Duplán alternatív
Idén június elején Barcelona városában, a 2023-as Közösségi Közlekedési Világ-csúcstalálkozón (Global Public Transport Summit 2023) mutatta be a Mercedes-Benz az üzemanyagcellás elektromos hajtású eCitaro fuel cell városi autóbuszt. Ez a már sorozatgyártású modell a viszonylag nagy hatótávolságával, rövid tankolási idejével és mindemellett nagy utaskapacitásával hosszabb távú járatokra is kiválóan megfelel.
Közismert jelenség az akkumulátoros elektromos autóbuszok esetében, hogy nagy hatótávolság eléréséhez több akkumulátort kell beépíteni a járműbe, ám ez nemcsak a beszerzési árat növeli számottevően, hanem a töltési időt és a saját tömeget is, csökkentve az utaskapacitást. Ezt az ellentmondást oldhatja fel a hidrogénnel működő üzemanyagcellás hajtás, amelynél elegendő hatótávolság mellett a belső égésű motorral hajtott változatokéval vetekszik a tankolási idő és a saját tömeg, ezáltal a szállítható utasok száma is. Így az üzemeltetőknek nem kell gondoskodniuk műszak közbeni töltésről, illetve nem kell a minimálisan szükségesnél több buszt beállítaniuk egy-egy járatra. A Mercedes-Benz ennek jegyében elsők között mutatta be üzemanyagcellás városi autóbuszát, az eCitaro fuel cell modellt.
Kettős üzemű villanybusz
Az idén júniustól sorozatgyártásban készülő csuklós változat körülbelül 350 kilométert tehet meg egy huzamban, miközben 128 férőhelyet kínál. A modell alapvetően egy külső forrásról tölthető akkumulátoros elektromos hajtású busz, amelynél a 60 kilowatt teljesítményű üzemanyagcella hatótávnövelőként szolgál a lítium-nikkel-mangán-kobalt-oxid (NMC 3) akkumulátorcsomag menet közbeni töltésével. Miközben egy fejlett elektronikus vezérlőrendszer mindig a lehető legjobban igyekszik ötvözni a tisztán akkumulátoros és az üzemanyagcellával támogatott működést. Az eCitaro fuel cell vegyes hajtási megoldásának egyik előnye, hogy a hálózati áram jellemzően olcsóbb, mint a hidrogén. Másrészt a szokványos üzemanyagcellás hajtásláncokkal szemben nem csupán egy kis puffertárolót használ, hanem egy nagy kapacitású akkucsomagot, így több fékenergiát tud rekuperálni. Végül, de nem utolsósorban a 392 kilowattóra kapacitású energiatároló például hegyi útvonalakon hosszú távon is tartósan nagy hajtási teljesítményt biztosíthat. Az üzemanyagcellákat és az akkumulátorokat pedig úgy helyezték el a csuklós buszon, hogy a tömegeloszlás a legnagyobb utaskapacitást tegye lehetővé.
Sikeresen vett próbatételek
Természetesen a sorozatgyártás megkezdése előtt az eCitaro fuel cell modellnek is számos tartóssági és működési tesztet kellett teljesítenie, különös tekintettel az új üzemanyagcellás és hidrogénellátó rendszerre. Például a hidrogéntartályok tűz-, ütközés- és hőállóságát is próbára tették az ENSZ-EGB 134. sz. rendeletével összhangban. Az összes részegységet, beleértve a tetőn kialakított rögzítőrendszert is, rezgésvizsgálatnak és ütközési tesztnek is alávetették. Az új hőmenedzsmentrendszert pedig szélsőségesen forró és hideg körülmények között is próbálták.
Maximális támogatás
Persze a Daimler Buses szakemberei az eCitaro fuel cell üzemeltetőinek is teljes körű szaktanácsadási szolgáltatást nyújtanak, továbbá a töltőinfrastruktúra kiépítésével, valamint töltés- és flottamenedzseléssel is a rendelkezésükre állnak. A buszok üzemelésének távfelügyeletéhez a Daimler Buses Európában elsők között kínálja a TiGR virtuális adatkezelési felületet. Ennek segítségével a vegyes flottát üzemeltetők is egységes adatbázist használhatnak az egész flottájukhoz. Az üzemelési adatok átfogó kiértékeléséhez pedig az Omniplus On weboldal számos funkciót biztosít az energiafogyasztás figyelésétől a valós idejű távdiagnosztikáig. Továbbá oktatások és szervizszerződések is kiegészítik a szolgáltatások sorát, hogy az üzemeltetőknek a lehető legkönnyebb dolguk legyen a duplán alternatív hajtású eCitaro fuel cell modellek flottába illesztésével.