Felvillanyozott hegymászók

Piaci bevezetésük előtt még fontosabb az alternatív hajtású modellek széles körű közúti tesztelése, mint hagyományos hajtásláncú társaik esetében. Hiszen ezek a merőben új technikák még számos nyitott kérdéssel, ugyanakkor annál kevesebb gyakorlati tapasztalattal szolgálnak. Ezért a Mercedes-Benz Trucks nemrég nehéz hegyvidéki körülmények között tesztelte a tisztán elektromos hajtású eActros 300 és a hidrogénnel működő üzemanyagcellás hajtású Actros GenH2 Truck modellt az osztrák Alpokban.

Közzétéve:

Ha egy gyártó biztosra szeretne menni egy új jármű, főként egy teljesen újfajta hajtásmódú gépkocsi piacra bocsátásakor, akkor nem spórolhat a tesztelésen. Az adott típust a legszélsőségesebb időjárási és domborzati viszonyok között is próbára kell tenni, hogy ne az üzemeltetőknél derüljenek ki az esetleges gyengeségek. Ezért a Mercedes-Benz Trucks gőzerővel teszteli a tervek szerint a jövő év második felében sorozatgyártásba kerülő, akkumulátoros elektromos eActros 300 nyerges vontatót. Korábban Spanyolországban +45 Celsius-fokos rekkenő hőségben, míg Finnországban -25 Celsius-fokos fagyban, havas és jeges utakon vizsgálta az új modell viselkedését.

Alternatív alpesi teszt

A csillagos gyártó idén ősszel a tiroli Alpokban található Arlberg-hágón is keresztülzavarta a helyileg nulla károsanyag-kibocsátású Actros nyerges vontatóját, természetesen egy teljes terheléssel ellátott félpótkocsival összeakasztva. A Bludenz, Stuben, St. Anton és Lech településeken átvezető, 111 kilométer hosszú tesztúton a szerelvény még tengerszint feletti 1800 méteres magasságokban is járt. Ennek során a gyártó szakemberei különösen nagy figyelmet fordítottak a jármű teljesítményére, megbízhatóságára és a rekuperációra, vagyis az energia-visszatermelésre. A tesztúton a jármű összesen 180 kilowattóra energiát rekuperált a meredek és hosszú alpesi lejtőkön, így a negyven tonna összgördülőtömegű szerelvény még negyven százalék töltöttségi állapotú akkumulátorcsomaggal ért célba. Ez jó összhangban áll azzal, hogy a belső tesztek alapján a gyártó 220 kilométerben határozta meg a három akkumulátorcsomaggal felszerelt eActros 300 hatótávolságát. A két, együttesen 400 kilowatt, azaz 544 lóerő legnagyobb teljesítményű, folyadékhűtésű villanymotorral hajtott tesztszerelvény 13 százalékos kaptatókon is haladt a teszt során. Így bebizonyosodott, hogy az eActros 300 rendkívül meredek emelkedőkkel és lejtőkkel tarkított hegyvidéki körülmények között is megbízhatón és kiváló energiahatékonysággal ellátja feladatát.

Hidrogénnel a hegyekben

Habár a hidrogénnel működő üzemanyagcellás hajtású Actros GenH2 Truck nyerges vontató sorozatgyártásáig a jelenlegi becslések szerint még nagyjából egy fél évtized hátravan, a csillagos gyártó szakemberei nem vesztegetik az időt. Idén ősszel tesztelési és tapasztalatgyűjtési céllal ezt a prototípust is felvitték az osztrák, illetve olasz Alpokba. Méghozzá a jól ismert, közel 1400 méter magasan fekvő Brenner-hágóra, amelyen évente 2,5 millió teherautó halad át. A tesztelők a Bolzano és Innsbruck közötti 120 kilométeres szakaszon egy héten keresztül folyamatosan jártak oda-vissza teljes terheléssel, miközben csak színtiszta vízgőz távozott a vontatóból. Közben pedig egy hegyi úton 2211 méter magasra is felhajtottak a szerelvénnyel. Szükség esetén Bolzano városában, a H2 South Tyrol által üzemeltetett töltőállomáson tankolták meg hidrogénnel a járművet. A szakemberek az alpesi tesztelés során értékes tapasztalatokat szereztek, amelyeket felhasználnak majd a további fejlesztésekhez, jövőre pedig további hegyvidéki próbákat terveznek végrehajtani. Céljuk legalább ezer kilométer hatótávolságot biztosítani távolsági fuvarozásban, mire az évtized második felében sorozatgyártásba kerül az üzemanyagcellás Actros.





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

Sétagalopp vele a munka

Bemutatta a Daimler Truck japán leányvállalata, a Fuso az évtizedek óta igen sikeres Canter kisteherautó legújabb generációját. A típus az új biztonsági és kényelmi funkciók mellett további konfigurációs lehetőségekkel bővült, és mindez persze az akkumulátoros…

Eskü’ gyári!

Úgy néz ki a Volkswagen Caddy Edition, mintha egy tuningműhelyből gördült volna ki, pedig ez csak a Volkswagen Haszonjárművek legújabb különleges kiadása. Az ízléses optikai tuning a kisáruszállító kivitelekhez is éppúgy elérhető, mint a családi…

Pillantás a jövőbe

Napjainkban a haszonjárműiparban három terület mozgatja leginkább a fenntartható jövőt célzó fejlesztéseket: a tisztán elektromos hajtás a károsanyag-kibocsátás csökkentéséért, az önvezetés a közlekedésbiztonság fokozása érdekében és a digitalizáció a hatékonyabb üzemeltetés támogatására. Ezek közül az…

Dobogós célkitűzések

Minden korábbinál gyorsabb ütemben változik a világ és vele együtt az igényeink is. Erre reagált kiemelkedő rugalmassággal a Delta-Truck Kft., amikor bevezette a Ford Trucks Rent szolgáltatást. Ennek részleteiről, valamint az új Ford F-Line típusról…

Korlátok nélkül

Jelentősen kibővítette tisztán elektromos hajtású teherautóinak kínálatát az MAN, amelyet az idei IFAT kommunális szakkiállításon mutatott be. Az eTGX és eTGS ezáltal már fülke-alvázként is sokféle tengelytávolsággal, fülkével, motorteljesítménnyel, akkumulátorcsomaggal, töltőcsatlakozó-elhelyezéssel és az adott alkalmazáshoz…

Belső égésű alternatívák

Más gyártókkal egyetértésben a Volvo Trucks is régóta azt vallja, hogy nem lehet egyetlen alternatív hajtási móddal földrajzi és felhasználási értelemben is minden téren kiváltani a mai dízelmotorokat. Ehelyett az összes életképes alternatívára szükség lesz,…

Ne szalassza el a legjobb ajánlatainkat

Iratkozzon fel hírlevelünkre és tájékoztatjuk akcióinkról, újdonságainkról.

Tovább a feliratkozásra