Újabb elektromos tehergépkocsi a küszöbön

Nem maradhatott ki a DAF sem a tisztán elektromos hajtású tehergépkocsikat, pontosabban már üzemeltetői tesztelésre kész prototípusokat bemutató gyártók sorából. Így nemrég napvilágot látott a CF Electric villamosított nyerges vontató.

Közzétéve:

Habár a DAF rögtön egy nyerges vontatóval állt elő elektromos tehergépkocsiként, ez korántsem jelenti azt, hogy a technológia már alkalmas távolsági áruszállításra. Nem is erre készült a CF Electric, hanem városi, illetve elővárosi nehézsúlyú áruelosztásra, amit az is elárul, hogy csak kéttengelyes félpótkocsit akasztottak mögé az üzemeltetői tesztekhez.

Beavatták a szomszédot is

A DAF nagyon ütőképes, élvonalbeli fejlesztőközpontot tart fenn, amelynek példás innovációs erejét jól igazolja a sorozatgyártású CF és XF tavaly bemutatott, iparági szinten is igen elismert új hajtáslánca. Ennek ellenére a villanyvontatót nem egyedül alkotta meg a holland gyártó, hanem egy szakavatott partner közreműködésével. Ez pedig nem más, mint a szintén eindhoveni székhelyű, több mint hetvenezer alkalmazottat foglalkoztató VDL-csoport, amely már jelentős tapasztalattal rendelkezik haszongépjárművek, elsősorban autóbuszok villamosítása terén. Európa számos városában immár több száz tisztán elektromos hajtású VDL autóbusz fut az üzemeltetők nagy megelégedésére. A DAF pedig évtizedek óta beszállítója a VDL-nek, tehát egy régi jó partneri kapcsolatra épül a mostani együttműködés.

Év Tehergépkocsija villamosítva

Első ránézésre is világosan látszik, hogy a CF Electric alapja a 2018-as Év Tehergépkocsija, a DAF CF, kívülről a dekoráción kívül nem is látszik feltűnő különbség. A fülke belsőterében is csak a teljesen digitális műszerpanel és néhány kapcsoló utal arra, hogy ez nem egy szokványos, dízelmotoros modell. A hagyomány hajtáslánc helyére viszont a VDL fejlett, teljesen elektromos E-Power hajtásrendszere került. A 210 kilowatt (286 lóerő) teljesítményű, 2000 newtonméter forgatónyomatékú villanymotort egy 170 kilowattóra kapacitású lítiumion-akkumulátorcsomag lája el árammal. Így a hatótávolság a gyári adatok szerint a használati körülményektől függően körülbelül száz kilométer. Ez nem hangzik soknak egy nyerges vontatótól, azonban városi áruterítéshez legtöbbször elegendő. Ugyanis a gyorstöltés fél órát, míg a teljes feltöltés másfél órát igényel, vagyis rakodás közben vagy a kötelező pihenőidő alatt alaposan feltölthetők az akkumulátorok, így egy hosszabb műszak is biztonsággal teljesíthető. A CF Electric nyerges vontató saját tömege 9700 kilogramm, azaz körülbelül két tonnát vesz el a hasznos terhelhetőségből az elektromos hajtás, elsősorban az akkumulátorok, számottevő tömege.

Kezdődhet a tesztelés

Az áruelosztáson kívül persze számos más feladatot is ideálisan elláthatnak a csendesen és helyileg nulla károsanyag-kibocsátással üzemelő elektromos tehergépkocsik a városokban és azok vonzáskörzetében, például hulladékgyűjtést, illetve egyéb kommunális tevékenységeket. Ám egyelőre még sok kérdést felvet a villany-teherautók üzemeltetése, töltési technológiája és stratégiája, optimális kihasználhatósága, szervizelése és gazdaságossága. Többek között ezekre is keresi a választ a DAF és a VDL a CF Electric modellek tartós üzemeltetői tesztelése során. A kellő tapasztalat birtokában elvégzett finomítások után pedig néhány éven belül sorozatgyártásba kerülhet az elektromos CF tehergépkocsi, persze a nyerges vontató mellett fülke-alvázas kivitelben is.





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

Elismert erények

Megjelenése óta sorra nyűgözi le az üzemeltetőket, a járművezetőket és az utazóközönséget a tisztán elektromos hajtású MAN Lion’s City E városi autóbusz. Tavaly az International Bus of the Year díj nemzetközi szakújságírókból álló zsűrijét is…

Élre ugrott

Amikor megjelent a tisztán elektromos hajtású Mercedes-Benz eSprinter, nem éppen a teljesítményével vagy a hatótávolságával tűnt ki a vetélytársai közül. Most azonban a csillagos gyártó előállt a modell új nemzedékével, amely ránézésre nem változott, a…

Erősítés a gázhajtás terén

Általánosságban minden járműgyártó egyetért azzal, hogy az összes életképes alternatív hajtásmód alkalmazására szükség lesz a fenntartható közúti fuvarozás megteremtéséhez. A Volvo Trucks régóta határozottan elkötelezte magát a gázhajtás mellett is, és most átfogóan tovább fejlesztette…

Szuperhatékony cirkáló

Megszületett a Freightliner legújabb tanulmányjárműve, a SuperTruck II. Ez a csőrös nyerges vontatóból és félpótkocsiból álló szerelvény számos műszaki újítás segítségével mutatja meg, hogy mekkora lehetőségek rejlenek még a fuvarozás hatékonyságának növelésében. A Freightliner célja…

Válaszok a kihívásokra

Napjainkban, illetve a közeljövőben olyan jelentős kihívásokkal kell szembenézniük a fuvarozóvállalatoknak, mint a szállítások szén-dioxid-semlegesítése, a logisztikai folyamatok digitalizálása és az egyre égetőbb járművezető-hiány. Többek között ezekre is igyekezett választ adni, illetve mutatni újdonságaival az…

Hozzáértő kezekben

Idén februártól már Szlovákiában is a Delta-Truck látja el a Kögel pótkocsigyártó importőri képviseletét. A márkával hazánkban már közel két évtizedes tapasztalattal rendelkező cégcsoport kibővített szervizhálózattal, jól felkészült értékesítői csapattal és a lehető legmagasabb színvonalú…

Ne szalassza el a legjobb ajánlatainkat

Iratkozzon fel hírlevelünkre és tájékoztatjuk akcióinkról, újdonságainkról.

Tovább a feliratkozásra