Innovációk több tengelyen
Tovább folytatódott a DAF tehergépkocsi-kínálatának rendkívül sikeres generációváltása, mégpedig a különlegesebb terepes és közúti alkalmazásokra való többtengelyes modellváltozatok bemutatásával. Innovatív megoldásokból természetesen ezek körében sincs hiány.
Elsöprő sikert arattak az új generációs DAF XF, XG és XG+ nyerges vontatók, amit a rangos 2022-es Nemzetközi Év Tehergépkocsija díj elnyerése mellett a piaci eredményeik is alátámasztanak. Ezt a sorozatot folytatta az XD típus, amely elhódította a 2023-as Nemzetközi Év Tehergépkocsija díjat. Most pedig megjelentek ezek különféle többtengelyes változatai elsősorban építőipari és kommunális alkalmazásokhoz.
Terepes mindenesek és közúti duplahúzósok
Az XDC és XFC építőipari járműveket kívülről fekete hűtőrácsuk, masszív acél lökhárítójuk, acél hűtővédő lemezük és a lökhárítóba mélyen besüllyesztett, LED-es ködfényszórójuk különbözteti meg. Persze opcióként rugalmasan elhajló alsó fellépő is kérhető. Szabad hasmagasságuk elérheti a 40 centimétert, míg első terepszögük 25 fok, így nem akadnak fel azon, ha gazdájuk nehéz terep felé veszi az irányt. Az XDC és XFC a 8×4 és 6×4-es mellett immár 4×2-es hajtásképlettel is készül. Az előbbi két változat hajtott tandemtengelye számos kivitelben választható, 19, 21 vagy 26 tonna terhelhetőséggel, egyszeres vagy agyáttételes hajtással, tárcsa- vagy dobfékekkel, lap- vagy légrugózással, valamint 3,46:1 és 7,21:1 között többféle tengelyáttételi aránnyal. Így jóformán minden feladatra összeállítható az ideális megoldás.
Sőt, a DAF tandemtengelyei közúti 6×4-es és 8×4-es modellekhez is elérhetők. A 6×4-es és 8×4-es fülke-alvázak XD vagy XF típusúak is lehetnek, míg a 6×4-es nyerges vontatók az XG vagy XG+ kínálatában szerepelnek, akárcsak a kormányzott utánfutó segédtengellyel ellátott 8×4-es fülke-alvázak. A 8×4-es, kormányzott A és B tengellyel készülő nehézvontatók pedig az XF, XG vagy XG+ palettájáról kerülhetnek ki.
Félterepes megoldások
Immár a DAF is kínál kapcsolható, hidrosztatikus elsőkerék-hajtást olyan felhasználási területekre, ahol többnyire közúton közlekednek a járművek, ám rendszeresen terepre is kell menniük. A műszerfalról gombnyomással aktiválható PXP-rendszer az XD, XDC, XF és XFC típusú 4×2-es nyerges vontatókhoz választható. Szintén újdonság az XD Extra Robust és az XF Extra Robust modell, amelyek az XDC és az XFC masszív fülkéit ötvözik a közúti alvázakkal. Így tökéletesek például olyan építőipari és kommunális üzemeltetőknek, akiknek fontos a strapabíró felépítés, de nincs szükségük fokozott terepjáró képességre. Ezeknél a járműveknél az elülső aláfutásgátlót ízlésesen beépítik a magasra helyezett lökhárító alá. Az XD és XF pedig már olyan négytengelyes változatokban is készül, ahol az egyetlen hajtott C tengelyt kormányzott B és kormányzott vagy fix D tengely egészíti ki. Ezek ideálisak például nehéz konténerek szállításához, csatornatisztítókhoz és nehézsúlyú hulladékgyűjtőkhöz.
Átültetett újítások
Persze ezeknek a többtengelyes modelleknek a hajtásáról is a PACCAR MX-11 és MX-13 motorok gondoskodnak, amelyekhez ZF TraXon automatizált sebességváltó társul. A terepezést igény szerint kérhető off road váltóvezérlő program, kikapcsolható kipörgésgátló és hintáztató mód segíti. Természetesen az ügyfelek többféle mellékhajtás közül választhatnak, amelyek a motor elülső és hátsó oldalára, valamint a sebességváltóra is kerülhetnek. A felépítményezést a gyári előkészítések, valamint a jármű és a felépítmény közötti egyszerű adatcserét biztosító szoftverintegráció lehetősége könnyíti meg. Az új DAF teherautóknál már megismert vezetéstámogató rendszerek, tükröket helyettesítő kamerás rendszer és a kísérőoldali ajtóba épített alsó ablak értelemszerűen éppúgy elérhető a most bevezetett modellváltozatokba is. Így a holland márka immár minden alkalmazási területre kibővítette méltán elismert új tehergépkocsi-generációját, legyen szó két-, három- vagy négytengelyes nyerges vontatókról vagy fülke-alvázakról.