Simabőrű széltoló
Kifejezetten a távolsági fuvarozáshoz optimalizált, kedvezőbb légellenállású fülkeváltozatot kínál a Mercedes-Benz a dízelmotoros Actros modellekhez. Ha ismerősnek tűnik, nem véletlen, hiszen a ProCabin fülkével mutatkozott be az elektromos eActros 600 is.
Ezúttal megváltozott az a megszokottnak mondható irány, miszerint az elektromos modellek megöröklik a belső égésű erőforrással felvértezett felmenőik bevált műszaki megoldásait és alkatrészeik jelentős részét. Persze nyomós okkal „csavarozták” fel a kiemelkedően áramvonalas ProCabin fülkét, hiszen az itt is hatalmas előnyöket hoz. A kis légellenállás nemcsak a villanyteherautók hatótávolságára, valamint energiafogyasztására bír kedvező hatással, hanem a hagyományos hajtáslánccal felvértezett járművek tüzelőanyag-fogyasztására is.
Elnyújtott lehetőségek
A ProCabin fülkénél igyekeztek maximálisan kiaknázni a hagyományosnál nyolcvan milliméterrel hosszabb fülke nyújtotta lehetőségeket, amit az új európai jogszabályok tettek lehetővé. A sima orrpanel, a számos kisebb és nagyobb légterelő a fülke tetején, az A oszlopokon, valamint az Actros oldalánál, a lökhárító kisméretű légbeömlő nyílásai, a szélcsatornában optimalizált fellépők és oldalszoknyák, az alulról beburkolt alváz, végül, de nem utolsósorban a karosszériaelemek közötti kis hézagok is hozzájárultak a légellenállás csökkentéséhez.
Még a motortér körüli légáramlást is megszelídítették, hogy akár három százalékkal mérsékelhessék az üzemanyag-fogyasztást. Ebből az elsőre kevésnek tűnő eredményből is látható, mennyire meg kell küzdeni a hatékony takarékosságért. Persze ne csüggedjünk, hiszen a baden-württembergiek sem tették! Helyette elővették a 12,8 literes, hathengeres, OM 471 olajmotor harmadik generációját, és addig farigcsáltak a kipufogógáz-utánkezelő rendszeren, valamint két új turbófeltöltőn, amíg további négyszázalékos megtakarítást könyvelhettek el a tüzelőanyag-fogyasztás terén. Az üzemanyagszámla hétszázalékos csökkenése már egyetlen jármű esetében bőven egymillió forint feletti megtakarítást jelent éves szinten!
Kényelem és biztonság hálózata
Habár úgy tűnhet, gránitból faragták, ezért csupán egyetlen változatban létezik, a ProCabin rögtön három méretben elérhető. Válasszuk bár a StreamSpace, a BigSpace, netán a GigaSpace kivitelű fülkét, számos kényelmi extrával kényeztethetjük járművezetőnket vagy magunkat. Ezek közül is kiemelkednek a fekhelyek prémiumvastagságú, hideghabos matracai, a LED-technikájú olvasólámpák az új hangulatvilágítás, valamint az ágyakhoz tartozó kapcsolópanel, amely új funkciókkal bővült. A kényeztetésnek még nincs vége, hiszen az ülés fűtött, csemegéinkre pedig immár egyszerre két hűtőrekesz vár. Természetesen a 230 voltos aljzat, valamint USB-C csatlakozók sem hiányozhatnak a fedélzetről. Minden külső fényforrás diódás, de felárért mátrix LED-fényszórókkal varázsolhatunk nappali világosságot az éjszakába.
Az általános járműbiztonsági rendelet (GSR) aktuális szakaszának életbelépése még a biztonság terén amúgy könnyelműbb gyártókat is haladásra serkentette. Amikor erről van szó, a Mercedes-Benz bátran előreléphet két lépést a sorfalból, hiszen kevesen tettek meg akár csupán feleannyit a közúti közlekedés biztonságáért, mint a csillagos lovagok. Eközben a digitális szolgáltatások és hálózatba kapcsolhatóság terén sincs okuk szégyenkezni, hiszen az új Actros L immár valós idejű forgalmi információkat is kínál. Teljesen megújult az információs és szórakoztató rendszer is. Várhatóan még a 2024-es év vége előtt elkezdődik az új Mercedes-Benz Actros L ProCabin sorozatgyártása, hiszen az új eActros 600 villanyteherautó számára már eldördült a startpisztoly.
Az Actros már eddig is kedvelt típusnak számított a VIARENT ügyfelei körében, normál és alacsony kapcsolási magasságú változatait 480 vagy 510 lóerő teljesítménnyel választhatták. Igény esetén a jövőben természetesen a ProCabin fülkéjű Actros L nyerges vontatót is bérelhetik, hiszen ezzel két legyet ütnek egy csapásra. Egyrészt a hosszú távú bérlet által kiszámítható üzemeltetési költségekkel használhatják a fuvareszközt. Másrészről ezt a biztonsági előnyt megfejelhetik a bérleti szerződéssel le nem fedett költségtétel – az üzemanyagszámla – hatékony csökkentésével.