Fagyálló villanykamionok

Finnországban szélsőséges téli körülmények között tesztelte a Mercedes-Benz az eActros LongHaul és az eActros 300 nyerges vontatót. Az indíthatóság, a hőháztartás, a tölthetőség és a funkcionális megbízhatóság mellett a menetbiztonságra és a kényelemre is nagy hangsúlyt fektettek.

Közzétéve:

Nem kérdés, hogy az üzemeltetők pontosan ugyanolyan elvárásokat támasztanak a tisztán elektromos hajtású teherautók megbízhatóságával és használhatóságával szemben, mint a belső égésű motorral ellátott modellek esetében, még a legzordabb téli időjárásban is. Ezért a Mercedes-Benz idei téli tesztjén Rovaniemiben a dízelmotoros Actros L mellett az akkumulátoros elektromos eActros LongHaul prototípus és az előszériás, szintén akkumulátoros elektromos eActros 300 is szerepelt a járműparkban. A tesztjárművekkel pedig mínusz 25 Celsius-fokban és erős szélfúvásokban havas, illetve jeges utakon hat héten keresztül közlekedtek a fejlesztőcsapat szakemberei, hogy kiderítsék, milyen módosításokkal és megoldásokkal lehetne még jobban optimalizálni ezeket a modelleket.

Kaptak hideget és még hidegebbet

A csillagos gyártó szakemberei a sarkköri próbák során kiemelt hangsúlyt fektettek arra, hogy az eActros LongHaul és az eActros 300 nyerges vontató akkumulátorcsomagja, illetve elektromos hajtáslánca hogyan teljesít extrém időjárásban. Vizsgálták többek között az indíthatósági tulajdonságokat, a hajtás részegységeinek fagyvédelmét, a hő- és energiagazdálkodásról gondoskodó rendszerek működését, valamint a szoftverek és az elektromos csatlakozási pontok megbízhatóságát. A tesztek azt is igazolták, hogy még a legkeményebb hidegben is megfelelő, illetve kellően energiahatékony a hajtáslánc és a fülke belsőterének hőmérsékletszabályzása. Sőt, a próbák tanúsága szerint az eActros LongHaul általában gyorsabban felfűtötte a fülkét, mint dízelmotoros társa. Ehhez persze a valós üzemeltetés során tanácsos a járművet indulásra előkészítő funkciót igénybe venni, hiszen ez még a töltőhöz csatlakoztatva bemelegíti a fülkét a beállított időpontra. Így ezt az energiamennyiséget nem az akkumulátorból kell biztosítani, tehát nem a hatótáv rovására megy a felfűtés.

Mindenre kiterjedő tesztek

Ezenkívül a tesztelők alaposan vizsgálták a járművek vezethetőségi és fékezhetőségi tulajdonságait különféle tapadású felületeken, valamint a felverődött latyak hatását a vezetéstámogató rendszerek érzékelőinek működőképességére. Szintén tesztelték, hogy a pótkocsistabilizáló rendszer (Trailer Stability Assistant) mennyire tudja csökkenteni a szerelvények megcsúszásának veszélyét kanyarodás vagy kikerülés során téli utakon, valamint a tükröket helyettesítő kamerás rendszer mennyire jól kezeli havas, illetve jeges körülmények között az eltérő kontrasztú fényviszonyokat. Mivel Mercedes-Benz szakemberei a tesztjárműveket közúton vitték el Finnországba, út közben azt is tanulmányozhatták, hogy az egyes országokban eltérő útburkolati felfestések, közlekedési táblák és digitális térképadatok mennyire befolyásolják a vezetéstámogató rendszerek működését. Sőt, a hosszú út során a járművezetői munkahely ergonómiai jellemzőit, például a vezetőülés kényelmét is értékelhették a tesztelők. Így most már csak az maradt hátra, hogy az igen tartalmas tesztprogram tapasztalatait és eredményeit felhasználják az érintett modellek tökéletesítésére a sorozatgyártás megkezdéséig. Ennek időpontja pedig a tervek szerint az eActros 300 nyerges vontató esetében az idei év második fele, míg az eActros LongHaul számára 2024 vége.





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

Sétagalopp vele a munka

Bemutatta a Daimler Truck japán leányvállalata, a Fuso az évtizedek óta igen sikeres Canter kisteherautó legújabb generációját. A típus az új biztonsági és kényelmi funkciók mellett további konfigurációs lehetőségekkel bővült, és mindez persze az akkumulátoros…

Eskü’ gyári!

Úgy néz ki a Volkswagen Caddy Edition, mintha egy tuningműhelyből gördült volna ki, pedig ez csak a Volkswagen Haszonjárművek legújabb különleges kiadása. Az ízléses optikai tuning a kisáruszállító kivitelekhez is éppúgy elérhető, mint a családi…

Pillantás a jövőbe

Napjainkban a haszonjárműiparban három terület mozgatja leginkább a fenntartható jövőt célzó fejlesztéseket: a tisztán elektromos hajtás a károsanyag-kibocsátás csökkentéséért, az önvezetés a közlekedésbiztonság fokozása érdekében és a digitalizáció a hatékonyabb üzemeltetés támogatására. Ezek közül az…

Dobogós célkitűzések

Minden korábbinál gyorsabb ütemben változik a világ és vele együtt az igényeink is. Erre reagált kiemelkedő rugalmassággal a Delta-Truck Kft., amikor bevezette a Ford Trucks Rent szolgáltatást. Ennek részleteiről, valamint az új Ford F-Line típusról…

Korlátok nélkül

Jelentősen kibővítette tisztán elektromos hajtású teherautóinak kínálatát az MAN, amelyet az idei IFAT kommunális szakkiállításon mutatott be. Az eTGX és eTGS ezáltal már fülke-alvázként is sokféle tengelytávolsággal, fülkével, motorteljesítménnyel, akkumulátorcsomaggal, töltőcsatlakozó-elhelyezéssel és az adott alkalmazáshoz…

Belső égésű alternatívák

Más gyártókkal egyetértésben a Volvo Trucks is régóta azt vallja, hogy nem lehet egyetlen alternatív hajtási móddal földrajzi és felhasználási értelemben is minden téren kiváltani a mai dízelmotorokat. Ehelyett az összes életképes alternatívára szükség lesz,…

Ne szalassza el a legjobb ajánlatainkat

Iratkozzon fel hírlevelünkre és tájékoztatjuk akcióinkról, újdonságainkról.

Tovább a feliratkozásra