Hidrogénes mindenes

Nem minden hidrogénüzemű jármű üzemanyagcellás elektromos hajtású, ugyanis világszerte több személy- és teherautó-gyártó is foglalkozik hidrogéntüzelésű belső égésű motorok fejlesztésével. Többek között a Daimler Truck is, amely nemrég megkezdte egy hidrogénhajtású Mercedes-Benz Unimog U 430 prototípus közúti tesztelését.

Közzétéve:

Elsősorban azzal a céllal kezdték üzemeltetni a fűkaszáló eszközökkel és platóval ellátott Mercedes-Benz Unimog U 430 prototípust a németországi Bayreuth és Bamberg közötti autópálya-szakaszon, hogy a mérnökök lényeges üzemelési adatokat gyűjthessenek a hidrogéntüzelésű belső égésű motor működéséről a további fejlesztésekhez. A hideg időjárási és változatos domborzati viszonyok között folytatott tesztelésben az Autobahn GmbH munkatársai is közreműködnek. Ez a próbaüzem egyébként a német kormány által finanszírozott, 2021 júliusában elindított WaVe kutatási projekt része, amelyben 18 partnercég dolgozik együtt a hidrogéntüzelésű belső égésű motor koncepcióján. A WaVe célja megállapítani, hogy a gépjárművekben milyen mértékben helyettesíthetők a hagyományos dízelmotorok hidrogénüzemű belső égésű erőforrásokkal.

Célirányos kialakítás

A prototípus bő kétévnyi fejlesztés eredményeként született meg a Mercedes-Benz Unimog U 430 eszközhordozó jármű alapjaira. A hidrogénhajtáshoz egy kifejezetten erre a célra átalakított földgázmotorral, gázpalackokkal, biztonsági és megfigyelőrendszerekkel, valamint mérőberendezésekkel látták el a gépkocsit. A dízelmotoroknál lényegesen csendesebb erőforrás legnagyobb teljesítménye 290 lóerő, míg maximális nyomatéka 1000 newtonméter. A hengerekben a hidrogén égése során vízgőz keletkezik, amely a kipufogórendszeren keresztül távozik. A jármű tengelytávját és a plató hosszúságát úgy méretezték, hogy a hidrogénpalackok elférjenek a fülke mögött. A TÜV által jóváhagyott négy darab 700 bar legnagyobb nyomású palack összesen 14 kilogramm gáz-halmazállapotú hidrogént tárolhat. Ám a fejlesztők célja tovább növelni ezt a tárolási kapacitást, hogy a hatótáv elegendő legyen egy átlagos munkanapra.

Kis hely, nagy teljesítmény

Habár a Daimler Truck elsősorban az akkumulátoros és az üzemanyagcellás elektromos hajtásra összpontosít a szén-dioxid-semlegesség eléréséhez, a hidrogéntüzelésű belső égésű motorra is egy lehetséges alternatívaként tekint. A WaVe projekt eddigi eredményei is azt támasztják alá, hogy ez egy ésszerű megoldás lehet különleges alkalmazási területeken. Jó példa erre az Unimog, amelynél korlátozott hely áll rendelkezésre a hajtáslánc részegységeinek beépítésére, ugyanakkor viszonylag nagy teljesítmény szükséges. Építőipari, kommunális vagy mezőgazdasági felhasználásban a hidrogénüzemű belső égésű motor lehet a nyerő, ezért a Mercedes-Benz fejlesztői tovább folytatják a munkát ezen a területen.





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

Humbaur újdonságok

Évtizedek óta bátran fordulhatunk a Humbaur GmbH családi vállalkozáshoz, amennyiben az átlagosnál igényesebb pótkocsival vagy felépítménnyel szeretnénk járműparkunkat bővíteni. Sőt, akkor is jó helyen kopogtatunk a németeknél, amennyiben teljesen egyedi igényeink megvalósításáról álmodunk.

Nagyratörő célokhoz

Talán mára senkinek nem kérdéses, hogy az Európai Unió által kitűzött környezetvédelmi célok eléréséhez a közlekedés villamosítása szükséges. Nem kis feladat ez, ám ezen az úton nemcsak az akkumulátor visz majd előre minket. Egy aprócska…

Életek védelmében

Idén júliusban életbe lépett az általános járműbiztonsági rendelet legfrissebb módosítása, amely szigorúbb biztonsági előírásokat vezetett be a haszonjárművek számára. A rendelet célja a közúti közlekedés biztonságának jelentős növelése az Európai Unióban.

A jövő kapujában

Több tízmillió dolláros szerződést hoz tető alá az Isuzu japán járműgyártó a Gatik önvezető technológiák fejlesztésével foglalkozó amerikai vállalattal. A befektetés célja önvezető közép- és nehézkategóriás teherautók kifejlesztése a már most is létező automatizált szállítási…

Sétagalopp vele a munka

Bemutatta a Daimler Truck japán leányvállalata, a Fuso az évtizedek óta igen sikeres Canter kisteherautó legújabb generációját. A típus az új biztonsági és kényelmi funkciók mellett további konfigurációs lehetőségekkel bővült, és mindez persze az akkumulátoros…