Erősítés a gázhajtás terén

Általánosságban minden járműgyártó egyetért azzal, hogy az összes életképes alternatív hajtásmód alkalmazására szükség lesz a fenntartható közúti fuvarozás megteremtéséhez. A Volvo Trucks régóta határozottan elkötelezte magát a gázhajtás mellett is, és most átfogóan tovább fejlesztette gázüzemű modelljeit. Ennek eredményeként megjelent a kínálatában egy minden eddiginél erősebb, 500 lóerős változat is.

Közzétéve:

Alapvetően három pilléren nyugszik a Volvo Trucks klímasemlegességi stratégiája. Ezek az akkumulátoros elektromos, az üzemanyagcellás elektromos és a megújuló üzemanyaggal, például biogázzal működő belső égésű motorral hajtott teherautók. Sűrített földgázzal (CNG), illetve sűrített biogázzal (BioCNG v. CBG) üzemelő járműveket már igen hosszú ideje kínál a göteborgi gyártó, öt évvel ezelőtt pedig a cseppfolyósított földgázzal (LNG), illetve cseppfolyósított biogázzal (BioLNG v. LBG) hajtott modellek is megjelentek a kínálatában. Jelenleg az FH, FM és FMX típus érhető el gázhajtással. A Volvo Trucks gázmotorjai a piacon egyedülállóan szikragyújtás helyett dízelelven működnek. Ennek lényege, hogy a kettős üzemanyag-befecskendezők először egy kis mennyiségű gázolajat vagy megújuló hidrogénezett növényi olajat (HVO) juttatnak az égéstérbe, amely a nagy mértékben összesűrített levegő hőjétől begyullad. Majd ebbe az égő elegybe porlasztják be a gázt, amely elégve munkát végez. Így ezek a gázmotorok a dízelekéhez hasonlóan jó hatékonyságot és vezethetőséget nyújtanak.

Jelentős korszerűsítés

Az Euro VIe környezetvédelmi normára való felkészítés apropóján a svéd gyártó szakemberei alaposabban továbbfejlesztették a gázmotorokat. Új befecskendezőket, kisebb súrlódási veszteségű dugattyúkat, új turbófeltöltőt, igényvezérelten változó szállítási kapacitású olajszivattyút és forgattyúsház-szellőztetést vetettek be. Ennek köszönhetően négy százalékkal javult az erőforrások üzemanyag-hatékonysága, továbbá az eddigi 420 és 460 lóerős változatok mellett megjelent egy 500 lóerős csúcskivitel is. Ráadásul az LNG-tartályok kapacitását is megnövelték tíz százalékkal, így az új gázüzemű Volvo teherautók hatótávolsága már elérheti az ezer kilométert. A tankolás pedig nagyjából annyi időt vesz igénybe, mint a dízelek esetében, és Európa-szerte már több mint hatszáz töltőállomáson kapható LNG vagy BioLNG.

Nagy jövő áll a BioLNG előtt

A klímavédelem szempontjából persze a például szerves hulladékból vagy szennyvíziszapból előállítható BioLNG az előnyösebb, hiszen ez közel százszázalékosan szén-dioxid-semleges fuvarozást tesz lehetővé. Ezért Európa-szerte a BioLNG-termelés gyors felfutása várható a közeljövőben. Az Európai Bizottság által beterjesztett REPower EU tervezet célkitűzése, hogy 2030-ra tízszeresére, azaz 35 milliárd köbméterre növekedjen az éves biogáz-előállítás mennyisége. Jól mutatja a felfutás ütemét, hogy jövő év végére már 78 BioLNG-üzem termel majd biometánt Európában.





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

Önállóan az autópályán

Illusztris társaságban folytatja intenzív fejlesztőmunkáját az automatizált vezetés területén a Delta-Truck Kft. által is forgalmazott Isuzu. A japán high-tech szektor kiválóságaiként – két japán minisztérium megbízásából – négy technológiai vállalat indíthatott közúti teszteket nehézkategóriájú tehergépkocsik…

Tiszta zónák – 2. rész

Cikkünk előző részéből már képet alkothattunk arról, mennyire sokrétű és jövőbe mutató a károsanyag-kibocsátás, illetve a korlátozott kibocsátási zónák (LEZ) témaköre. A városi teherszállítás előtt álló hatalmas kihívás tétje nem kevesebb, mint a jövő egészséges…

Tiszta zónák – 1. rész

Kevés izgalmasabb kérdés vetődik fel napjainkban a teherszállítás háza táján, mint a károsanyag-kibocsátás, illetve a korlátozott kibocsátási zónák témája. Az intenzív viták nyomán évről-évre több és több ilyen övezet jön létre, egyre közelebb hozva a…

Terepen is „zölden”

Sikert sikerre halmoz a VIARENT kínálatban is méltán nagy népszerűségnek örvendő Ford Transit kis, egyben a Transit Connect nagy testvére, a Ford Transit Custom. Az immár 2012 óta töretlenül hódító modellsorozat újabb bravúrként a Volkswagen…

Gáz van?

Napjaink millió dolláros kérdése: dízel vagy elektromos? Előnyök és hátrányok kusza szövedéke itt is, ott is. Vágjuk hát át a gordiuszi csomót! A válaszunk: egyik sem! A VIARENT népszerű márkája, a Volvo Trucks sem hisz…