Hidrogénes mindenes

Nem minden hidrogénüzemű jármű üzemanyagcellás elektromos hajtású, ugyanis világszerte több személy- és teherautó-gyártó is foglalkozik hidrogéntüzelésű belső égésű motorok fejlesztésével. Többek között a Daimler Truck is, amely nemrég megkezdte egy hidrogénhajtású Mercedes-Benz Unimog U 430 prototípus közúti tesztelését.

Közzétéve:

Elsősorban azzal a céllal kezdték üzemeltetni a fűkaszáló eszközökkel és platóval ellátott Mercedes-Benz Unimog U 430 prototípust a németországi Bayreuth és Bamberg közötti autópálya-szakaszon, hogy a mérnökök lényeges üzemelési adatokat gyűjthessenek a hidrogéntüzelésű belső égésű motor működéséről a további fejlesztésekhez. A hideg időjárási és változatos domborzati viszonyok között folytatott tesztelésben az Autobahn GmbH munkatársai is közreműködnek. Ez a próbaüzem egyébként a német kormány által finanszírozott, 2021 júliusában elindított WaVe kutatási projekt része, amelyben 18 partnercég dolgozik együtt a hidrogéntüzelésű belső égésű motor koncepcióján. A WaVe célja megállapítani, hogy a gépjárművekben milyen mértékben helyettesíthetők a hagyományos dízelmotorok hidrogénüzemű belső égésű erőforrásokkal.

Célirányos kialakítás

A prototípus bő kétévnyi fejlesztés eredményeként született meg a Mercedes-Benz Unimog U 430 eszközhordozó jármű alapjaira. A hidrogénhajtáshoz egy kifejezetten erre a célra átalakított földgázmotorral, gázpalackokkal, biztonsági és megfigyelőrendszerekkel, valamint mérőberendezésekkel látták el a gépkocsit. A dízelmotoroknál lényegesen csendesebb erőforrás legnagyobb teljesítménye 290 lóerő, míg maximális nyomatéka 1000 newtonméter. A hengerekben a hidrogén égése során vízgőz keletkezik, amely a kipufogórendszeren keresztül távozik. A jármű tengelytávját és a plató hosszúságát úgy méretezték, hogy a hidrogénpalackok elférjenek a fülke mögött. A TÜV által jóváhagyott négy darab 700 bar legnagyobb nyomású palack összesen 14 kilogramm gáz-halmazállapotú hidrogént tárolhat. Ám a fejlesztők célja tovább növelni ezt a tárolási kapacitást, hogy a hatótáv elegendő legyen egy átlagos munkanapra.

Kis hely, nagy teljesítmény

Habár a Daimler Truck elsősorban az akkumulátoros és az üzemanyagcellás elektromos hajtásra összpontosít a szén-dioxid-semlegesség eléréséhez, a hidrogéntüzelésű belső égésű motorra is egy lehetséges alternatívaként tekint. A WaVe projekt eddigi eredményei is azt támasztják alá, hogy ez egy ésszerű megoldás lehet különleges alkalmazási területeken. Jó példa erre az Unimog, amelynél korlátozott hely áll rendelkezésre a hajtáslánc részegységeinek beépítésére, ugyanakkor viszonylag nagy teljesítmény szükséges. Építőipari, kommunális vagy mezőgazdasági felhasználásban a hidrogénüzemű belső égésű motor lehet a nyerő, ezért a Mercedes-Benz fejlesztői tovább folytatják a munkát ezen a területen.





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

Még távolabbra, még dinamikusabban

Csomagkézbesítés? Mesteremberek munkaeszköze? Szervizautó? Netán mobil élelmiszerbolt, esetleg személyszállító transzferjármű? Mindegyik! A Mercedes-Benz eVito – a VIARENT flottájában is népszerű eSprinter közkedvelt „kis testvéreként” – tisztán elektromos hajtásrendszerével is sikerrel találta meg helyét a nagyvárosok…

Szelek szárnyán

Kicsivel nagyobb lett, maradhat? De még mennyire! Mintegy 24 centiméterrel megnyújtott orrkialakításával a Volvo FH Aero optimálisan használja ki az Európai Unió járműhosszúságra vonatkozó, új szabályzása adta lehetőségeket. A Volvo FH – a VIARENT flottájának…

Csak stílusosan!

Praktikusak, gazdaságosak és strapabírók – lehetnek azonban emellett karakteresek is? Mi az hogy! Stílusos különlegességekkel rukkoltak elő a VIARENT kínálatának népszerű tagja, a Citroën Jumpy tervezői: speciális újdonságuk a márka legendás H-modelljét idéző külsővel érkezik.…

MI itt, MI ott – MI mindenütt!

Aligha újdonság, hogy napjainkban a mesterséges intelligencia (MI) szédületes tempóban tör mindenüvé utat magának. Különösen is sikeres a gépi tanulásként ismertté vált ága. Miért lenne ez másként a közúti áruszállítás brutális adatmennyiséget produkáló üzeme során?…