Ismét a csúcson

Mivel a nehéz-tehergépkocsikat a kereskedelem és ezáltal a gazdaság motorjának tartják, ezeknek a gépjárműveknek a piaci adatai egyúttal igen pontos gazdasági mutatók is. Nagyon jól példázzák ezt az elmúlt tíz év európai, illetve magyarországi teherautó-piaci számai is.

Közzétéve:

Európában és hazánkban egyaránt csúcsfordulatszámon pörgött a nehézkategóriás, azaz 16 tonna össztömeg feletti tehergépkocsik piaca 2007-ben. A maximális kapacitással üzemelő gyárak alig győzték teljesíteni a megrendeléseket, nem ritkán nyolc-kilenc hónapot kellett várni egy új tehergépkocsi kiszállítására.

Majd a 2008 őszén kezdődött gazdasági válság ezt az iparágat is erősen megrázta, így drasztikusan visszaesett az újonnan forgalomba helyezett tehergépkocsik mennyisége. Magyarországon még 1500 nehéz-teherautót sem értékesítettek 2009-ben a korábbi közel 4500 helyett.

Nyugat-Európa gazdasága azonban néhány év alatt újra növekedési pályára állt, ami a haszongépjárművek eladási adatain is azonnal tükröződött. Nem sokkal később a nehéz-tehergépkocsik magyarországi piaca is új erőre kapott, hiszen nálunk a nemzetközi fuvarozásban alkalmazott nyerges vontatók adják az eladások gerincét, ezt a szegmenset pedig jól húzta a nyugat-európai fellendülés. Nem beszélve arról, hogy az újabb és újabb környezetvédelmi normák bevezetése, illetve az ezzel együtt járó útdíjkedvezmények, illetve gazdaságosabb üzemelés is flottacserékre ösztönözte a fuvarozókat.

Mindezek következtében 2015 új rekordévet jelentett a piacon. Európában több mint 260 ezer, ezen belül hazánkban 5229 új nehéz-tehergépkocsit helyeztek forgalomba, vagyis többet, mint a válság előtti csúcsidőszakban.

Tavaly európai szinten továbbra is kitartott a növekedés lendülete, így 292 ezer új nehéz-teherautó állt munkába a kontinens útjain. Hazánkban viszont kicsit megtorpant a piac, éppen csak az ötezres darabszám felett maradt az értékesítési mutató. Ez azonban még mindig nagyon szép eredmény, hiszen a válságot megelőző évek kiváló számait így is túlszárnyalja.

A szakértők előrejelzései idénre az európai piac stagnálását jósolják, míg várakozásaik szerint a magyar piac egy kicsit erősödhet a nehézkategória tekintetében.





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

Önállóan az autópályán

Illusztris társaságban folytatja intenzív fejlesztőmunkáját az automatizált vezetés területén a Delta-Truck Kft. által is forgalmazott Isuzu. A japán high-tech szektor kiválóságaiként – két japán minisztérium megbízásából – négy technológiai vállalat indíthatott közúti teszteket nehézkategóriájú tehergépkocsik…

Tiszta zónák – 2. rész

Cikkünk előző részéből már képet alkothattunk arról, mennyire sokrétű és jövőbe mutató a károsanyag-kibocsátás, illetve a korlátozott kibocsátási zónák (LEZ) témaköre. A városi teherszállítás előtt álló hatalmas kihívás tétje nem kevesebb, mint a jövő egészséges…

Tiszta zónák – 1. rész

Kevés izgalmasabb kérdés vetődik fel napjainkban a teherszállítás háza táján, mint a károsanyag-kibocsátás, illetve a korlátozott kibocsátási zónák témája. Az intenzív viták nyomán évről-évre több és több ilyen övezet jön létre, egyre közelebb hozva a…

Terepen is „zölden”

Sikert sikerre halmoz a VIARENT kínálatban is méltán nagy népszerűségnek örvendő Ford Transit kis, egyben a Transit Connect nagy testvére, a Ford Transit Custom. Az immár 2012 óta töretlenül hódító modellsorozat újabb bravúrként a Volkswagen…

Gáz van?

Napjaink millió dolláros kérdése: dízel vagy elektromos? Előnyök és hátrányok kusza szövedéke itt is, ott is. Vágjuk hát át a gordiuszi csomót! A válaszunk: egyik sem! A VIARENT népszerű márkája, a Volvo Trucks sem hisz…