Holnapi technika tegnapi formában

Egyre erősebb irányzatot képvisel a járműiparban az, amikor veterán vagy legalábbis veterán formavilágú gépkocsikba építenek korszerű elektromos hajtásláncot. Így született meg a patinás brit márka, a Morris tisztán elektromos kishaszonjárműve, a JE is.

Közzétéve:

Sokak számára leginkább a kultikus Mini személyautó neve forr össze a Morris márkával, ám a legendás brit vállalat másik igen sikeres típusa az 1949 és 1961 között gyártott kishaszonjármű, a fél tonna teherbírású J-type furgon volt. A retróőrület jegyében ehhez nyúltak vissza a több mint három évtized után újjáélesztett Morris Commercial cég szakemberei. A jövő ígéretes technikájának kikiáltott elektromos hajtáslánccal ellátott JE furgont az Egyesült Királyságban tervezték és itt is gyártják majd hamarosan.

A látszat csal

A fotók alapján kompakt kisáruszállítónak tűnik a Morris JE, vagyis mérete szerint például a Volkswagen Caddy versenytársának, ám valójában inkább a Volkswagen Transporter kategóriájába sorolható, hiszen 2,4 méter hosszú raktere 5,5 köbméteres. Ebben két Euro-raklap is kényelmesen elfér, míg a jármű hasznos teherbírása még az elektromos hajtáslánc mellett is egy tonna. A formatervezők ügyesen álcázták, de bizony az oldalsó raktérajtó egy tolóajtó, a hátsó két szárny pedig 240 fokos szögig is kitárható a rakodás megkönnyítésére.

Több mint elegendő

Más optikai trükköt is bevetettek a tervezők. A jármű orrát az ős J-type megjelenéséhez hűen méretes, krómozott hűtőrács uralja, ám ennek jobb oldali, lehúzható része valójában a töltőcsatlakozót fedi. Megfelelő gyorstöltőre kötve fél óra alatt nyolcvan százalékig feltölthető a hatvan kilowattóra kapacitású lítiumion-akkumulátorcsomag, amely százszázalékos szinttel akár 320 kilométer hatótávolságot is biztosíthat. Ez tehát nemcsak egy nagyvárosban szolgálja ki jó eséllyel az egész napot, hanem annak környékén is, ehhez pedig a 145 kilométer/óra legnagyobb sebesség is bőven elegendő.

Lehetőségek és nehézségek

Tág lehetőségeket kínál a Morris JE moduláris padlólemeze és szénszálas vázszerkezete is, így a jövőben akár pickup, minibusz, büfékocsi vagy éppen lakóautó is készülhet a típusból. Mindez igen ígéretesen hangzik, azonban a Morris Commercial startupcégnek több nehézséggel is szembe kell néznie. Egyrészt a kereken hatvanezer fontos indulóár még a dízeleknél eleve jóval drágább elektromos hajtású kishaszonjárművek körében sem számít kedvezőnek. Másrészt a britek kilépése az Európai Unióból további akadályokat állít a 2021-től rendelhető Morris JE villanyfurgon piaci sikerei elé.

 





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

Óriási lépés az önvezetés felé

Már az évtized közepén megjelenhetnek a négyes szintű önvezetésre képes nehéz-tehergépjárművek a német autópályákon az ATLAS-L4 kutatás-fejlesztési projekt keretében. Ez a tizenegy neves résztvevőt összefogó kezdeményezés pedig jelentősen előrelendítheti az önvezető teherautók piaci elterjedését, ami…

Amerikai turista

Egyre komolyabban veszi az EvoBus GmbH az észak-amerikai piacot. Így már nemcsak az európai távolsági buszait kínálja a tengeren túl az ottani előírásoknak és igényeknek megfelelő módosításokkal, hanem egy külön típust is kifejlesztett erre a…

Ne szalassza el a legjobb ajánlatainkat

Iratkozzon fel hírlevelünkre és tájékoztatjuk akcióinkról, újdonságainkról.

Tovább a feliratkozásra