Belső égésű alternatívák

Más gyártókkal egyetértésben a Volvo Trucks is régóta azt vallja, hogy nem lehet egyetlen alternatív hajtási móddal földrajzi és felhasználási értelemben is minden téren kiváltani a mai dízelmotorokat. Ehelyett az összes életképes alternatívára szükség lesz, mindegyikre a maga helyén. Ennek jegyében a svéd gyártó jelentősen kibővítette a biodízellel üzemeltethető modelljeinek, illetve motorjainak kínálatát, sőt, megkezdte a hidrogénnel működő belső égésű motor kifejlesztését.

Közzétéve:

Habár napjainkban villamosítási lázban ég a járműipar, belátható időn belül nem lehet minden tehergépkocsi esetében az akkumulátoros elektromos hajtást alkalmazni. Egyrészt a megfelelő töltőinfrastruktúra kiépítése igen időigényes folyamat lesz és bizonyos földrajzi területeken, például ritkán lakott vidékeken korlátokba is ütközhet ez. Másrészt speciális felépítmények, illetve alkalmazási módok esetén a járművek alvázán egyszerűen nem áll rendelkezésre kellő hely a kívánt hatótávolsághoz elegendő mennyiségű akkumulátor beépítésére.

Továbbá előfordulhatnak olyan fuvarozási profilok is, amelyeknél egyszerűen nincs idő az akkumulátorok feltöltésére. Az üzemanyagcellás hajtás pedig kezdetben még várhatóan igen költséges lesz a jóval nagyobb beszerzési ár miatt. Ezért még legalább az elkövetkező tíz évben biztosan szükség lesz a jól bevált és a folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően egyre hatékonyabb belső égésű motorok használatára is. Ám alternatív üzemanyagokkal ezekkel is elérhető a teljesen vagy nagy mértékben szén-dioxid-semleges közlekedés.

Biodízel modellek előretörése

A Volvo Trucks ennek megfelelően jelentősen kibővítette a 100 százalékos biodízellel (B100) üzemeltethető Euro VI-os modelljeinek kínálatát. Így már az FL, FE, FM, FMX, FH és FH16 is elérhető az 5, 8, 13 és 17 literes motorok B100-zal, illetve HVO-val, azaz hidrogénezett növényi olajjal működtethető változataival. A biodízel használata a forrástól a kerékig számolva az üzemanyag előállításához használt nyersanyag fajtájától függően 30-70 százalékkal csökkenti a légkör szén-dioxid-terhelését a gázolajhoz képest. A zsírsavas metil-észterként (FAME) is ismert biodízelt növényi olajokból, például repceolajból már ma is viszonylag könnyen lehet gyártani. A HVO100 üzemanyag pedig nemcsak növényi olajokból, hanem szerves hulladékokból is előállítható.

Hidrogént a belső égésű motorokba

A másik ígéretes alternatíva a hidrogén, ami akár megújuló energiaforrásokból is előállítható, ezt hívják zöld hidrogénnek. A hidrogén pedig nemcsak üzemanyagcellák segítségével használható gépjárművek hajtására, hanem belső égésű motorokban elégetve is. A Volvo Trucks olyan hidrogénüzemű motorok kifejlesztésén dolgozik, amelyek nagy nyomású közvetlen befecskendezéssel és kompressziógyújtással működnek a dízelekéhez mérhető teljesítmény és energiahatékonyság elérése érdekében.

A márka LNG-üzemű motorjaihoz hasonlóan a hengerekben egy nagyon kis mennyiségű gázolaj, pontosabban biodízel befecskendezése indítja el az égést, majd ez gyújtja be a bejuttatott hidrogént. A közúti teszteket ügyfelek bevonásával a tervek szerint 2026-ban kezdik el, míg a piaci bevezetés az évtized vége felé várható. A zöld hidrogénnel működő teherautók jelentősen hozzájárulhatnak a szén-dioxid-semleges közlekedés megteremtéséhez, nagy hatótávolságukkal és gyors feltöltési idejükkel pedig a hosszú távú fuvarozásban is jól megfelelhetnek. A belső égésű motorokat tehát jó ideig nem kell még temetni, hiszen megfelelő alternatív üzemanyag használatával ezekkel is megvalósítható a fenntartható közlekedés.





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

Humbaur újdonságok

Évtizedek óta bátran fordulhatunk a Humbaur GmbH családi vállalkozáshoz, amennyiben az átlagosnál igényesebb pótkocsival vagy felépítménnyel szeretnénk járműparkunkat bővíteni. Sőt, akkor is jó helyen kopogtatunk a németeknél, amennyiben teljesen egyedi igényeink megvalósításáról álmodunk.

Nagyratörő célokhoz

Talán mára senkinek nem kérdéses, hogy az Európai Unió által kitűzött környezetvédelmi célok eléréséhez a közlekedés villamosítása szükséges. Nem kis feladat ez, ám ezen az úton nemcsak az akkumulátor visz majd előre minket. Egy aprócska…

Életek védelmében

Idén júliusban életbe lépett az általános járműbiztonsági rendelet legfrissebb módosítása, amely szigorúbb biztonsági előírásokat vezetett be a haszonjárművek számára. A rendelet célja a közúti közlekedés biztonságának jelentős növelése az Európai Unióban.

A jövő kapujában

Több tízmillió dolláros szerződést hoz tető alá az Isuzu japán járműgyártó a Gatik önvezető technológiák fejlesztésével foglalkozó amerikai vállalattal. A befektetés célja önvezető közép- és nehézkategóriás teherautók kifejlesztése a már most is létező automatizált szállítási…

Sétagalopp vele a munka

Bemutatta a Daimler Truck japán leányvállalata, a Fuso az évtizedek óta igen sikeres Canter kisteherautó legújabb generációját. A típus az új biztonsági és kényelmi funkciók mellett további konfigurációs lehetőségekkel bővült, és mindez persze az akkumulátoros…