Biztos, ami biztos

Már teljes erőbedobással teszteli a Daimler Truck elsősorban a wörthi fejlesztő- és tesztközpontjában (EVZ) a 2024 áprilisától a vállalat teherautóiba és autóbuszaiba bekerülő új biztonsági rendszereket. A tesztjárművek sorában az Actros, az Arocs, az eActros és az Atego mellett speciális teherautók és autóbuszok is megtalálhatók. A fejlesztők elsősorban a korszerű vezetéstámogató rendszerekre összpontosítanak.

Közzétéve:

Mindig is élen járt a Daimler Truck a biztonságos közlekedést elősegítő vezetéstámogató rendszerek fejlesztésében és piaci bevezetésében. A vállalat szakemberei évtizedek óta igyekeznek fejlesztéseikkel a lehető legnagyobb támogatást megadni a hivatásos gépjárművezetők mindennapos munkájához, legyen szó vészfékezésről az álló autósor utolérésekor, jobbra kanyarodásról vagy sávváltásról, a jármű megcsúszásának mérsékléséről például egy kikerülő manőver során és még hosszan sorolhatnánk.

Az is jellemző a Daimler Truck vállalatra, hogy jóval a törvényi kötelezettség előtt vagy a jogszabályi előírásokat meghaladó képességekkel vezeti be új biztonsági rendszereit. Ám ezek mindig alapos tesztelésen mennek keresztül. Most sincs ez másképpen, amikor a gyártó már arra készül, hogy az Európai Bizottság 2019/2144 számú rendeletével (GSR) összhangban számos új rendszerrel lássa el nehézhaszonjárműveit jövő tavasztól. A Daimler Truck világszerte összesen hatvan jármű részvételével teszteli az újdonságokat, amelyek 2023 végéig összesen körülbelül ötmillió kilométert futnak majd.

Új mércét állítanak fel

Az EVZ-ben végzett tesztek középpontjában az Active Brake Assist 6 automatikus vészfékrendszer, az új Frontguard Assist elülső holttérfigyelő, az Active Sideguard Assist 2 oldalsó holttérfigyelő, az Active Drive Assist 3 aktív sávtartó és a Traffic Sign Assist táblafelismerő áll. Vizsgálják például, hogy az Active Brake Assist 6 hogyan és mikor figyelmeztet, illetve fékez, ha egy kerékpáros vagy motorkerékpáros hirtelen megjelenik a jármű előtt vagy a tesztjármű utoléri az előtte álló kocsisort.

Tovább azt is tesztelik, hogy az új Frontguard Assist hogyan ad hallható és látható figyelmeztetést a jármű előtt közvetlenül észlelt gyalogosokra, különösen egy kereszteződésben vagy az Active Sideguard Assist 2 miként reagál bekanyarodáskor a tesztjármű mellett tartózkodó gyalogosokra és kerékpárosokra. Azt is vizsgálják, hogy az Active Drive Assist (ADA) 3 hogyan kormányozza vissza a járművet a sávjába, ha a vezető sávváltáskor figyelmen kívül hagyja a hátulról gyorsabban közeledő gépkocsit.

Új alapokon

Mindezeknek a fejlett vezetéstámogató rendszereknek az alapja egy új elektronikus rendszer, amely a szélvédő mögötti kamera, a négy rövid hatósugarú, előre- és hátrafelé figyelő radar és a hosszú hatósugarú, előrefelé néző radar adatait összegezve a jelenleginél is sokkal pontosabban felméri a jármű környezetét. Ez többek között az eddiginél hússzor nagyobb adatfeldolgozási kapacitásának köszönhető. Ezáltal a Daimler Truck vezetéstámogató rendszerei több tekintetben is messze felülmúlják a GSR törvényi követelményeit.

Például az Active Brake Assist 6 hatvan kilométer/óra sebességig nemcsak az álló, hanem a jármű sávjában keresztirányban mozgó és szemből jövő közlekedők esetén is automatikusan fékez. Persze a radarok és kamerák működését önmagukban szoftveresen is tesztelik. Az EVZ pedig számos gyakori közlekedési manőver, illetve útminőség és útfajta szimulálását biztosítja. Emellett a Daimler Truck fejlesztői természetesen a közúti forgalomban is tesztelik ezeket a rendszereket, többek között az év elején a finnországi téli tesztre vezető úton is végeztek ilyen próbákat.

Ez kiváló lehetőséget nyújtott annak megfigyelésére, hogy az egyes országok eltérő útburkolati jeleit, közlekedési tábláit és digitális térképadatait mennyire hatékonyan ismerik fel ezek a rendszerek. Így biztosítható, hogy mindenhol és minden körülmények között a lehető legnagyobb pontossággal és megbízhatósággal működjenek, mire a sorozatgyártású járművekbe kerülnek. Ez ugyanis kulcsfontosságú ahhoz, hogy a járművezetők elfogadják és szívesen használják ezeket a korszerű asszisztenseket, ne pedig az első mozdulattal kikapcsolják útnak induláskor.





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

Önállóan az autópályán

Illusztris társaságban folytatja intenzív fejlesztőmunkáját az automatizált vezetés területén a Delta-Truck Kft. által is forgalmazott Isuzu. A japán high-tech szektor kiválóságaiként – két japán minisztérium megbízásából – négy technológiai vállalat indíthatott közúti teszteket nehézkategóriájú tehergépkocsik…

Tiszta zónák – 2. rész

Cikkünk előző részéből már képet alkothattunk arról, mennyire sokrétű és jövőbe mutató a károsanyag-kibocsátás, illetve a korlátozott kibocsátási zónák (LEZ) témaköre. A városi teherszállítás előtt álló hatalmas kihívás tétje nem kevesebb, mint a jövő egészséges…

Tiszta zónák – 1. rész

Kevés izgalmasabb kérdés vetődik fel napjainkban a teherszállítás háza táján, mint a károsanyag-kibocsátás, illetve a korlátozott kibocsátási zónák témája. Az intenzív viták nyomán évről-évre több és több ilyen övezet jön létre, egyre közelebb hozva a…

Terepen is „zölden”

Sikert sikerre halmoz a VIARENT kínálatban is méltán nagy népszerűségnek örvendő Ford Transit kis, egyben a Transit Connect nagy testvére, a Ford Transit Custom. Az immár 2012 óta töretlenül hódító modellsorozat újabb bravúrként a Volkswagen…

Gáz van?

Napjaink millió dolláros kérdése: dízel vagy elektromos? Előnyök és hátrányok kusza szövedéke itt is, ott is. Vágjuk hát át a gordiuszi csomót! A válaszunk: egyik sem! A VIARENT népszerű márkája, a Volvo Trucks sem hisz…