Egyre okosabb a tachográf

Alig egy év múlva érkezik az okostachográfok új generációja. Nem kell megijedni, nemcsak a szabálytalanságok ellenőrzését könnyíti meg, hanem a járművezetők és az üzemeltetők mindennapos munkáját is. A DTCO 4.1 például a határátlépések automatikus rögzítésére és a terhelési adatok valós idejű továbbítására is képes lesz. Ezáltal hatékonyan támogatja majd a logisztikai folyamatok digitalizációját.

Közzétéve:

Folyamatosan szigorítják az Európai Unióban a nemzetközi fuvarozás működését szabályzó jogszabályi előírásokat a piaci versenyhelyzet optimalizálása érdekében. Ennek újabb mérföldköveként jelent meg 2020 nyarán a Mobilitási Csomag, amelynek egyik lényeges eleme a határátlépések felügyelete a kabotázs elfogadott keretek között tartásához és a kiküldetések nyomon követéséhez. Ám ez nagyobb adminisztrációs terheket ró úgy a járművezetőkre, mint a fuvarozókra, valamint mérsékli a fuvarszervezési lehetőségek rugalmasságát. Jó hír viszont, hogy megfelelő adatpontosság és adatbiztonság esetén automatizálhatók ezek az adminisztrációs folyamatok. Sőt, további hasznos funkciókkal is kibővíthető ez a digitalizált rendszer, amelyekkel növelhető a fuvarozás hatékonysága. Ennek jegyében született meg a digitális tachográfok új generációja.

Megkönnyíti az ellenőrzéseket

A menetírók egyik vezető gyártója, a Continental már közzétette, hogy mi mindent tud majd az általa kifejlesztett VDO DTCO 4.1 készülék, amely az iparban az elsők között használja majd az európai Galileo helymeghatározó rendszer jeleit. Először is műholdas helymeghatározás segítségével rögzíti majd a határátlépéseket, valamint a fel- és lerakodások helyét a járművekre és gépkocsivezetőkre vonatkozóan egyaránt. A hatóság az adatok elemzésével vizsgálhatja a szabályok betartását. Továbbá az új tachográf a jármű érzékelőiből származó tengelyterhelési adatokat ellátja majd az adott fuvareszköz digitális azonosítójával, és ezeket kérés esetén továbbítja a hatóságnak. Ráadásul ezek a folyamatok teljesen automatizáltak és manipulációtól védettek lesz, így megkönnyítik a fuvarozók munkáját is.Valóságos adatközpont

A tengelyterhelési adatok felhasználásával pedig a járművek aktuális terhelésén alapuló útdíjfizetés is megvalósulhat. Mivel a nagyobb terheléssel közlekedő gépkocsik jobban igénybe veszik az utakat, úgy az igazságos, ha több útdíjat fizetnek. A járművezetők számára nagy könnyebbséget jelenthet, hogy rövidesen megszabadulhatnak a szélvédőn sorakozó útdíjfizető fedélzeti eszközöktől, ugyanis az új okostachográf az európai országok útdíjfizetési rendszereinek összehangolásához is nagy segítséget nyújthat. Sőt, a DTCO 4.1 a flottamenedzsment-rendszereknek is sokféle adatot szolgáltathat, illetve megkönnyítheti az adatok megosztását a különféle telematikai platformok között.

Szoros ütemterv

A tachográf tehát egyszerű menetíróból hamarosan sokoldalú digitális információs központtá válik. Olyannyira hamarosan, hogy az új generációs okostachográf már jövő év augusztusától kötelező lesz minden újonnan forgalomba helyezett, 3,5 tonna össztömeg feletti haszongépjárműben. Nem sokkal később, 2024 végére minden nemzetközi forgalomban közlekedő, 3,5 tonna össztömeget meghaladó gépjárműben ki kell cserélni az analóg és régebbi digitális menetírókat DTCO 4.1 típusúakra. Az első generációs okostachográfokat 2025 augusztusáig kell frissíteni, míg az újként forgalomba helyezett, 2,5 és 3,5 tonna össztömeg közötti kishaszonjárműveket 2026 júliusától kell új generációs menetíróval felszerelni. A jogalkotók tehát igencsak sürgetik a változásokat.





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

Szuperhatékony cirkáló

Megszületett a Freightliner legújabb tanulmányjárműve, a SuperTruck II. Ez a csőrös nyerges vontatóból és félpótkocsiból álló szerelvény számos műszaki újítás segítségével mutatja meg, hogy mekkora lehetőségek rejlenek még a fuvarozás hatékonyságának növelésében. A Freightliner célja…

Válaszok a kihívásokra

Napjainkban, illetve a közeljövőben olyan jelentős kihívásokkal kell szembenézniük a fuvarozóvállalatoknak, mint a szállítások szén-dioxid-semlegesítése, a logisztikai folyamatok digitalizálása és az egyre égetőbb járművezető-hiány. Többek között ezekre is igyekezett választ adni, illetve mutatni újdonságaival az…

Hozzáértő kezekben

Idén februártól már Szlovákiában is a Delta-Truck látja el a Kögel pótkocsigyártó importőri képviseletét. A márkával hazánkban már közel két évtizedes tapasztalattal rendelkező cégcsoport kibővített szervizhálózattal, jól felkészült értékesítői csapattal és a lehető legmagasabb színvonalú…

Irány Európa

Ígéretes startupnak tűnik az angol Tevva cég, amely középkategóriás akkumulátoros és üzemanyagcellás elektromos teherautók fejlesztésével, illetve gyártásával foglalkozik. Nemrég a 7,5 tonnás, akkumulátoros elektromos tehergépkocsija számos különféle teszt teljesítésével megszerezte az európai típusbizonyítványt. Így a…

Megérkezett a hidrogénhajtás előszele

Akár a magyarországi közösségi közlekedés újabb fontos mérföldköveként is tekinthetünk arra, hogy januárban három napig szállította az utasokat Pakson egy Toyota-Caetano H2.City Gold üzemanyagcellás városi autóbusz demonstrációs és tesztelési céllal. Ez pedig az eddigi legnagyobb…

Leszámolnak a kompromisszumokkal

Eltökélten halad a villamosítás útján a Volvo Trucks, amely már jelenleg is az elektromos teherautók legszélesebb választékát kínálja világszinten. Idén jelentősen kibővíti az FH Electric, FM Electric és FMX Electric fülke-alvázak specifikációs lehetőségeit, hogy az…

Ne szalassza el a legjobb ajánlatainkat

Iratkozzon fel hírlevelünkre és tájékoztatjuk akcióinkról, újdonságainkról.

Tovább a feliratkozásra