Kész, vége, hatszáz!

Októberben megtartotta a Mercedes-Benz az eActros 600 hivatalos világpremierjét, amellyel a csillagos márkánál is megkezdődhet a távolsági fuvarozás átállítása a tisztán elektromos hajtásra. A modell a teljesítményével, a hatótávolságával és a hasznos teherbírásával is megfelel a legtöbb európai alkalmazásra.

Közzétéve:

Jelentős fejlesztőmunka és alapos tesztelés után elkészült a távolsági fuvarozásra is megfelelő Mercedes-Benz eActros 600. A modell elnevezésében szereplő szám az akkumulátorcsomag kilowattórában kifejezett kapacitására utal, amely a házon belül kifejlesztett, különösen hatékony elektromos hajtáslánccal ötszáz kilométer hatótávolságot biztosít negyven tonna összgördülőtömeg és húsz Celsius-fok környezeti hőmérséklet esetén hosszú távú üzemeltetésben. Ez pedig a kötelező pihenőidőkben végzett köztes rátöltésekkel akár napi ezer kilométerre is kibővíthető.

Egyébként Európában a csillagos márka ügyfeleinél a távolsági fuvarozásban alkalmazott nehéz-teherautók körülbelül hatvan százaléka ötszáz kilométernél rövidebb utakat teljesít, így ilyenkor a telephelyen, illetve a rakodóhelyeken beütemezett töltés is elég. A többi esetben pedig a nyilvános töltőpontok folyamatosan bővülő hálózatára támaszkodhatnak az üzemeltetők. Ráadásul az akár 400 kilowattos CCS-töltés mellett az eActros 600 megawattos töltési (MCS) lehetőséget is kínál, amellyel fél óra alatt húsz százalékról nyolcvanra növelhető a töltöttségi szintje. Az elektromos Actros további kedvező tulajdonsága, hogy nyerges vontatóként egy átlagos félpótkocsival 44 tonna legnagyobb megengedett szerelvényössztömeg mellett 22 tonna hasznos teherbírást biztosít. Ez a legtöbb fuvarfeladathoz ugyancsak elegendő. Emellett fülke-alvázként is elérhető a modell.

Bőséges élettartam

Az elektromos haszonjárművekkel kapcsolatban a hatótáv és a terhelhetőség mellett az üzemi élettartam is rendszeresen felmerül a legfontosabb kérdések között. Nos, az eActros 600 lítium-vas-foszfát akkumulátorokkal készül, amelyek tíz év és 1,2 millió kilométer után is legalább nyolcvanszázalékos kapacitást kínálnak majd a gyártó szerint. Persze a hajtáslánc többi elemét is legalább ekkora futásteljesítményre tervezték. Az új, 800 voltos rendszer két villanymotort és egy négyfokozatú sebességváltót alkalmaz, így a jármű legnagyobb teljesítménye 600 kilowatt, azaz 816 lóerő, míg folyamatos teljesítménye 400 kilowatt, vagyis 544 lóerő. A modellhez hagyományos és elektromos mellékhajtás is rendelkezésre áll.

Sajátos megjelenés

A Mercedes-Benz tervezői persze nemcsak a műszaki tartalommal foglalkoztak az eActros 600 megalkotásakor, hanem a fizimiskáját is alaposan átszabták. A dízelüzemű teherautókra manapság jellemző hatalmas hűtőrács helyett egy nagy, sima, a széleken erősen lekerekített felület uralja a modell nyolcvan milliméterrel megnyújtott orrát az előnyösebb aerodinamika érdekében. Továbbá a fellépők is kifejezetten áramvonalas kialakításúak, az A oszlopokra és tetőre kiegészítő légterelők kerültek, valamint a zárt motortér is a légellenállást csökkenti. Így az új ProCabin fülke légellenállási együtthatója kilenc százalékkal kisebb az Actros hasonló méretű jelenlegi fülkéjének értékéhez képest. Szintén látványos újdonság a LED mátrix fényszóró.

Maximális biztonság és üzembiztosság

Az eActros 600 a biztonság terén is kitűnik, ugyanis vadonatúj elektronikus rendszere a jelenlegi legfejlettebb vezetéstámogató rendszerek beépítését tette lehetővé. Öt radarja és egy multifunkciós kamerája szinte teljes körű „rálátást” nyújt a jármű közvetlen és távolabbi környezetére. Míg a TruckLive digitális szolgáltatás valós idejű üzemelési adatok alapján előre jelzi a karbantartások esedékességét, valamint az élő forgalmi adatok segítségével rövidebb menetidőt és a célba érés időpontjának pontosabb megbecslését teszi lehetővé. A Fleetboard telematikai rendszer szolgáltatásait is az elektromos üzemeléshez igazították. Funkciói között szerepel az intelligens töltésmenedzsment, a részletes menetnaplózás és a részletes energiafogyasztási adatok. Sőt, a flottakövetést segítő térképen megtekinthető a járművek töltöttségi szintje is.

Megtakarítás költségben és szén-dioxidban

A csillagos gyártó szakemberei mindemellett megtérülési számításokat is végeztek. Távolsági fuvarozásban az eActros 600 megtérülése egy hasonló dízelüzemű változathoz képest természetesen országonként eltérhet az elektromos áram és a gázolaj árától, az útdíjkedvezményektől és az egyéb ösztönző intézkedésektől függően. Például Németországban körülbelül öt év vagy 600 ezer kilométer után már kedvezőbb az elektromos változat költségmérlege a több mint kétszer nagyobb beszerzési ár mellett is. A teljes életciklusra vetítve pedig csak megújuló energiát használva több mint nyolcvan százalékkal kisebb szén-dioxid-terhelés érhető el egy dízelhajtású modellhez képest. Ám a jelenlegi európai energiamix esetén is körülbelül negyven százalékra tehető a szén-dioxid-megtakarítás. Az eActros 600 a sok előzetes információ és ízelítő után tehát végre elkészült és megkezdi piaci szereplését, nem is akármilyen paraméterekkel.





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

Humbaur újdonságok

Évtizedek óta bátran fordulhatunk a Humbaur GmbH családi vállalkozáshoz, amennyiben az átlagosnál igényesebb pótkocsival vagy felépítménnyel szeretnénk járműparkunkat bővíteni. Sőt, akkor is jó helyen kopogtatunk a németeknél, amennyiben teljesen egyedi igényeink megvalósításáról álmodunk.

Nagyratörő célokhoz

Talán mára senkinek nem kérdéses, hogy az Európai Unió által kitűzött környezetvédelmi célok eléréséhez a közlekedés villamosítása szükséges. Nem kis feladat ez, ám ezen az úton nemcsak az akkumulátor visz majd előre minket. Egy aprócska…

Életek védelmében

Idén júliusban életbe lépett az általános járműbiztonsági rendelet legfrissebb módosítása, amely szigorúbb biztonsági előírásokat vezetett be a haszonjárművek számára. A rendelet célja a közúti közlekedés biztonságának jelentős növelése az Európai Unióban.

A jövő kapujában

Több tízmillió dolláros szerződést hoz tető alá az Isuzu japán járműgyártó a Gatik önvezető technológiák fejlesztésével foglalkozó amerikai vállalattal. A befektetés célja önvezető közép- és nehézkategóriás teherautók kifejlesztése a már most is létező automatizált szállítási…

Sétagalopp vele a munka

Bemutatta a Daimler Truck japán leányvállalata, a Fuso az évtizedek óta igen sikeres Canter kisteherautó legújabb generációját. A típus az új biztonsági és kényelmi funkciók mellett további konfigurációs lehetőségekkel bővült, és mindez persze az akkumulátoros…