Közúti óriásdrón

Több szempontból is különleges és jövőbe mutató tanulmányjármű a Hyundai Trailer Drone, ugyanis önvezető és üzemanyagcellás hajtású egyszerre. Ráadásul a vasúti kocsiktól ellesett felépítésének köszönhetően rendkívül jól manőverezhető is. Nem csoda, hogy elnyerte az igen rangos Red Dot dizájndíjat. A Hyundai ezzel együtt a távlati terveit is felvázolta a hidrogénnel működő üzemanyagcellás technika széles körű alkalmazását illetően.

Közzétéve:

Nem túlzás kijelenteni, hogy a Hyundai tervezői alapjaiban újragondolták a közúti áruszállítás kivitelezését és valóban szabadjára engedték a képzelőerejüket. A Trailer Drone úgy néz ki, mintha egy sci-fi filmből ugrott volna elő, azonban nagyon is valós problémákra ad megoldást. Először is a sofőrhiányra, ezért teljesen önvezető, még egy kis fülkét sem kapott. Másodszor a károsanyag-kibocsátásra, így hidrogénnel működő üzemanyagcellás hajtással látták el. Harmadszor a zsúfolt, szűk városi utak, illetve telephelyek okozta nehézségekre, ezért rendkívül jól manőverezik. Sőt, mindezek fejében még konvojozásra is képes.

Újragondolt fuvareszköz

A dél-koreai gyártó tervezői szakítottak tehát a mai tehergépjárművek koncepciójával, ehelyett a vasúti kocsik felépítéséből merítettek ihletet. A Trailer Drone valójában egy nagy konténer, amely elöl-hátul egy-egy önálló, kéttengelyes, összkerékkormányzású e-Bogie egységen támaszkodik forgózsámolyokon keresztül, így a ma használt pótkocsis, illetve félpótkocsis szerelvényekénél lényegesen jobb a fordulékonysága. Ezek a kompakt, lapos e-Bogie „gördeszkák” teljesen elektromos hajtásúak és önvezetők, a működésükhöz szükséges energiát pedig egy hidrogénnel működő üzemanyagcella biztosítja. A járművet az adott alkalmazás követelményeinek megfelelő mennyiségű hidrogénpalackkal láthatják el, így a hatótávolsága meghaladhatja az ezer kilométert. Ez már csak azért is elegendő, mert a hidrogén tankolása percekben mérhető a nagy akkumulátorcsomagok óráival szemben. Ráadásul ezek az e-Bogie egységek nemcsak a Trailer Drone konténerét hordozhatják, hanem más áruszállítási és építőipari feladatokat is elláthatnak, illetve tűzoltásban vagy mentésben is alkalmazhatók.

Cél a hidrogén alapú társadalom

A Hyundai a Hydrogen Wave elnevezésű online fórumon is bemutatta a Trailer Drone tanulmányjárművet. A gyártó ennek kapcsán felvázolta azokat a terveit is, amelyekkel 2040-ig világszerte népszerűsíteni szeretné a hidrogéntechnikát a közlekedésen kívül más ipari ágazatokban, illetve az élet egyéb területein is, például az otthonokban és a munkahelyeken. Célja, hogy a hidrogén mindenkinek, mindenhol, mindenre elérhető legyen. Ezzel összhangban a Hyundai egyedülállóan már 2028-ra üzemanyagcellás vagy akkumulátoros elektromos hajtásláncok bevezetésével villamosítani igyekszik a teljes haszonjármű-kínálatát.

Következetes fejlesztések

Persze a dél-koreai gyártó nem ma kezdett a hidrogéntechnikával foglalkozni, ugyanis már 1998 óta fejleszt üzemanyagcellás járműveket. Több szabadidő-autó mellett 2020-ban bemutatta a világ első sorozatgyártású, üzemanyagcellás nehéz-tehergépjárművét, az Xcient Fuel Cell típust. Ebből több tucat már Európa útjain is közlekedik. Jövőre pedig leleplezik ennek továbbfejlesztett változatát, majd bevezetnek egy 5–7 méter hosszú, üzemanyagcellás kishaszonjárművet is. Ezekben már a 2023-ban megjelenő új generációs üzemanyagcellás rendszer szolgál majd, amely kisebb térfogata ellenére jelentősen nagyobb teljesítményt és tartósságot nyújt, mindezt kedvezőbb beszerzési áron. Ez a harmadik generációs rendszer 100 és 200 kilowatt teljesítményű változatban is készül majd, elődjénél harminc százalékkal kisebb helyigény mellett. Mindemellett a tartóssága 50–100 százalékkal javul, ára pedig felére csökken. Sőt, a 100 kilowattos egységek csomagba foglalva akár egy megawatt, azaz 1360 lóerő teljesítményt is nyújthatnak például hajók vagy vészhelyzeti áramellátó berendezések számára. Hasonlóan innovatív a Full-Flat System is, amely csupán 25 centiméter magasságával alacsonypadlós buszok vagy vasúti járművek számára is ideális lehet. A Hyundai tehát teljes mellbedobással dolgozik az üzemanyagcellás hajtásrendszerek széles körű bevezetésén és elterjesztésén. Akár olyan új koncepciók alkalmazásával is, mint a Trailer Drone.





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

Mindent tud, amit a nagyok

Egyszerre menthet életeket, növelheti a járműkihasználást, fokozhatja a szállítmányozás gazdaságosságát és kímélheti a környezetet. Mi az? Napjaink fuvarozásának egyik legizgalmasabb találós kérdésére egyértelműen az önvezető kamion a válasz. A mesterséges intelligencia alkalmazásának óriási kihívása minden…

(Még mindig) nem ismernek lehetetlent

Újabb izgalmas összeállítással jelentkezünk a Broshuis ügyfeleinek kiszállított speciális pótkocsikról. A kampeni tervezők ezek révén is igazolták, hogy aligha ismernek lehetetlent. Ezúttal is nagy szakértelemmel és tapasztalattal, mi több elegánsan abszolválták a legkülönlegesebb kihívásokat. A…

Még távolabbra, még dinamikusabban

Csomagkézbesítés? Mesteremberek munkaeszköze? Szervizautó? Netán mobil élelmiszerbolt, esetleg személyszállító transzferjármű? Mindegyik! A Mercedes-Benz eVito – a VIARENT flottájában is népszerű eSprinter közkedvelt „kis testvéreként” – tisztán elektromos hajtásrendszerével is sikerrel találta meg helyét a nagyvárosok…

Szelek szárnyán

Kicsivel nagyobb lett, maradhat? De még mennyire! Mintegy 24 centiméterrel megnyújtott orrkialakításával a Volvo FH Aero optimálisan használja ki az Európai Unió járműhosszúságra vonatkozó, új szabályzása adta lehetőségeket. A Volvo FH – a VIARENT flottájának…

Csak stílusosan!

Praktikusak, gazdaságosak és strapabírók – lehetnek azonban emellett karakteresek is? Mi az hogy! Stílusos különlegességekkel rukkoltak elő a VIARENT kínálatának népszerű tagja, a Citroën Jumpy tervezői: speciális újdonságuk a márka legendás H-modelljét idéző külsővel érkezik.…

MI itt, MI ott – MI mindenütt!

Aligha újdonság, hogy napjainkban a mesterséges intelligencia (MI) szédületes tempóban tör mindenüvé utat magának. Különösen is sikeres a gépi tanulásként ismertté vált ága. Miért lenne ez másként a közúti áruszállítás brutális adatmennyiséget produkáló üzeme során?…