Holnapi technika tegnapi formában

Egyre erősebb irányzatot képvisel a járműiparban az, amikor veterán vagy legalábbis veterán formavilágú gépkocsikba építenek korszerű elektromos hajtásláncot. Így született meg a patinás brit márka, a Morris tisztán elektromos kishaszonjárműve, a JE is.

Közzétéve:

Sokak számára leginkább a kultikus Mini személyautó neve forr össze a Morris márkával, ám a legendás brit vállalat másik igen sikeres típusa az 1949 és 1961 között gyártott kishaszonjármű, a fél tonna teherbírású J-type furgon volt. A retróőrület jegyében ehhez nyúltak vissza a több mint három évtized után újjáélesztett Morris Commercial cég szakemberei. A jövő ígéretes technikájának kikiáltott elektromos hajtáslánccal ellátott JE furgont az Egyesült Királyságban tervezték és itt is gyártják majd hamarosan.

A látszat csal

A fotók alapján kompakt kisáruszállítónak tűnik a Morris JE, vagyis mérete szerint például a Volkswagen Caddy versenytársának, ám valójában inkább a Volkswagen Transporter kategóriájába sorolható, hiszen 2,4 méter hosszú raktere 5,5 köbméteres. Ebben két Euro-raklap is kényelmesen elfér, míg a jármű hasznos teherbírása még az elektromos hajtáslánc mellett is egy tonna. A formatervezők ügyesen álcázták, de bizony az oldalsó raktérajtó egy tolóajtó, a hátsó két szárny pedig 240 fokos szögig is kitárható a rakodás megkönnyítésére.

Több mint elegendő

Más optikai trükköt is bevetettek a tervezők. A jármű orrát az ős J-type megjelenéséhez hűen méretes, krómozott hűtőrács uralja, ám ennek jobb oldali, lehúzható része valójában a töltőcsatlakozót fedi. Megfelelő gyorstöltőre kötve fél óra alatt nyolcvan százalékig feltölthető a hatvan kilowattóra kapacitású lítiumion-akkumulátorcsomag, amely százszázalékos szinttel akár 320 kilométer hatótávolságot is biztosíthat. Ez tehát nemcsak egy nagyvárosban szolgálja ki jó eséllyel az egész napot, hanem annak környékén is, ehhez pedig a 145 kilométer/óra legnagyobb sebesség is bőven elegendő.

Lehetőségek és nehézségek

Tág lehetőségeket kínál a Morris JE moduláris padlólemeze és szénszálas vázszerkezete is, így a jövőben akár pickup, minibusz, büfékocsi vagy éppen lakóautó is készülhet a típusból. Mindez igen ígéretesen hangzik, azonban a Morris Commercial startupcégnek több nehézséggel is szembe kell néznie. Egyrészt a kereken hatvanezer fontos indulóár még a dízeleknél eleve jóval drágább elektromos hajtású kishaszonjárművek körében sem számít kedvezőnek. Másrészt a britek kilépése az Európai Unióból további akadályokat állít a 2021-től rendelhető Morris JE villanyfurgon piaci sikerei elé.

 





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

VIARENT, út a bérléshez

Jó egy furgon a háznál – tartja a régi bölcsesség. Ezzel nehéz vitába szállni, hiszen előbb utóbb mindenki életében alakulnak olyan teendők, amelyek egy hétköznapi személyautó képességeit messze meghaladják. Legyen szó egy egyszerű bútorszállításról, költözésről,…

Atletikus teherhordók

Amikor szóba kerülnek a Ford kishaszonjárművei, általában nem a sivatagban, hegyi felfutón, vagy versenypályán száguldó járművekre gondolunk. Pedig megtehetnénk, hiszen a Ford Performance, a kékoválosok motorsportrészlege, furgonokból és pickupokból is eredményes versenyautókat farag.

Expressz platós

Immár nyomatékirányítással segíti dinamikus irányváltását a Ford legkisebb tengerentúli platósának utcai sportváltozata. Azonban ez csupán a jéghegy csúcsa, hiszen korántsem ez a Maverick Lobo egyetlen műszaki csemegéje.

Simabőrű széltoló

Kifejezetten a távolsági fuvarozáshoz optimalizált, kedvezőbb légellenállású fülkeváltozatot kínál a Mercedes-Benz a dízelmotoros Actros modellekhez. Ha ismerősnek tűnik, nem véletlen, hiszen a ProCabin fülkével mutatkozott be az elektromos eActros 600 is.