Még többet kifacsarnak belőle

Nem kell a szomszédba menniük egy kis innovációért a Daimler Truck fejlesztőinek sem. Most azzal álltak elő, hogy a még nagyobb energiasűrűség érdekében mélyhűtéssel cseppfolyósított hidrogénnel táplálják üzemanyagcellás nyerges vontatójukat. Az erre felkészített Mercedes-Benz GenH2 Truck prototípusuk már a wörthi tesztpályán falja a kilométereket, hogy még ebben az évtizedben piacra kerülhessen.

Közzétéve:

Párhuzamosan fejleszti az akkumulátoros és az üzemanyagcellás elektromos hajtást a Daimler Truck a fenntartható fuvarozás felé vezető útját járva. Ennek eredményeként tavaly óta nagy erőbedobással tesztelnek egy Mercedes-Benz GenH2 Truck üzemanyagcellás prototípust a házon belüli próbapályán és közúti forgalomban egyaránt. A gyártó azonban most egy másik prototípust is üzembe állított a folyékony hidrogén használatának tesztelésére. Ehhez pedig egy új töltőállomást is megnyitottak a wörthi fejlesztőközpontban, ez szolgálja ki cseppfolyós üzemanyaggal a tesztjárművet. Itt az Actros típuson alapuló nyerges vontató alvázán kétoldalt elhelyezett, egyenként negyven kilogramm kapacitású tartályokba mínusz 253 Celsius-fokra lehűtött hidrogént tankolnak. Ezek az edények pedig annyira jól hőszigeteltek, hogy a hidrogén aktív hűtés nélkül is kellő ideig a kívánt hőmérsékleten marad, magyarul nem alakul át gáz halmazállapotúvá. Egyébként ez a megoldás igen nagy hasonlóságot mutat a gázüzemű haszonjárműveknél a cseppfolyósított földgáz (LNG) már sorozatgyártásban alkalmazott kriogén technikájával. Hazánkban is egyre több LNG-üzemű nehéz-tehergépkocsi fut az utakon, és a közeljövőben több új LNG-töltőállomás megnyitása is várható.

Cseppfolyósítás a nagyobb hatótávért

A Daimler Truck a cseppfolyósított hidrogént részesíti előnyben az üzemanyagcellás hajtások fejlesztésénél, ennek ugyanis lényegesen nagyobb az energiasűrűsége, mint a gáz halmazállapotú hidrogénnek. Ez pedig jóval nagyobb hatótávolságot eredményez, így a fejlesztők a majd sorozatgyártásba kerülő GenH2 Truck esetében több mint ezer kilométerrel számolnak. Így az üzemanyagcellás hajtás kellően rugalmas és széles körű alkalmazhatóságot nyújthat majd a nehézsúlyú, hosszú távú fuvarozás terén is, ahol az akkumulátoros elektromos hajtás a technika jelen állása szerint még csak jelentős kompromisszumokkal jöhet szóba. A gyártó tervei szerint a hidrogénnel működő üzemanyagcellás tehergépjárművek sorozatgyártása az évtized második felében kezdődhet meg.

Elkötelezettek a hidrogénhajtás iránt

Mindemellett a Daimler Truck a Linde vállalattal közösen egy új folyamat fejlesztésén is dolgozik a folyékony hidrogén kezeléséhez. A túlhűtött folyékony hidrogén (sLH2) koncepciója még nagyobb tárolási sűrűséget és még könnyebb tankolást tesz lehetővé a folyékony hidrogénhez (LH2) képest. A két vállalat tervei szerint Németországban 2023-ban kerülhet sor az első sLH2-tankolásra egy kísérleti töltőállomáson. A Daimler Truck és a partnerei egyébként nyitottan állnak az sLH2-technikához. Céljuk, hogy minél több vállalat foglalkozzon ezzel, kifejlessze a saját megoldásait ehhez az új szabványhoz és így ennek az új technikának kialakulhasson egy világméretű tömeges piaca. A Daimler Truck jelenleg is szorosan együttműködik az IVECO, a Linde, az OMV, a Shell, a TotalEnergies és a Volvo Group vállalattal a H2Accelerate szövetség keretében, hogy megteremtse Európában a hidrogénüzemű tehergépjárművek tömeges piaci elterjedésének a feltételeit.





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

Humbaur újdonságok

Évtizedek óta bátran fordulhatunk a Humbaur GmbH családi vállalkozáshoz, amennyiben az átlagosnál igényesebb pótkocsival vagy felépítménnyel szeretnénk járműparkunkat bővíteni. Sőt, akkor is jó helyen kopogtatunk a németeknél, amennyiben teljesen egyedi igényeink megvalósításáról álmodunk.

Nagyratörő célokhoz

Talán mára senkinek nem kérdéses, hogy az Európai Unió által kitűzött környezetvédelmi célok eléréséhez a közlekedés villamosítása szükséges. Nem kis feladat ez, ám ezen az úton nemcsak az akkumulátor visz majd előre minket. Egy aprócska…

Életek védelmében

Idén júliusban életbe lépett az általános járműbiztonsági rendelet legfrissebb módosítása, amely szigorúbb biztonsági előírásokat vezetett be a haszonjárművek számára. A rendelet célja a közúti közlekedés biztonságának jelentős növelése az Európai Unióban.

A jövő kapujában

Több tízmillió dolláros szerződést hoz tető alá az Isuzu japán járműgyártó a Gatik önvezető technológiák fejlesztésével foglalkozó amerikai vállalattal. A befektetés célja önvezető közép- és nehézkategóriás teherautók kifejlesztése a már most is létező automatizált szállítási…

Sétagalopp vele a munka

Bemutatta a Daimler Truck japán leányvállalata, a Fuso az évtizedek óta igen sikeres Canter kisteherautó legújabb generációját. A típus az új biztonsági és kényelmi funkciók mellett további konfigurációs lehetőségekkel bővült, és mindez persze az akkumulátoros…