Felvillanyozódtak a gyártók

Rohamtempóban fejleszti szinte valamennyi nagyobb haszonjárműgyártó az elektromos hajtású járműveit. Szakértők szerint pedig mindez hamarosan jelentős és kedvező változásokat hozhat sok nagyváros életében. Ha elterjednek a villanymotoros autóbuszok, kisáruszállítók és elosztó-tehergépkocsik, azon mindenki csak nyerhet. Nézzük, hogy miért!

Közzétéve:

Bejelentés bejelentést követett az elmúlt hónapokban a nagyobb haszonjárműgyártók részéről az elektromos hajtású modelljeikkel kapcsolatban. És valószínűleg várhatók ilyen jellegű hírek a továbbiakban is. A Volvo jövőre kezdi el Európában értékesíteni a tisztán elektromos hajtású teherautóit, de az első járművek tesztüzemeltetését már idén megkezdik, miközben az elektromos városi autóbuszuk több példánya már jó ideje üzemel Göteborgban. A Mercedes-Benz által fejlesztett eVito kisáruszállító mellett a cég teljesen elektromos hajtású városi autóbuszt is piacra dob még ebben az évben, valamint megkezdi az eActros elosztó-tehergépkocsi üzemeltetői tesztelését, majd hamarosan érkezik az eSprinter is. A tervek szerint még idén az MAN is elindítja a tisztán elektromos hajtású tehergépkocsik, illetve autóbuszok üzemeltetői tesztelését, hogy két-három éven belül megkezdődhessen a sorozatgyártásuk.

De miért is érdemes elektromosra váltani? Jó lenne ez az üzemeltetőknek is, vagy csak a gyártók és a környezetvédők erőltetik a technológiát? A szakértők egyetértenek abban, hogy ha elterjednek a villanymotoros járművek, az lényegében mindenkinek jó lenne. Örülhetnének a városokban élők, mert kisebb lenne a zaj és radikálisan csökkenne a károsanyag-kibocsátás, egyszóval tisztább lenne a környezet. És persze azok is örülhetnének, akik elektromos hajtású járművekkel szállítanak árut: a halk működés miatt este vagy akár éjszaka is lehetne dolgozni, ezzel pedig időt és rengeteg pénzt lehet megtakarítani.

A Volvo által ismertetett, a témát vizsgáló kutatás szerint ugyanis az áruszállítás idejét harmadára lehet csökkenteni, ha mindezt villanymotoros járművekkel végzik, a csúcsforgalmi időszakon kívül, azaz főként éjszaka. Ezenkívül jóval kisebb energiafogyasztással és a járművek mérsékeltebb igénybevételével, tehát gazdaságosabban lehet ugyanazokat a fuvarfeladatokat elvégezni. Az éjszakai kiszállításoknak pedig örülhetnének az autósok is, mert napközben több lenne a parkolóhely, kisebbek lennének a dugók a belvárosokban.

Az elektromos hajtás persze az áruszállítás mellett a közösségi közlekedést is jelentősen megreformálja. Már Budapesten is találkozhatunk ilyen buszokkal, máshol azonban jóval előttünk járnak. A svédországi Göteborgban például az ElectriCity névre keresztelt program keretében egy kísérleti zónát létesítettek, ahová töltőállomásokat is telepítettek, kifejezetten azért, hogy az elektromos hajtású járművekkel könnyebb legyen mozogni a belvárosban. Emellett pedig már a második olyan buszvonalat hozták létre, amelyen csak tisztán elektromos hajtású buszok közlekednek. Ez egészen új városépítészeti megoldásokat hozhat, például a buszmegállók épületeken belülre is kerülhetnek. Göteborgban például egy könyvtárban is kialakítottak buszmegállót demonstrációs céllal! Persze nem csak Göteborg vagy éppen Amszterdam támogatja az elektromos hajtás elterjedését nagy erőkkel, a legtöbb nagyvárosban egyre több töltőállomást telepítenek a városmagba. A városi személy- és áruszállítás villamosítása tehát egyértelműen elkezdődött, és az elkövetkező években exponenciálisan gyorsul majd.





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

Sétagalopp vele a munka

Bemutatta a Daimler Truck japán leányvállalata, a Fuso az évtizedek óta igen sikeres Canter kisteherautó legújabb generációját. A típus az új biztonsági és kényelmi funkciók mellett további konfigurációs lehetőségekkel bővült, és mindez persze az akkumulátoros…

Eskü’ gyári!

Úgy néz ki a Volkswagen Caddy Edition, mintha egy tuningműhelyből gördült volna ki, pedig ez csak a Volkswagen Haszonjárművek legújabb különleges kiadása. Az ízléses optikai tuning a kisáruszállító kivitelekhez is éppúgy elérhető, mint a családi…

Pillantás a jövőbe

Napjainkban a haszonjárműiparban három terület mozgatja leginkább a fenntartható jövőt célzó fejlesztéseket: a tisztán elektromos hajtás a károsanyag-kibocsátás csökkentéséért, az önvezetés a közlekedésbiztonság fokozása érdekében és a digitalizáció a hatékonyabb üzemeltetés támogatására. Ezek közül az…

Dobogós célkitűzések

Minden korábbinál gyorsabb ütemben változik a világ és vele együtt az igényeink is. Erre reagált kiemelkedő rugalmassággal a Delta-Truck Kft., amikor bevezette a Ford Trucks Rent szolgáltatást. Ennek részleteiről, valamint az új Ford F-Line típusról…

Korlátok nélkül

Jelentősen kibővítette tisztán elektromos hajtású teherautóinak kínálatát az MAN, amelyet az idei IFAT kommunális szakkiállításon mutatott be. Az eTGX és eTGS ezáltal már fülke-alvázként is sokféle tengelytávolsággal, fülkével, motorteljesítménnyel, akkumulátorcsomaggal, töltőcsatlakozó-elhelyezéssel és az adott alkalmazáshoz…

Belső égésű alternatívák

Más gyártókkal egyetértésben a Volvo Trucks is régóta azt vallja, hogy nem lehet egyetlen alternatív hajtási móddal földrajzi és felhasználási értelemben is minden téren kiváltani a mai dízelmotorokat. Ehelyett az összes életképes alternatívára szükség lesz,…

Ne szalassza el a legjobb ajánlatainkat

Iratkozzon fel hírlevelünkre és tájékoztatjuk akcióinkról, újdonságainkról.

Tovább a feliratkozásra