Belépett a harmadik X-be

Idén húszéves a NEOPLAN Tourliner, amelynek eddigi két generációjából összesen közel négyezer példány látott napvilágot. Ez a típus már az MAN égisze alatt született meg, a prémiummárka akkori belépőtermékeként. A jövő évet pedig számos korszerűsítéssel kezdi majd a Tourliner.

Közzétéve:

Fontos mérföldkőnek számít a 2025-ben már a kilencvenedik évfordulóját ünneplő stuttgarti NEOPLAN márka történelmében 2001. június 20., amikor az MAN Nutzfahrzeuge AG felvásárolta a Gottlob Auwärter GmbH & Co. KG vállalatot. Ezt követően a NEOPLAN és az MAN autóbusz-üzletága a NEOMAN GmbH ernyője alatt folytatta tevékenységét, majd 2008. február 1-jén mindkettőt beillesztették az MAN Nutzfahrzeuge Group cégcsoportba. Ma már a NEOPLAN összes busza az MAN korszerű ankarai gyárában készül, ennek hagyománya pedig éppen 2003-ban az akkor új Tourliner típussal indult.

Bevált alapokon

Az együttműködés előnyeit kihasználva a magyar származású Bartha Ernő műszaki igazgató irányítása alatt kifejlesztett MAN Lion’s Coach 2002-ben megújult változata szolgált a Tourliner alapjául. Ráadásul ez volt az egyik első típus, amely a NEOPLAN új felállású formatervezési részlegén született meg. A külső formavilágot Michael Streicher neve fémjelzi, aki később a jellegzetes élekről felismerhető Sharp Cut stílust meghonosította a Starliner és a Cityliner számára, majd ennek jegyében készült el a Tourliner második generációja is.

Az erősen előrefelé döntött, dinamikát kifejező B oszlopok pedig a kezdetektől a mai napig meghatározzák a Tourliner típust. Az oldalanként három kis kerek fényszórót szintén megőrizték a tervezők, a kerek, LED-es hátsó lámpatesteket pedig első ízben alkalmazták ezen a buszon. A kezdetben kéttengelyes SHD és háromtengelyes SHD L kivitelben gyártott első generáció gyorsan elnyerte az ügyfelek szimpátiáját, így az első generációból mintegy 2500 darab került forgalomba. Ezek körülbelül hetven százalékát tették ki a 12 méteres, kéttengelyes változatok. Jó néhány példány exkluzív csapatszállító buszként szolgált sportegyesületeket, ám a Tourliner a jó ár-érték arányával a hosszú távú, menetrend szerinti járatok üzemeltetőit is sikeresen meggyőzte.

Második felvonás

A Tourliner második generációja 2016-ban jelent meg, mintegy húsz százalékkal javított aerodinamikai jellemzőkkel, amivel új mércét állított fel a kategóriájában. Ezt szolgálja többek között a szélvédő és a tető domborulatának lágy átmenete, az optimalizált A oszlopok és a sima felületű oldalfalak. Továbbá a távolsági buszok kategóriájában 2018-ban világújdonságként bevezetett OptiView, azaz a tükröket helyettesítő kamerás rendszer is jelentősen hozzájárul a légellenállás csökkentéséhez, miközben a biztonságot is javítja. Az új Tourliner a modernizált stílusával még az igen rangos iF Design Award formatervezési díjat is elnyerte.

Emellett kiváló minőségű anyagaival, korszerű, LED-es belső világításával, lebegő csomagtartópolcaival, valamint fejlett információs és szórakoztatórendszerével is sok elismerést aratott. A Tourliner jelenleg négyféle méretben áll rendelkezésre. A 12,1 méteres változat legfeljebb 53 utasüléssel rendezhető be, a 13,1 méteres, kéttengelyes kivitel maximum 59 ülőhelyet kínál, a háromtengelyes, 13,4 méteres modell 57 utast vehet a fedélzetére, míg a 13,9 méteres, háromtengelyes járműben 63 fő is utazhat. A húszéves jubileum alkalmából pedig nemrég bemutatkozott a NEOPLAN Tourliner különösen gazdag felszereltségű Diamond Edition kiadása.





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

Sétagalopp vele a munka

Bemutatta a Daimler Truck japán leányvállalata, a Fuso az évtizedek óta igen sikeres Canter kisteherautó legújabb generációját. A típus az új biztonsági és kényelmi funkciók mellett további konfigurációs lehetőségekkel bővült, és mindez persze az akkumulátoros…

Eskü’ gyári!

Úgy néz ki a Volkswagen Caddy Edition, mintha egy tuningműhelyből gördült volna ki, pedig ez csak a Volkswagen Haszonjárművek legújabb különleges kiadása. Az ízléses optikai tuning a kisáruszállító kivitelekhez is éppúgy elérhető, mint a családi…

Pillantás a jövőbe

Napjainkban a haszonjárműiparban három terület mozgatja leginkább a fenntartható jövőt célzó fejlesztéseket: a tisztán elektromos hajtás a károsanyag-kibocsátás csökkentéséért, az önvezetés a közlekedésbiztonság fokozása érdekében és a digitalizáció a hatékonyabb üzemeltetés támogatására. Ezek közül az…

Dobogós célkitűzések

Minden korábbinál gyorsabb ütemben változik a világ és vele együtt az igényeink is. Erre reagált kiemelkedő rugalmassággal a Delta-Truck Kft., amikor bevezette a Ford Trucks Rent szolgáltatást. Ennek részleteiről, valamint az új Ford F-Line típusról…

Korlátok nélkül

Jelentősen kibővítette tisztán elektromos hajtású teherautóinak kínálatát az MAN, amelyet az idei IFAT kommunális szakkiállításon mutatott be. Az eTGX és eTGS ezáltal már fülke-alvázként is sokféle tengelytávolsággal, fülkével, motorteljesítménnyel, akkumulátorcsomaggal, töltőcsatlakozó-elhelyezéssel és az adott alkalmazáshoz…

Belső égésű alternatívák

Más gyártókkal egyetértésben a Volvo Trucks is régóta azt vallja, hogy nem lehet egyetlen alternatív hajtási móddal földrajzi és felhasználási értelemben is minden téren kiváltani a mai dízelmotorokat. Ehelyett az összes életképes alternatívára szükség lesz,…

Ne szalassza el a legjobb ajánlatainkat

Iratkozzon fel hírlevelünkre és tájékoztatjuk akcióinkról, újdonságainkról.

Tovább a feliratkozásra