Sokszínű alternatívák
Több fontos, illetve érdekes újdonsággal is kirukkolt az Isuzu a közelmúltban. Egyrészt átfogóan megújította a hazánkban is egyre sikeresebb D-Max pickupot. Másrészt kifejlesztett egy gyors akkumulátorcserén alapuló rendszert tisztán elektromos hajtású kisteherautókhoz, valamint bemutatott egy elektromos városi buszt és egy üzemanyagcellás nehéz-teherautót.
Jól mutatja az Isuzu D-Max népszerűségét a magyar piacon, hogy tavaly tízszázalékos részesedéssel a harmadik helyezést érte el a forgalomba helyezési ranglistán. Persze a japán gyártó platós terepjárója világszinten is nagy elismertségnek örvend, ugyanis 1974 óta több mint száz országban már bő ötmillió példányban értékesítették. A jelenlegi harmadik generáció 2019 őszén került piacra, amely tavaly egy alaposabb frissítést kapott. Erre utal kívülről az erőt kifejező domborítás a motortérfedelén, a nagyobb hűtőrács és az átrajzolt fényszórók. Hátul az oldalanként három szárnyat formáló LED-es lámpatestek utalnak a megújulásra, míg az áttervezett első lökhárító és a hátfalajtó nagyobb légterelője a jármű aerodinamikáját is javítja. A fülke belsőterében még inkább szembetűnő a D-Max fiatalítása. Az ajtó- és üléskárpitok igényesebb anyagokból készülnek, a műszerfalon pedig új felületi mintázat nyújt jobb minőségérzetet. A középkonzolon az információs és szórakoztatórendszer nagy méretű kijelzőjét kiegészítő forgókapcsoló megkönnyíti a menü kezelését, miközben a korszerűbb grafikájú műszerpanel kijelzője immár hétcolos.
A pickup összkerékhajtásának hatékonyságát a fékdifferenciál elvén működő elektronikus differenciálzárral fokozták. Szintén újdonság az elinduláskor, illetve gyorsításkor a fékrendszert és a motor teljesítményleadását a kerekek ideális forgási sebessége érdekében optimálisan vezérlő üzemmód, amely ezáltal nehéz terepen nyújt hathatós segítséget. Manapság a biztonság növelését sem hagyhatják figyelmen kívül a fejlesztők egy jelentősebb típusfrissítés alkalmával. Ezért a D-Max új generációs, fűthető lencsékkel ellátott sztereokamerát kapott, amely új funkciók bevezetését segítette elő. Ennek eredményeként az automatikus vészfékrendszer mostantól a gépkocsi előtt oldalról közeledő gyalogosokat érzékelve is beavatkozik, hogy megelőzze a balesetet. Míg a hátsó radarok tolatáskor közeledő járművet észlelve automatikusan működésbe hozzák a féket. Most már araszolássegítő is rendelkezésre áll a típushoz és a kézi váltóval ellátott modellekbe is kerülhet adaptív sebességtartó automatika. Mindemellett a japán gyártó a frissített D-Max bemutatásakor azt is bejelentette, hogy fenntarthatósági célkitűzéseivel összhangban hamarosan megkezdi egy tisztán elektromos hajtású pickup gyártását, amelyet elsőként az európai piacra vezet majd be.
Viszlát töltési idő!
Ezenkívül az Isuzu a Japán Mobilitási Kiállításon egy gyors akkumulátorcserén alapuló megoldást is bemutatott, amely száműzi az elektromos járművek töltése során fellépő állásidő problémáját. Az EVision Cycle Concept lényege, hogy a kisteherautók lemerült akkumulátorcsomagját az erre alkalmas állomásokon egy teljesen automatizált berendezés csupán három perc alatt kicseréli egy feltöltöttre. Ráadásul így az akkumulátorokat csúcsidőn kívül tölthetik fel, ami az elektromos hálózat terhelését és az üzemeltetési költségeket is mérsékli. Ez a praktikus akkumegosztó rendszer olyan további alkalmazási formákat is támogat, mint a megújuló forrásokból előállított energia tárolása.
Kényelmesen fenntartható
A neves gyártó a Japán Mobilitási Kiállításon egy alacsonypadlós, tisztán elektromos hajtású városi autóbuszt is leleplezett. Az Erga EV típust a tervek szerint idén év végén vezetik be a japán piacra. A minden ajtónál lépcsőmentes és teljes hosszában dobogó nélküli padlón túlmenően a villanymotor csendes és szinte rezgésmentes járása is hozzájárul a busz kényelméhez. Az akkumulátorok a jármű tetején és hátuljában kaptak helyet.
Több mint teherautó
Az Isuzu egy további elektromos hajtású haszonjárművet is bemutatott a Japán Mobilitási Kiállításon, ám ezt külső forrásról tölthető akkumulátorok helyett hidrogénnel működő üzemanyagcellák látják el energiával. A Hondával közösen kifejlesztett Giga Fuel Cell nehézkategóriás tehergépkocsi hatótávolsága több mint nyolcszáz kilométer, így távolsági árufuvarozásra is megfelel. Ráadásul a 8×4-es hajtásképletű, alacsony alvázmagasságú, dobozos felépítménnyel felszerelt jármű üzemanyagcellás rendszere mobil áramfejlesztőként is használható például katasztrófaelhárításkor. A 12 méter hosszú, 3,8 méter magas, 25 tonna legnagyobb megengedett össztömegű teherautót a Honda négy darab, egyenként 103 kilowatt legnagyobb teljesítményű üzemanyagcellás egysége hajtja egy 320 kilowattos szinkron villanymotor segítségével. A fülke mögé telepített palackok 700 bar nyomáson akár 56 kilogramm hidrogéngázzal is feltölthetők. A modell közúti tesztelését várhatóan hónapokon belül megkezdik, míg a sorozatgyártású változat 2027-ben kerülhet kereskedelmi forgalomba. Az Isuzu tehát alapos betekintést nyújtott abba, hogy nemcsak a hagyományos hajtásláncú, sorozatgyártású típusait fejleszti nagy elszántsággal, hanem az alternatív hajtású haszonjárműveket is.