Finn erőművész

Hagyományosan jól szerepelnek a finnek az erős emberek versenyein. Nos, nemrég az erős sorozatgyártású tehergépkocsik képzeletbeli versenyén is megszerezték a bajnoki címet. A Sisu Polar Hybrid ugyanis több mint kilencszáz lóerős!

Közzétéve:


Ha körülnézünk a gépjárművek világában a személyautóktól az autóbuszokon át a tehergépkocsikig, akkor azt láthatjuk, hogy a hibrid hajtásláncokat elsősorban az üzemanyag-fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás csökkentésének céljából alkalmazzák a gyártók. A Sisu azonban azért társított villanymotort a dízel mellé, hogy több mint kilencszáz lóerő teljesítményt és 3600 newtonméter nyomatékot érjen el. Ezzel messze túlszárnyalja a másik két skandináv gigászt, vagyis a Volvo 750 és a Scania 730 lóerős dízelmotorját.

Nagyban megy a játék

Persze nem véletlen, hogy hosszú évek óta az északi márkák uralják a teljesítményversenyt. Skandináviában ugyanis régóta megengedett az akár 25,25 méter hosszú, hatvan tonna össztömegű szerelvények közlekedése is, amelyek a szokványos európai járművekhez képest fajlagosan körülbelül egyharmadával kisebb üzemanyag-fogyasztást, illetve károsanyag-kibocsátást biztosítanak adott árumennyiség elszállítása esetén. Sőt, a finneknél már 34,5 méter hosszú és 76 tonna össztömegű tehergépkocsik is részt vehetnek a közúti forgalomban, míg a rönkszállításban már kilencventonnás szerelvényekkel is kísérleteznek. Ezek a trendek hívták életre a Sisu Polar Hybrid modellt.

Kiváló összmunka

A finn gyártó fejlesztői a Mercedes-Benztől származó soros, hathengeres, 15,6 literes, 625 lóerős és háromezer newtonméter legnagyobb nyomatékú dízelmotort egy 250 kilowattos, azaz 340 lóerős és 1500 newtonméter nyomaték leadására képes villanymotorral egészítették ki. A rendszer együttes legnagyobb teljesítménye meghaladja a kilencszáz lóerőt és már 950-es percenkénti fordulatszámtól 3600 newtonméter nyomaték áll a vezető rendelkezésére. Mivel a villanymotorok álló helyzetből is kifejthetik legnagyobb nyomatékukat, hibrid üzemmódban már a dízelmotor alapjárati fordulatszámától háromezer newtonméter segíti az elindulást. Ez rendkívül előnyös például erdészeti vagy építőipari alkalmazásban. Ráadásul a villanymotor jelentős rásegítése a tengelykapcsolót is kíméli, megkönnyíti a hintáztatást, mindemellett az önindító funkcióját is ellátja. Lejtőkön pedig nagy előnyt jelent, hogy a rekuperációs fékezés sokkal gyorsabban működésbe lép, mint a hagyományos retarderek. Az ilyenkor termelődő elektromos energiát egy egy kilowattóra kapacitású szuperkondenzátor tárolja, amelyet annyira helytakarékosan építettek a fülke mögé, hogy nem befolyásolja a jármű felépítményezhetőségét.

Meghatározó előnyök

Végeredményben tehát ez a hibrid hajtáslánc a beépítési helyigény és a tömeg tekintetében is kedvezőbb, mintha egy ekkora teljesítményű dízelmotort kerestek volna a piacon, amely egyébként járműipari alkalmazáshoz nem is áll rendelkezésre. Mindemellett természetesen az energiafelhasználás optimalizálásának köszönhetően a fajlagos üzemanyag-fogyasztás és károsanyag-kibocsátás is lényegesen kisebb a hibrid megoldással. Sőt, még a járművezetőtől sem igényel különösebben megszokást vagy plusz törődést a hajtáslánc. A középkonzol tetején a PowerControl nevű kiegészítő berendezés tájékoztat a szuperkondenzátor töltöttségéről és néhány további fontos információról, a váltókar tetején elhelyezett PowerTouch kapcsolóval pedig manuálisan is működésbe hozható a hibrid hajtás.

A Sisu az értékesítés terén kedvező tapasztalatokról számolt be, már közvetlenül a bemutatás után a Polar Rock és Polar Timber modellek tíz százalékát hibrid hajtással rendelték meg az ügyfelek. Az új finn erőművész egyébként a rönkszállításon és az építőiparon kívül a bányaiparban, valamint a túlsúlyos áruk fuvarozásában is hasznos munkatárs lehet.





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

A hatékonyság bajnokai

Megjelenésük óta több neves szakmai díjat elnyertek, illetve számos összehasonlító teszten győzelmet arattak kiváló üzemanyag-fogyasztásukkal az új generációs DAF tehergépkocsik. Ezek tapasztalataiból merítve az eindhoveni gyártó bevezette az Efficiency Champion felszereltségi csomagot, amellyel az új…

A digitalizálás erejével

Több ponton is jelentősen megújul idén a Volkswagen Crafter, hogy lépést tartson a korral, illetve megfeleljen a nyáron életbe lépő új biztonsági előírásoknak. Ennek keretében teljesen új műszerfalat, digitális műszerpanelt, korszerű információs és szórakoztatórendszert, valamint…

Visszatért legendák

Két közel negyvenéves Mercedes-Benz NG 2636 6×6 teherautó is sikeresen teljesítette idén a világ legkeményebb terepversenyeként ismert Dakar-ralit a veterán járműveknek kiírt Dakar Classic Rally kategóriában. Mindkét csillagos tehergépkocsi annak idején dakaros szervizautóként kezdte pályafutását,…

Kettő az egyben

Újabb taggal bővül a Ford Pro villamosított kishaszonjárműveinek kínálata, ugyanis leleplezték a harmadik generációs Transit Connect kompakt kisáruszállító külső forrásról tölthető hibrid változatát is. A modell az akár 110 kilométeres elektromos hatótávolság és az egyenáramú,…

Kamerák a tükrök ellen

Egyre több teherautó-gyártó kínálatában jelenik meg a tükröket helyettesítő kamerás rendszer, amely igen vegyes véleményeket és érzéseket vált ki a járművezetőkből. Aki még nem próbálta, általában elutasítja vagy legalábbis idegenkedik tőle. Aki már használja és…

Bűvös hetes

Megkezdődött az új generációs Volkswagen Transporter előértékesítése Németországban. Az újdonság a megújult külső és a vadonatúj digitális műszerfal mellett számos korszerű vezetéstámogató rendszert és kényelmi funkciót, nagyobb rakteret, illetve teherbírást, valamint többféle belső égésű és…

Ne szalassza el a legjobb ajánlatainkat

Iratkozzon fel hírlevelünkre és tájékoztatjuk akcióinkról, újdonságainkról.

Tovább a feliratkozásra