Felvillanyozódtak a gyártók

Rohamtempóban fejleszti szinte valamennyi nagyobb haszonjárműgyártó az elektromos hajtású járműveit. Szakértők szerint pedig mindez hamarosan jelentős és kedvező változásokat hozhat sok nagyváros életében. Ha elterjednek a villanymotoros autóbuszok, kisáruszállítók és elosztó-tehergépkocsik, azon mindenki csak nyerhet. Nézzük, hogy miért!

Közzétéve:

Bejelentés bejelentést követett az elmúlt hónapokban a nagyobb haszonjárműgyártók részéről az elektromos hajtású modelljeikkel kapcsolatban. És valószínűleg várhatók ilyen jellegű hírek a továbbiakban is. A Volvo jövőre kezdi el Európában értékesíteni a tisztán elektromos hajtású teherautóit, de az első járművek tesztüzemeltetését már idén megkezdik, miközben az elektromos városi autóbuszuk több példánya már jó ideje üzemel Göteborgban. A Mercedes-Benz által fejlesztett eVito kisáruszállító mellett a cég teljesen elektromos hajtású városi autóbuszt is piacra dob még ebben az évben, valamint megkezdi az eActros elosztó-tehergépkocsi üzemeltetői tesztelését, majd hamarosan érkezik az eSprinter is. A tervek szerint még idén az MAN is elindítja a tisztán elektromos hajtású tehergépkocsik, illetve autóbuszok üzemeltetői tesztelését, hogy két-három éven belül megkezdődhessen a sorozatgyártásuk.

De miért is érdemes elektromosra váltani? Jó lenne ez az üzemeltetőknek is, vagy csak a gyártók és a környezetvédők erőltetik a technológiát? A szakértők egyetértenek abban, hogy ha elterjednek a villanymotoros járművek, az lényegében mindenkinek jó lenne. Örülhetnének a városokban élők, mert kisebb lenne a zaj és radikálisan csökkenne a károsanyag-kibocsátás, egyszóval tisztább lenne a környezet. És persze azok is örülhetnének, akik elektromos hajtású járművekkel szállítanak árut: a halk működés miatt este vagy akár éjszaka is lehetne dolgozni, ezzel pedig időt és rengeteg pénzt lehet megtakarítani.

A Volvo által ismertetett, a témát vizsgáló kutatás szerint ugyanis az áruszállítás idejét harmadára lehet csökkenteni, ha mindezt villanymotoros járművekkel végzik, a csúcsforgalmi időszakon kívül, azaz főként éjszaka. Ezenkívül jóval kisebb energiafogyasztással és a járművek mérsékeltebb igénybevételével, tehát gazdaságosabban lehet ugyanazokat a fuvarfeladatokat elvégezni. Az éjszakai kiszállításoknak pedig örülhetnének az autósok is, mert napközben több lenne a parkolóhely, kisebbek lennének a dugók a belvárosokban.

Az elektromos hajtás persze az áruszállítás mellett a közösségi közlekedést is jelentősen megreformálja. Már Budapesten is találkozhatunk ilyen buszokkal, máshol azonban jóval előttünk járnak. A svédországi Göteborgban például az ElectriCity névre keresztelt program keretében egy kísérleti zónát létesítettek, ahová töltőállomásokat is telepítettek, kifejezetten azért, hogy az elektromos hajtású járművekkel könnyebb legyen mozogni a belvárosban. Emellett pedig már a második olyan buszvonalat hozták létre, amelyen csak tisztán elektromos hajtású buszok közlekednek. Ez egészen új városépítészeti megoldásokat hozhat, például a buszmegállók épületeken belülre is kerülhetnek. Göteborgban például egy könyvtárban is kialakítottak buszmegállót demonstrációs céllal! Persze nem csak Göteborg vagy éppen Amszterdam támogatja az elektromos hajtás elterjedését nagy erőkkel, a legtöbb nagyvárosban egyre több töltőállomást telepítenek a városmagba. A városi személy- és áruszállítás villamosítása tehát egyértelműen elkezdődött, és az elkövetkező években exponenciálisan gyorsul majd.





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

Bűvös hetes

Megkezdődött az új generációs Volkswagen Transporter előértékesítése Németországban. Az újdonság a megújult külső és a vadonatúj digitális műszerfal mellett számos korszerű vezetéstámogató rendszert és kényelmi funkciót, nagyobb rakteret, illetve teherbírást, valamint többféle belső égésű és…

Hidrogénes mindenes

Nem minden hidrogénüzemű jármű üzemanyagcellás elektromos hajtású, ugyanis világszerte több személy- és teherautó-gyártó is foglalkozik hidrogéntüzelésű belső égésű motorok fejlesztésével. Többek között a Daimler Truck is, amely nemrég megkezdte egy hidrogénhajtású Mercedes-Benz Unimog U 430…

Vissza a gyökerekhez

Napjainkra eltűntek a piacról az egyszerű, olcsó, célszerű kialakítású, könnyen üzemben tartható, munkaautónak való üsd-vágd pickupok, ugyanis ezek a platós terepjárók a globális trendeket követve látványos megjelenésű, igényes kivitelezésű, gazdagon felszerelt, nagy teljesítményű életstílus-autókká váltak.…

Szétkürtölt fenntarthatóság

Hazánkban nem sokan ismerik a több mint nyolcvanéves járműgyártási múlttal büszkélkedő Hino márkát, azonban érdemes odafigyelni a fejlesztéseire. A Toyota holdudvarába tartozó gyártó tavaly októberben a Japán Mobilitási Kiállításon két fontos újdonságot is bemutatott a…

Díjnyertes digitalizáció

Jelentősen megújultak az MAN és NEOPLAN buszok a 2024-es modellévre. Egyik legfontosabb innovációjuk a vadonatúj, igényes és ergonomikus műszerfal a teljesen digitális műszerpanellel, valamint az intelligens kialakítású és működésű kezelőelemekkel. Ezzel elnyerték a Busworld szervezet…

Sokszínű alternatívák

Több fontos, illetve érdekes újdonsággal is kirukkolt az Isuzu a közelmúltban. Egyrészt átfogóan megújította a hazánkban is egyre sikeresebb D-Max pickupot. Másrészt kifejlesztett egy gyors akkumulátorcserén alapuló rendszert tisztán elektromos hajtású kisteherautókhoz, valamint bemutatott egy…

Ne szalassza el a legjobb ajánlatainkat

Iratkozzon fel hírlevelünkre és tájékoztatjuk akcióinkról, újdonságainkról.

Tovább a feliratkozásra