Újabb elektromos tehergépkocsi a küszöbön

Nem maradhatott ki a DAF sem a tisztán elektromos hajtású tehergépkocsikat, pontosabban már üzemeltetői tesztelésre kész prototípusokat bemutató gyártók sorából. Így nemrég napvilágot látott a CF Electric villamosított nyerges vontató.

Közzétéve:

Habár a DAF rögtön egy nyerges vontatóval állt elő elektromos tehergépkocsiként, ez korántsem jelenti azt, hogy a technológia már alkalmas távolsági áruszállításra. Nem is erre készült a CF Electric, hanem városi, illetve elővárosi nehézsúlyú áruelosztásra, amit az is elárul, hogy csak kéttengelyes félpótkocsit akasztottak mögé az üzemeltetői tesztekhez.

Beavatták a szomszédot is

A DAF nagyon ütőképes, élvonalbeli fejlesztőközpontot tart fenn, amelynek példás innovációs erejét jól igazolja a sorozatgyártású CF és XF tavaly bemutatott, iparági szinten is igen elismert új hajtáslánca. Ennek ellenére a villanyvontatót nem egyedül alkotta meg a holland gyártó, hanem egy szakavatott partner közreműködésével. Ez pedig nem más, mint a szintén eindhoveni székhelyű, több mint hetvenezer alkalmazottat foglalkoztató VDL-csoport, amely már jelentős tapasztalattal rendelkezik haszongépjárművek, elsősorban autóbuszok villamosítása terén. Európa számos városában immár több száz tisztán elektromos hajtású VDL autóbusz fut az üzemeltetők nagy megelégedésére. A DAF pedig évtizedek óta beszállítója a VDL-nek, tehát egy régi jó partneri kapcsolatra épül a mostani együttműködés.

Év Tehergépkocsija villamosítva

Első ránézésre is világosan látszik, hogy a CF Electric alapja a 2018-as Év Tehergépkocsija, a DAF CF, kívülről a dekoráción kívül nem is látszik feltűnő különbség. A fülke belsőterében is csak a teljesen digitális műszerpanel és néhány kapcsoló utal arra, hogy ez nem egy szokványos, dízelmotoros modell. A hagyomány hajtáslánc helyére viszont a VDL fejlett, teljesen elektromos E-Power hajtásrendszere került. A 210 kilowatt (286 lóerő) teljesítményű, 2000 newtonméter forgatónyomatékú villanymotort egy 170 kilowattóra kapacitású lítiumion-akkumulátorcsomag lája el árammal. Így a hatótávolság a gyári adatok szerint a használati körülményektől függően körülbelül száz kilométer. Ez nem hangzik soknak egy nyerges vontatótól, azonban városi áruterítéshez legtöbbször elegendő. Ugyanis a gyorstöltés fél órát, míg a teljes feltöltés másfél órát igényel, vagyis rakodás közben vagy a kötelező pihenőidő alatt alaposan feltölthetők az akkumulátorok, így egy hosszabb műszak is biztonsággal teljesíthető. A CF Electric nyerges vontató saját tömege 9700 kilogramm, azaz körülbelül két tonnát vesz el a hasznos terhelhetőségből az elektromos hajtás, elsősorban az akkumulátorok, számottevő tömege.

Kezdődhet a tesztelés

Az áruelosztáson kívül persze számos más feladatot is ideálisan elláthatnak a csendesen és helyileg nulla károsanyag-kibocsátással üzemelő elektromos tehergépkocsik a városokban és azok vonzáskörzetében, például hulladékgyűjtést, illetve egyéb kommunális tevékenységeket. Ám egyelőre még sok kérdést felvet a villany-teherautók üzemeltetése, töltési technológiája és stratégiája, optimális kihasználhatósága, szervizelése és gazdaságossága. Többek között ezekre is keresi a választ a DAF és a VDL a CF Electric modellek tartós üzemeltetői tesztelése során. A kellő tapasztalat birtokában elvégzett finomítások után pedig néhány éven belül sorozatgyártásba kerülhet az elektromos CF tehergépkocsi, persze a nyerges vontató mellett fülke-alvázas kivitelben is.





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

Feljebb lépett!

Kívül belül megújult a legkisebb oroszlán, vagyis az MAN népszerű kishaszonjárműve, a TGE. Természetesen a változások zömét a karosszéria alatt, valamint a régi és új vezetéstámogató rendszerek tudásában kell keresnünk.

Méltó utód

Kis- és középvállalkozások számára eddig is ideális választás volt a Ford Transit Custom. A kishaszonjármű új generációja azonban az eddigiekhez képest is nagyobb választékot kínál karosszériaváltozatok és hajtásláncok terén, emellett egy sor praktikus megoldás teszi…

Orrplasztika után

Kicsit hosszabbra és áramvonalasabbra szabták a Volvo FH elejét, kihasználva az uniós szabályozás adta lehetőségeket. Az újításnak köszönhetően javult a nehéz-tehergépjárművek stabilitása és sikerült csökkenteni a fogyasztást.