Még többet kifacsarnak belőle

Nem kell a szomszédba menniük egy kis innovációért a Daimler Truck fejlesztőinek sem. Most azzal álltak elő, hogy a még nagyobb energiasűrűség érdekében mélyhűtéssel cseppfolyósított hidrogénnel táplálják üzemanyagcellás nyerges vontatójukat. Az erre felkészített Mercedes-Benz GenH2 Truck prototípusuk már a wörthi tesztpályán falja a kilométereket, hogy még ebben az évtizedben piacra kerülhessen.

Közzétéve:

Párhuzamosan fejleszti az akkumulátoros és az üzemanyagcellás elektromos hajtást a Daimler Truck a fenntartható fuvarozás felé vezető útját járva. Ennek eredményeként tavaly óta nagy erőbedobással tesztelnek egy Mercedes-Benz GenH2 Truck üzemanyagcellás prototípust a házon belüli próbapályán és közúti forgalomban egyaránt. A gyártó azonban most egy másik prototípust is üzembe állított a folyékony hidrogén használatának tesztelésére. Ehhez pedig egy új töltőállomást is megnyitottak a wörthi fejlesztőközpontban, ez szolgálja ki cseppfolyós üzemanyaggal a tesztjárművet. Itt az Actros típuson alapuló nyerges vontató alvázán kétoldalt elhelyezett, egyenként negyven kilogramm kapacitású tartályokba mínusz 253 Celsius-fokra lehűtött hidrogént tankolnak. Ezek az edények pedig annyira jól hőszigeteltek, hogy a hidrogén aktív hűtés nélkül is kellő ideig a kívánt hőmérsékleten marad, magyarul nem alakul át gáz halmazállapotúvá. Egyébként ez a megoldás igen nagy hasonlóságot mutat a gázüzemű haszonjárműveknél a cseppfolyósított földgáz (LNG) már sorozatgyártásban alkalmazott kriogén technikájával. Hazánkban is egyre több LNG-üzemű nehéz-tehergépkocsi fut az utakon, és a közeljövőben több új LNG-töltőállomás megnyitása is várható.

Cseppfolyósítás a nagyobb hatótávért

A Daimler Truck a cseppfolyósított hidrogént részesíti előnyben az üzemanyagcellás hajtások fejlesztésénél, ennek ugyanis lényegesen nagyobb az energiasűrűsége, mint a gáz halmazállapotú hidrogénnek. Ez pedig jóval nagyobb hatótávolságot eredményez, így a fejlesztők a majd sorozatgyártásba kerülő GenH2 Truck esetében több mint ezer kilométerrel számolnak. Így az üzemanyagcellás hajtás kellően rugalmas és széles körű alkalmazhatóságot nyújthat majd a nehézsúlyú, hosszú távú fuvarozás terén is, ahol az akkumulátoros elektromos hajtás a technika jelen állása szerint még csak jelentős kompromisszumokkal jöhet szóba. A gyártó tervei szerint a hidrogénnel működő üzemanyagcellás tehergépjárművek sorozatgyártása az évtized második felében kezdődhet meg.

Elkötelezettek a hidrogénhajtás iránt

Mindemellett a Daimler Truck a Linde vállalattal közösen egy új folyamat fejlesztésén is dolgozik a folyékony hidrogén kezeléséhez. A túlhűtött folyékony hidrogén (sLH2) koncepciója még nagyobb tárolási sűrűséget és még könnyebb tankolást tesz lehetővé a folyékony hidrogénhez (LH2) képest. A két vállalat tervei szerint Németországban 2023-ban kerülhet sor az első sLH2-tankolásra egy kísérleti töltőállomáson. A Daimler Truck és a partnerei egyébként nyitottan állnak az sLH2-technikához. Céljuk, hogy minél több vállalat foglalkozzon ezzel, kifejlessze a saját megoldásait ehhez az új szabványhoz és így ennek az új technikának kialakulhasson egy világméretű tömeges piaca. A Daimler Truck jelenleg is szorosan együttműködik az IVECO, a Linde, az OMV, a Shell, a TotalEnergies és a Volvo Group vállalattal a H2Accelerate szövetség keretében, hogy megteremtse Európában a hidrogénüzemű tehergépjárművek tömeges piaci elterjedésének a feltételeit.





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

Feljebb lépett!

Kívül belül megújult a legkisebb oroszlán, vagyis az MAN népszerű kishaszonjárműve, a TGE. Természetesen a változások zömét a karosszéria alatt, valamint a régi és új vezetéstámogató rendszerek tudásában kell keresnünk.

Méltó utód

Kis- és középvállalkozások számára eddig is ideális választás volt a Ford Transit Custom. A kishaszonjármű új generációja azonban az eddigiekhez képest is nagyobb választékot kínál karosszériaváltozatok és hajtásláncok terén, emellett egy sor praktikus megoldás teszi…

Orrplasztika után

Kicsit hosszabbra és áramvonalasabbra szabták a Volvo FH elejét, kihasználva az uniós szabályozás adta lehetőségeket. Az újításnak köszönhetően javult a nehéz-tehergépjárművek stabilitása és sikerült csökkenteni a fogyasztást.