Felvillanyozódtak a gyártók

Rohamtempóban fejleszti szinte valamennyi nagyobb haszonjárműgyártó az elektromos hajtású járműveit. Szakértők szerint pedig mindez hamarosan jelentős és kedvező változásokat hozhat sok nagyváros életében. Ha elterjednek a villanymotoros autóbuszok, kisáruszállítók és elosztó-tehergépkocsik, azon mindenki csak nyerhet. Nézzük, hogy miért!

Közzétéve:

Bejelentés bejelentést követett az elmúlt hónapokban a nagyobb haszonjárműgyártók részéről az elektromos hajtású modelljeikkel kapcsolatban. És valószínűleg várhatók ilyen jellegű hírek a továbbiakban is. A Volvo jövőre kezdi el Európában értékesíteni a tisztán elektromos hajtású teherautóit, de az első járművek tesztüzemeltetését már idén megkezdik, miközben az elektromos városi autóbuszuk több példánya már jó ideje üzemel Göteborgban. A Mercedes-Benz által fejlesztett eVito kisáruszállító mellett a cég teljesen elektromos hajtású városi autóbuszt is piacra dob még ebben az évben, valamint megkezdi az eActros elosztó-tehergépkocsi üzemeltetői tesztelését, majd hamarosan érkezik az eSprinter is. A tervek szerint még idén az MAN is elindítja a tisztán elektromos hajtású tehergépkocsik, illetve autóbuszok üzemeltetői tesztelését, hogy két-három éven belül megkezdődhessen a sorozatgyártásuk.

De miért is érdemes elektromosra váltani? Jó lenne ez az üzemeltetőknek is, vagy csak a gyártók és a környezetvédők erőltetik a technológiát? A szakértők egyetértenek abban, hogy ha elterjednek a villanymotoros járművek, az lényegében mindenkinek jó lenne. Örülhetnének a városokban élők, mert kisebb lenne a zaj és radikálisan csökkenne a károsanyag-kibocsátás, egyszóval tisztább lenne a környezet. És persze azok is örülhetnének, akik elektromos hajtású járművekkel szállítanak árut: a halk működés miatt este vagy akár éjszaka is lehetne dolgozni, ezzel pedig időt és rengeteg pénzt lehet megtakarítani.

A Volvo által ismertetett, a témát vizsgáló kutatás szerint ugyanis az áruszállítás idejét harmadára lehet csökkenteni, ha mindezt villanymotoros járművekkel végzik, a csúcsforgalmi időszakon kívül, azaz főként éjszaka. Ezenkívül jóval kisebb energiafogyasztással és a járművek mérsékeltebb igénybevételével, tehát gazdaságosabban lehet ugyanazokat a fuvarfeladatokat elvégezni. Az éjszakai kiszállításoknak pedig örülhetnének az autósok is, mert napközben több lenne a parkolóhely, kisebbek lennének a dugók a belvárosokban.

Az elektromos hajtás persze az áruszállítás mellett a közösségi közlekedést is jelentősen megreformálja. Már Budapesten is találkozhatunk ilyen buszokkal, máshol azonban jóval előttünk járnak. A svédországi Göteborgban például az ElectriCity névre keresztelt program keretében egy kísérleti zónát létesítettek, ahová töltőállomásokat is telepítettek, kifejezetten azért, hogy az elektromos hajtású járművekkel könnyebb legyen mozogni a belvárosban. Emellett pedig már a második olyan buszvonalat hozták létre, amelyen csak tisztán elektromos hajtású buszok közlekednek. Ez egészen új városépítészeti megoldásokat hozhat, például a buszmegállók épületeken belülre is kerülhetnek. Göteborgban például egy könyvtárban is kialakítottak buszmegállót demonstrációs céllal! Persze nem csak Göteborg vagy éppen Amszterdam támogatja az elektromos hajtás elterjedését nagy erőkkel, a legtöbb nagyvárosban egyre több töltőállomást telepítenek a városmagba. A városi személy- és áruszállítás villamosítása tehát egyértelműen elkezdődött, és az elkövetkező években exponenciálisan gyorsul majd.





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

Humbaur újdonságok

Évtizedek óta bátran fordulhatunk a Humbaur GmbH családi vállalkozáshoz, amennyiben az átlagosnál igényesebb pótkocsival vagy felépítménnyel szeretnénk járműparkunkat bővíteni. Sőt, akkor is jó helyen kopogtatunk a németeknél, amennyiben teljesen egyedi igényeink megvalósításáról álmodunk.

Nagyratörő célokhoz

Talán mára senkinek nem kérdéses, hogy az Európai Unió által kitűzött környezetvédelmi célok eléréséhez a közlekedés villamosítása szükséges. Nem kis feladat ez, ám ezen az úton nemcsak az akkumulátor visz majd előre minket. Egy aprócska…

Életek védelmében

Idén júliusban életbe lépett az általános járműbiztonsági rendelet legfrissebb módosítása, amely szigorúbb biztonsági előírásokat vezetett be a haszonjárművek számára. A rendelet célja a közúti közlekedés biztonságának jelentős növelése az Európai Unióban.

A jövő kapujában

Több tízmillió dolláros szerződést hoz tető alá az Isuzu japán járműgyártó a Gatik önvezető technológiák fejlesztésével foglalkozó amerikai vállalattal. A befektetés célja önvezető közép- és nehézkategóriás teherautók kifejlesztése a már most is létező automatizált szállítási…

Sétagalopp vele a munka

Bemutatta a Daimler Truck japán leányvállalata, a Fuso az évtizedek óta igen sikeres Canter kisteherautó legújabb generációját. A típus az új biztonsági és kényelmi funkciók mellett további konfigurációs lehetőségekkel bővült, és mindez persze az akkumulátoros…