Holnapi technika tegnapi formában

Egyre erősebb irányzatot képvisel a járműiparban az, amikor veterán vagy legalábbis veterán formavilágú gépkocsikba építenek korszerű elektromos hajtásláncot. Így született meg a patinás brit márka, a Morris tisztán elektromos kishaszonjárműve, a JE is.

Közzétéve:

Sokak számára leginkább a kultikus Mini személyautó neve forr össze a Morris márkával, ám a legendás brit vállalat másik igen sikeres típusa az 1949 és 1961 között gyártott kishaszonjármű, a fél tonna teherbírású J-type furgon volt. A retróőrület jegyében ehhez nyúltak vissza a több mint három évtized után újjáélesztett Morris Commercial cég szakemberei. A jövő ígéretes technikájának kikiáltott elektromos hajtáslánccal ellátott JE furgont az Egyesült Királyságban tervezték és itt is gyártják majd hamarosan.

A látszat csal

A fotók alapján kompakt kisáruszállítónak tűnik a Morris JE, vagyis mérete szerint például a Volkswagen Caddy versenytársának, ám valójában inkább a Volkswagen Transporter kategóriájába sorolható, hiszen 2,4 méter hosszú raktere 5,5 köbméteres. Ebben két Euro-raklap is kényelmesen elfér, míg a jármű hasznos teherbírása még az elektromos hajtáslánc mellett is egy tonna. A formatervezők ügyesen álcázták, de bizony az oldalsó raktérajtó egy tolóajtó, a hátsó két szárny pedig 240 fokos szögig is kitárható a rakodás megkönnyítésére.

Több mint elegendő

Más optikai trükköt is bevetettek a tervezők. A jármű orrát az ős J-type megjelenéséhez hűen méretes, krómozott hűtőrács uralja, ám ennek jobb oldali, lehúzható része valójában a töltőcsatlakozót fedi. Megfelelő gyorstöltőre kötve fél óra alatt nyolcvan százalékig feltölthető a hatvan kilowattóra kapacitású lítiumion-akkumulátorcsomag, amely százszázalékos szinttel akár 320 kilométer hatótávolságot is biztosíthat. Ez tehát nemcsak egy nagyvárosban szolgálja ki jó eséllyel az egész napot, hanem annak környékén is, ehhez pedig a 145 kilométer/óra legnagyobb sebesség is bőven elegendő.

Lehetőségek és nehézségek

Tág lehetőségeket kínál a Morris JE moduláris padlólemeze és szénszálas vázszerkezete is, így a jövőben akár pickup, minibusz, büfékocsi vagy éppen lakóautó is készülhet a típusból. Mindez igen ígéretesen hangzik, azonban a Morris Commercial startupcégnek több nehézséggel is szembe kell néznie. Egyrészt a kereken hatvanezer fontos indulóár még a dízeleknél eleve jóval drágább elektromos hajtású kishaszonjárművek körében sem számít kedvezőnek. Másrészt a britek kilépése az Európai Unióból további akadályokat állít a 2021-től rendelhető Morris JE villanyfurgon piaci sikerei elé.

 





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

(Még mindig) nem ismernek lehetetlent

Újabb izgalmas összeállítással jelentkezünk a Broshuis ügyfeleinek kiszállított speciális pótkocsikról. A kampeni tervezők ezek révén is igazolták, hogy aligha ismernek lehetetlent. Ezúttal is nagy szakértelemmel és tapasztalattal, mi több elegánsan abszolválták a legkülönlegesebb kihívásokat. A…

Még távolabbra, még dinamikusabban

Csomagkézbesítés? Mesteremberek munkaeszköze? Szervizautó? Netán mobil élelmiszerbolt, esetleg személyszállító transzferjármű? Mindegyik! A Mercedes-Benz eVito – a VIARENT flottájában is népszerű eSprinter közkedvelt „kis testvéreként” – tisztán elektromos hajtásrendszerével is sikerrel találta meg helyét a nagyvárosok…

Szelek szárnyán

Kicsivel nagyobb lett, maradhat? De még mennyire! Mintegy 24 centiméterrel megnyújtott orrkialakításával a Volvo FH Aero optimálisan használja ki az Európai Unió járműhosszúságra vonatkozó, új szabályzása adta lehetőségeket. A Volvo FH – a VIARENT flottájának…

Csak stílusosan!

Praktikusak, gazdaságosak és strapabírók – lehetnek azonban emellett karakteresek is? Mi az hogy! Stílusos különlegességekkel rukkoltak elő a VIARENT kínálatának népszerű tagja, a Citroën Jumpy tervezői: speciális újdonságuk a márka legendás H-modelljét idéző külsővel érkezik.…

MI itt, MI ott – MI mindenütt!

Aligha újdonság, hogy napjainkban a mesterséges intelligencia (MI) szédületes tempóban tör mindenüvé utat magának. Különösen is sikeres a gépi tanulásként ismertté vált ága. Miért lenne ez másként a közúti áruszállítás brutális adatmennyiséget produkáló üzeme során?…