Fenntartható megújulás
Jelentős vérfrissítésen estek át az MAN TG haszonjárművek. Habár hamarosan, 2025-ben indul az új elektromos teherautók sorozatgyártása, mégsem az eTruck jelentette az idei esztendő legnagyobb oroszlános újdonságát, hanem a hidrogénüzemű hTGX.
Azonban ne szaladjunk ennyire előre, kezdjük a legfontosabbal, a biztonsággal. Habár a 2050-re előirányzott célok, miszerint az évszázad derekára le kell nullázni a közúti halálesetek, valamint súlyos sérülések számát ambiciózusnak tűnnek, korántsem öncélúak, hiszen mindannyiunk közös érdeke ez. Ezt hivatott elősegíteni az általános járműbiztonsági rendelet (General Safety Regulation, GSR). Eszerint az idei évben minden újonnan forgalomba helyezett, 3,5 tonnánál nehezebb teherautó és autóbusz fedélzetén kötelezővé tették a vészfékjelzést, a tolatókamerákkal vagy minimum szenzorokkal felügyelt tolatást, az abroncsnyomást ellenőrző rendszert, az intelligens sebességasszisztens rendszert, a jármű közvetlen közelében haladó kerékpárosokra és gyalogosokra, valamint az elindulás előtt és lassú haladásnál a jármű előtt közlekedő „puhatestűekre” figyelmeztető rendszert.
Azok sem fogják többet menet közben markolászni a kormánykereket, akik előtte alkoholt fogyasztottak, hiszen ezentúl kötelező az egységes csatlakozóval felvértezett alkoholzár előkészítése a járművek fedélzetén. Legvégül, de nem utolsósorban az éberségfigyelő rendszer sem fogja jónéven venni, ha hosszasan lecsukott szemhéjjal próbálunk A-ból B-be gördülni. De térjünk át békésebb vizekre, hiszen az MAN eTGX és eTGS modellek is tartogatnak érdekes részeleteket!
Villamosítási terv
Kilenc tengelytávolság, hat fülkeváltozat, 245, 330 vagy 400 kilowattos teljesítmény, két- vagy négyfokozatú sebességváltó, három–hat akkumulátorcsomag legfeljebb 480 kilowattórás kapacitással, lap- vagy légrugózás és különböző tengelykonfigurációk közül választhatnak azok a szerencsések, akik egy MAN eTruck mellett döntöttek. Ez azonban csupán a jéghegy csúcsa, hiszen a háromdimenziós konfigurátornak köszönhetően a jármű legapróbb komponensére is rápillanthatnak, miközben több mint egymillió konfigurációs variáció figyelembevételével tervezhetik meg leendő eTGX vagy eTGS villanyteherautójukat.
Még a legrövidebb tengelytávolság és az alacsony kapcsolási magasság (mega) sem akadály, az alacsony akkupakkok jóvoltából. Egyszerűebben mondva: azt a célt tűzték ki, hogy szinte minden konfigurációs megoldás vagy opció, ami elérhető a dízelmotoroshoz, az az elektromoshoz is az ügyfelek rendelkezésére álljon.
A napi hatótávolság a fülke-alvázas teherautóknál ötszáz, a nyergeseknél pedig egy közbenső töltéssel elérheti a nyolcszáz, 2026-tól pedig az ezer kilométert. Az MCS-szabványú töltést eleinte 750 kilowattos, később pedig megwattos teljesítménnyel fogadja majd. Megnyugtató, hogy az akkumulátorok várható élettartama alkalmazástól függően 1,6 millió kilométer vagy 15 esztendő! Sőt, ekkor még teljesíteniük kell a névleges kapacitásuk hetven százalékát! A tervek szerint 2030-ra minden második MAN teherautónak elektromosnak kellene lennie. Örömteli, hogy Magyarország is szerepel a jövő évi első piacok között.
Hidro-gének
Ezzel kanyarodjunk is rá az idei esztendő egyik legnagyobb oroszlános újdonságára, a belső égésű erőforrással felvértezett, hidrogéntüzelésű MAN hTGX modellre. Habár nagy port kavart, mindezt nem a kipufogókon keresztül tette, hiszen helyileg nulla kibocsátással büszkélkedhet. A legnagyobb D38-as MAN dízelmotor löketérfogatát 16,8 literesre növelték. Így született meg az immár közvetlen befecskendezéses, szikragyújtású H45 erőforrás.
A 383 kilowattos (520 lóerő) teljesítményhez 2500 newtonméteres forgatónyomaték tartozik. Utóbbit 900–1300 fordulat/percnél adja le, miközben az dízeleknél jóval simábban és „csendesebben” jár. Azért szükséges az idézőjel, mert hiába zöld alternatíva ez, megigézően öblös hangja biztosan megdobogtatja majd a benzinvérűek szívét is. Mivel alapvetően hidrogént éget vízzé, teljesíti a zéró károsanyag-kibocsátású járművekkel kapcsolatos kritériumokat. Hiszen a tonnakilométerre vetített szén-dioxid-kibocsátása nem éri el az egy grammot! Ezzel olyan alternatívát kínál, ami az örök téllel jellemzett északi országok mellett a speciális felhasználásoknál válthatja ki a teljesen elektromos haszonjárműveket.
Itt elsősorban az építőipari, tartányos, rönkszállító szerelvényekre, valamint a túlméretes és túlsúlyos extrém szállítmányokra gondolunk. Azokon a vidékeken is hasznát vehetik, ahol nincs kiépített elektromos töltőhálózat, cserébe elvétve azért akad hidrogén-kúthálózat. Hiszen a hétszáz bar nyomáson tárolt 56 kilogramm hidrogénnel teljes terhelés mellett is megtehet hatszáz kilométert. A tankolás pedig nem tart tovább negyedóránál, ami később az új töltési szabvánnyal tíz percre rövidülhet.
Elsőként a 6×2, illetve 6×4 hajtásképletű nyerges vontatók esetében elérhető a hidrogénmotor, hiszen ezek nem teszik lehetővé a megfelelő mennyiségű akkumulátor beépítését. Már 2025-ben német, norvég, holland és izlandi, valamint néhány Európán kívüli ügyfélhez kerül egy kisebb, kétszáz példányt számláló sorozat. Hamarosan akár ADR-minősített kivitelben is elérhetővé válik a hTGX. Tehát nyugodt szível kijelenthetjük, hogy habár hidrogénezett, mégsem szőke!