Belépett a harmadik X-be

Idén húszéves a NEOPLAN Tourliner, amelynek eddigi két generációjából összesen közel négyezer példány látott napvilágot. Ez a típus már az MAN égisze alatt született meg, a prémiummárka akkori belépőtermékeként. A jövő évet pedig számos korszerűsítéssel kezdi majd a Tourliner.

Közzétéve:

Fontos mérföldkőnek számít a 2025-ben már a kilencvenedik évfordulóját ünneplő stuttgarti NEOPLAN márka történelmében 2001. június 20., amikor az MAN Nutzfahrzeuge AG felvásárolta a Gottlob Auwärter GmbH & Co. KG vállalatot. Ezt követően a NEOPLAN és az MAN autóbusz-üzletága a NEOMAN GmbH ernyője alatt folytatta tevékenységét, majd 2008. február 1-jén mindkettőt beillesztették az MAN Nutzfahrzeuge Group cégcsoportba. Ma már a NEOPLAN összes busza az MAN korszerű ankarai gyárában készül, ennek hagyománya pedig éppen 2003-ban az akkor új Tourliner típussal indult.

Bevált alapokon

Az együttműködés előnyeit kihasználva a magyar származású Bartha Ernő műszaki igazgató irányítása alatt kifejlesztett MAN Lion’s Coach 2002-ben megújult változata szolgált a Tourliner alapjául. Ráadásul ez volt az egyik első típus, amely a NEOPLAN új felállású formatervezési részlegén született meg. A külső formavilágot Michael Streicher neve fémjelzi, aki később a jellegzetes élekről felismerhető Sharp Cut stílust meghonosította a Starliner és a Cityliner számára, majd ennek jegyében készült el a Tourliner második generációja is.

Az erősen előrefelé döntött, dinamikát kifejező B oszlopok pedig a kezdetektől a mai napig meghatározzák a Tourliner típust. Az oldalanként három kis kerek fényszórót szintén megőrizték a tervezők, a kerek, LED-es hátsó lámpatesteket pedig első ízben alkalmazták ezen a buszon. A kezdetben kéttengelyes SHD és háromtengelyes SHD L kivitelben gyártott első generáció gyorsan elnyerte az ügyfelek szimpátiáját, így az első generációból mintegy 2500 darab került forgalomba. Ezek körülbelül hetven százalékát tették ki a 12 méteres, kéttengelyes változatok. Jó néhány példány exkluzív csapatszállító buszként szolgált sportegyesületeket, ám a Tourliner a jó ár-érték arányával a hosszú távú, menetrend szerinti járatok üzemeltetőit is sikeresen meggyőzte.

Második felvonás

A Tourliner második generációja 2016-ban jelent meg, mintegy húsz százalékkal javított aerodinamikai jellemzőkkel, amivel új mércét állított fel a kategóriájában. Ezt szolgálja többek között a szélvédő és a tető domborulatának lágy átmenete, az optimalizált A oszlopok és a sima felületű oldalfalak. Továbbá a távolsági buszok kategóriájában 2018-ban világújdonságként bevezetett OptiView, azaz a tükröket helyettesítő kamerás rendszer is jelentősen hozzájárul a légellenállás csökkentéséhez, miközben a biztonságot is javítja. Az új Tourliner a modernizált stílusával még az igen rangos iF Design Award formatervezési díjat is elnyerte.

Emellett kiváló minőségű anyagaival, korszerű, LED-es belső világításával, lebegő csomagtartópolcaival, valamint fejlett információs és szórakoztatórendszerével is sok elismerést aratott. A Tourliner jelenleg négyféle méretben áll rendelkezésre. A 12,1 méteres változat legfeljebb 53 utasüléssel rendezhető be, a 13,1 méteres, kéttengelyes kivitel maximum 59 ülőhelyet kínál, a háromtengelyes, 13,4 méteres modell 57 utast vehet a fedélzetére, míg a 13,9 méteres, háromtengelyes járműben 63 fő is utazhat. A húszéves jubileum alkalmából pedig nemrég bemutatkozott a NEOPLAN Tourliner különösen gazdag felszereltségű Diamond Edition kiadása.





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

Globális játékos

Kőkemény pickup, elnyűhetetlen terepjáró, masszív és megbízható teherautók. Ennyi? Korántsem! Noha a Delta-Truck Kft. palettájára tekintve is egyből látható, hogy az Isuzu márka Európában közismert kínálata sem éppen szűkös – a több mint kilencven esztendős…

Nehézsúlyban is biztonságosan

Hatalmas kerekeken és súlyos rakományokkal robogó, leginkább tehervonatra emlékeztető kamionkonvojok – és napi szinten súlyos balesetek. Ki ne rettent volna már meg egyszer-egyszer a szemből elhúzó vagy épp közvetlenül mellettünk dübörgő, negyventonnás szerelvényektől? Miután az…

Az új transporter

Úgy tartja a hagyomány, hogy valamikor közvetlenül a háború után egy holland üzletember, bizonyos Ben Pon, a Volkswagen wolfsburgi gyárába látogatott, hogy a Bogár exportjáról tárgyaljon. A gyárudvaron helyben barkácsolt kis targoncára lett figyelmes, a…

Kishaszonjárművel is biztonságban

Korunk kaotikus közlekedési viszonyait nap mint nap megtapasztalva aligha meglepő, ha vonakodva adjuk fel modern személyautóink biztonságát. Amennyiben egy impulzusos bútorvásárlást követően magánemberként egy ismeretlen bérelt kishaszonjárműbe kell pattanni, akkor sem szeretnénk lemondani erről a…

VIARENT, út a bérléshez

Jó egy furgon a háznál – tartja a régi bölcsesség. Ezzel nehéz vitába szállni, hiszen előbb utóbb mindenki életében alakulnak olyan teendők, amelyek egy hétköznapi személyautó képességeit messze meghaladják. Legyen szó egy egyszerű bútorszállításról, költözésről,…