Finn erőművész

Hagyományosan jól szerepelnek a finnek az erős emberek versenyein. Nos, nemrég az erős sorozatgyártású tehergépkocsik képzeletbeli versenyén is megszerezték a bajnoki címet. A Sisu Polar Hybrid ugyanis több mint kilencszáz lóerős!

Közzétéve:


Ha körülnézünk a gépjárművek világában a személyautóktól az autóbuszokon át a tehergépkocsikig, akkor azt láthatjuk, hogy a hibrid hajtásláncokat elsősorban az üzemanyag-fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás csökkentésének céljából alkalmazzák a gyártók. A Sisu azonban azért társított villanymotort a dízel mellé, hogy több mint kilencszáz lóerő teljesítményt és 3600 newtonméter nyomatékot érjen el. Ezzel messze túlszárnyalja a másik két skandináv gigászt, vagyis a Volvo 750 és a Scania 730 lóerős dízelmotorját.

Nagyban megy a játék

Persze nem véletlen, hogy hosszú évek óta az északi márkák uralják a teljesítményversenyt. Skandináviában ugyanis régóta megengedett az akár 25,25 méter hosszú, hatvan tonna össztömegű szerelvények közlekedése is, amelyek a szokványos európai járművekhez képest fajlagosan körülbelül egyharmadával kisebb üzemanyag-fogyasztást, illetve károsanyag-kibocsátást biztosítanak adott árumennyiség elszállítása esetén. Sőt, a finneknél már 34,5 méter hosszú és 76 tonna össztömegű tehergépkocsik is részt vehetnek a közúti forgalomban, míg a rönkszállításban már kilencventonnás szerelvényekkel is kísérleteznek. Ezek a trendek hívták életre a Sisu Polar Hybrid modellt.

Kiváló összmunka

A finn gyártó fejlesztői a Mercedes-Benztől származó soros, hathengeres, 15,6 literes, 625 lóerős és háromezer newtonméter legnagyobb nyomatékú dízelmotort egy 250 kilowattos, azaz 340 lóerős és 1500 newtonméter nyomaték leadására képes villanymotorral egészítették ki. A rendszer együttes legnagyobb teljesítménye meghaladja a kilencszáz lóerőt és már 950-es percenkénti fordulatszámtól 3600 newtonméter nyomaték áll a vezető rendelkezésére. Mivel a villanymotorok álló helyzetből is kifejthetik legnagyobb nyomatékukat, hibrid üzemmódban már a dízelmotor alapjárati fordulatszámától háromezer newtonméter segíti az elindulást. Ez rendkívül előnyös például erdészeti vagy építőipari alkalmazásban. Ráadásul a villanymotor jelentős rásegítése a tengelykapcsolót is kíméli, megkönnyíti a hintáztatást, mindemellett az önindító funkcióját is ellátja. Lejtőkön pedig nagy előnyt jelent, hogy a rekuperációs fékezés sokkal gyorsabban működésbe lép, mint a hagyományos retarderek. Az ilyenkor termelődő elektromos energiát egy egy kilowattóra kapacitású szuperkondenzátor tárolja, amelyet annyira helytakarékosan építettek a fülke mögé, hogy nem befolyásolja a jármű felépítményezhetőségét.

Meghatározó előnyök

Végeredményben tehát ez a hibrid hajtáslánc a beépítési helyigény és a tömeg tekintetében is kedvezőbb, mintha egy ekkora teljesítményű dízelmotort kerestek volna a piacon, amely egyébként járműipari alkalmazáshoz nem is áll rendelkezésre. Mindemellett természetesen az energiafelhasználás optimalizálásának köszönhetően a fajlagos üzemanyag-fogyasztás és károsanyag-kibocsátás is lényegesen kisebb a hibrid megoldással. Sőt, még a járművezetőtől sem igényel különösebben megszokást vagy plusz törődést a hajtáslánc. A középkonzol tetején a PowerControl nevű kiegészítő berendezés tájékoztat a szuperkondenzátor töltöttségéről és néhány további fontos információról, a váltókar tetején elhelyezett PowerTouch kapcsolóval pedig manuálisan is működésbe hozható a hibrid hajtás.

A Sisu az értékesítés terén kedvező tapasztalatokról számolt be, már közvetlenül a bemutatás után a Polar Rock és Polar Timber modellek tíz százalékát hibrid hajtással rendelték meg az ügyfelek. Az új finn erőművész egyébként a rönkszállításon és az építőiparon kívül a bányaiparban, valamint a túlsúlyos áruk fuvarozásában is hasznos munkatárs lehet.





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

Felfelé terjeszkedő villamosítás

Miután a Mercedes-Benz megkezdte a városi, illetve város környéki fuvarfeladatokra optimalizált eActros és eEconic sorozatgyártását, most már a távolsági és építőipari alkalmazásokra megfelelő elektromos nehéz-tehergépjárművek fejlesztésére összpontosít. A hannoveri IAA kiállításon bemutatta az eActros LongHaul…

Újszerű megközelítéssel

Tanulmányjárműként bármelyik gyártó jóformán bármit bemutathat, sokszor még működő kezelőelemekkel vagy hajtással sem rendelkeznek ezek a látványos koncepciók. A Volta Zero azonban hamarosan sorozatgyártásba kerül az MAN által nemrég értékesített steyri üzemben. Érdemes tehát odafigyelni…

Közúti óriásdrón

Több szempontból is különleges és jövőbe mutató tanulmányjármű a Hyundai Trailer Drone, ugyanis önvezető és üzemanyagcellás hajtású egyszerre. Ráadásul a vasúti kocsiktól ellesett felépítésének köszönhetően rendkívül jól manőverezhető is. Nem csoda, hogy elnyerte az igen…

Már apraja-nagyja elektromos

Elektromos hajtású teherautók áradatával vett részt a Daimler Truck idén szeptemberben a 2022-es hannoveri IAA haszonjármű-kiállításon, kifejezve azt a célját, hogy hamarosan már csak helyileg nulla károsanyag-kibocsátású járművek szerepeljenek a kínálatában. A különféle alkalmazású és…

Ne szalassza el a legjobb ajánlatainkat

Iratkozzon fel hírlevelünkre és tájékoztatjuk akcióinkról, újdonságainkról.

Tovább a feliratkozásra