, amennyiben az átlagosnál igényesebb pótkocsival vagy felépítménnyel szeretnénk járműparkunkat bővíteni. Sőt, akkor is jó helyen kopogtatunk a németeknél, amennyiben teljesen egyedi igényeink megvalósításáról álmodunk.