Belső égésű alternatívák
Más gyártókkal egyetértésben a Volvo Trucks is régóta azt vallja, hogy nem lehet egyetlen alternatív hajtási móddal földrajzi és felhasználási értelemben is minden téren kiváltani a mai dízelmotorokat. Ehelyett az összes életképes alternatívára szükség lesz, mindegyikre a maga helyén. Ennek jegyében a svéd gyártó jelentősen kibővítette a biodízellel üzemeltethető modelljeinek, illetve motorjainak kínálatát, sőt, megkezdte a hidrogénnel működő belső égésű motor kifejlesztését.
Habár napjainkban villamosítási lázban ég a járműipar, belátható időn belül nem lehet minden tehergépkocsi esetében az akkumulátoros elektromos hajtást alkalmazni. Egyrészt a megfelelő töltőinfrastruktúra kiépítése igen időigényes folyamat lesz és bizonyos földrajzi területeken, például ritkán lakott vidékeken korlátokba is ütközhet ez. Másrészt speciális felépítmények, illetve alkalmazási módok esetén a járművek alvázán egyszerűen nem áll rendelkezésre kellő hely a kívánt hatótávolsághoz elegendő mennyiségű akkumulátor beépítésére.
Továbbá előfordulhatnak olyan fuvarozási profilok is, amelyeknél egyszerűen nincs idő az akkumulátorok feltöltésére. Az üzemanyagcellás hajtás pedig kezdetben még várhatóan igen költséges lesz a jóval nagyobb beszerzési ár miatt. Ezért még legalább az elkövetkező tíz évben biztosan szükség lesz a jól bevált és a folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően egyre hatékonyabb belső égésű motorok használatára is. Ám alternatív üzemanyagokkal ezekkel is elérhető a teljesen vagy nagy mértékben szén-dioxid-semleges közlekedés.
Biodízel modellek előretörése
A Volvo Trucks ennek megfelelően jelentősen kibővítette a 100 százalékos biodízellel (B100) üzemeltethető Euro VI-os modelljeinek kínálatát. Így már az FL, FE, FM, FMX, FH és FH16 is elérhető az 5, 8, 13 és 17 literes motorok B100-zal, illetve HVO-val, azaz hidrogénezett növényi olajjal működtethető változataival. A biodízel használata a forrástól a kerékig számolva az üzemanyag előállításához használt nyersanyag fajtájától függően 30-70 százalékkal csökkenti a légkör szén-dioxid-terhelését a gázolajhoz képest. A zsírsavas metil-észterként (FAME) is ismert biodízelt növényi olajokból, például repceolajból már ma is viszonylag könnyen lehet gyártani. A HVO100 üzemanyag pedig nemcsak növényi olajokból, hanem szerves hulladékokból is előállítható.
Hidrogént a belső égésű motorokba
A másik ígéretes alternatíva a hidrogén, ami akár megújuló energiaforrásokból is előállítható, ezt hívják zöld hidrogénnek. A hidrogén pedig nemcsak üzemanyagcellák segítségével használható gépjárművek hajtására, hanem belső égésű motorokban elégetve is. A Volvo Trucks olyan hidrogénüzemű motorok kifejlesztésén dolgozik, amelyek nagy nyomású közvetlen befecskendezéssel és kompressziógyújtással működnek a dízelekéhez mérhető teljesítmény és energiahatékonyság elérése érdekében.
A márka LNG-üzemű motorjaihoz hasonlóan a hengerekben egy nagyon kis mennyiségű gázolaj, pontosabban biodízel befecskendezése indítja el az égést, majd ez gyújtja be a bejuttatott hidrogént. A közúti teszteket ügyfelek bevonásával a tervek szerint 2026-ban kezdik el, míg a piaci bevezetés az évtized vége felé várható. A zöld hidrogénnel működő teherautók jelentősen hozzájárulhatnak a szén-dioxid-semleges közlekedés megteremtéséhez, nagy hatótávolságukkal és gyors feltöltési idejükkel pedig a hosszú távú fuvarozásban is jól megfelelhetnek. A belső égésű motorokat tehát jó ideig nem kell még temetni, hiszen megfelelő alternatív üzemanyag használatával ezekkel is megvalósítható a fenntartható közlekedés.