Krisztusi korban
Kicsit kerekítettünk, hiszen nem 33, „csupán” harmincesztendős a Citroën Jumper. Mai rohanó világunkban mégis érdemes kicsit megállni és visszatekinteni erre a három évtizedet felölelő karriere. Annál is inkább, mivel a méltán népszerű francia kishaszonjármű a közelmúltban megújult és számos modern újdonsággal ünnepli kerek születésnapját!
Persze az innovatív és extravagáns megoldásairól nevezetes Citroën sokkal régebbi gyökerekre tekinthet vissza, immár közel száz esztendő óta kínál haszonjárműveket. Nem csupán a „kicsik” világában, hiszen a hetvenes évek végéig a 12 tonnáig terjedő középkategóriában is robusztus teherautókkal szerepeltek. De maradjunk inkább a 3,5 tonnásoknál!
Közismerten nem egyszerű a sztárszülők porontyainak gyermekkora. Érthető, olyan kultikus ősök után, mint a Citroën TUB és TUC, valamint a hatalmas karriert befutott, hullámlemezbe burkolt, malacorrú Type H, nehéz nagyot villantani. Annál inkább becsülendő, hogy a sokkal kevésbé innovatív, szerény Citroën Jumper kitartó, rendíthetetlen munkabírással megállta a helyét és nagykorúvá érett. Mondhatjuk ezt annál inkább nyugodt szívvel, mert három évtized nem hazudik. Ennyi ideig senkinek sincs szerencséje, hogy az árnyékban meghúzódva ellébecoljon. Amelyik típus egy annyira erős, szinte könyörtelen mezőnyben, mint a kishaszonjárművek világa, megünnepelheti a harmincadik születésnapját, az tud valamit. Még akkor is, ha tudjuk, hogy a Citroën C35, majd C25 után az 1994-ben bemutatkozott Jumper is talján génekkel büszkélkedhet. Hiszen a fogaskerekes embléma kivételével ízig-vérig Fiat-konstrukció.
Céltudatos fejlődés
Valójában mindegy, hogy olasz vagy sem, önálló konstrukció vagy nem. Csupán az számít, hogy professzionális. Hiszen az erőforrások széles palettájával, valamint a különböző karosszériaváltozatokkal együtt már a legelső Jumper is 58 különböző kivitelt kínált. Így bárki megtalálhatta a számára legideálisabb, munkájához legjobban illeszkedő „fogaskerekes” kishaszonjárművet. Az ezredfordulót követően, a 2002-ben érkezett ránc-, illetve sokkal inkább hűtőrácsfelvarrással az esztétikusabb külső mellett új erőforrások is felkerültek a palettára. Mégpedig egy közös nyomócsöves 2,2 literes dízelmotor, valamint egy benzin-autógáz (LPG) kettős üzemű kétliteres egység. Többek között olyan újdonságokkal kedveskedett a járművezetőknek, mint a változtatható csillapítású rúgózással felvértezett vezetőülés, a tolatószenzorok vagy igény esetén hátsó kamera.
Vadonatúj Jumper érkezett 2006-ban a felhasználókhoz, ami az előd legfeljebb 14 köbméteres rakteréhez képest immár 17 ezer literrel dobogtatta meg a nagy térfogatú, de könnyű rakományokkal úton lévők szívét. Az új Jumper és testvérei azon kevés típus közé tartoztak, amelyek számára 3,5 tonna össztömeg felett sem állt meg az élet elsőkerék-hajtással. Eltelt újabb nyolc esztendő, amikor 2014-ben többek között vezetéstámogató rendszerekkel, LED-technikájú nappali menetfénnyel, stop-start rendszerrel, érintőképernyővel, valamint navigációs rendszerrel bővült a Jumper fedélzete.
Fiatalító kúra
Újabb tíz falinaptár adta át egymásnak a szöget az előszoba immár sárguló falán, mire új, illetve ráncfelvarrott Jumper tűzhette hűtőrácsára a Citroën legendás fogaskerekes emblémáját. Mi több, maga a logó is megújult, mégpedig úgy, hogy külsejében az 1919-es, eredeti ovális emblémát idézi. De hagyjuk a felületes külsőségeket, hiszen a Jumper történelmében első alkalommal veheti le a járművezető válláról automatikus sebességváltó a fokozatváltások terhét. Legalábbis a két erősebb, 140, illetve 180 lóerős dízelmotornál, a 120 lóerőshöz változatlanul csak hatfokozatú manuális erőátvitel kapcsolódik.
Sokkal érdekesebbnek ígérkezik a 200 kilowatt csúcsteljesítményű, teljesen elektromos ë-Jumper, amely egy teljes töltéssel 420 kilométeres hatótávot ígér. Azonban akkor sincs ok a búslakodásra, ha lemerül, hiszen a 150 kilowattos töltést is hűvös fejjel kezeli. Egyúttal 55 percen belül nulláról nyolcvan százalékosra szívja az akkumulátorokat elektronnal. Egy tüzelőanyagcellás, ötszáz kilométeres hatótávval kecsegtető Jumper modellt is ígérnek. Azonban ez még a jövő zenéje, akit azonban a jelen megoldásai érdekelnek, az a VIARENT kínálátából biztosan talál magának megfelelő francia munkatársat. A Citroën Jumper rövid távra egy hétvégi költözéshez, a saját eszköz javításának idejére csereautóként, de akár a saját igényeknek megfelelően specifikáltan hosszú távra is elérhető cégünknél!