Mesternégyes

Több mint négy éve töretlen népszerűséggel szerepel a piacon a PSA cégcsoport aktuális közepes méretű kishaszonjárműve a Citroën Jumpy és a Peugeot Expert formájában, amely a Toyotával egyre erősödő szövetség mentén Toyota Proace néven is hódít. Majd az Opel felvásárlásával ez a típus vitte tovább a jól csengő Opel Vivaro nevet is. Most pedig mind a négy márkánál megjelent a típus tisztán elektromos hajtású változata, igen kecsegtető képességekkel.

Közzétéve:

Nem ritka az elektromos kishaszonjárművek körében, hogy csupán egyetlen karosszériamérettel, hasznos teherbírással és akkumulátorkapacitással készülnek, ráadásul csak zárt furgonként. Nos, a PSA-konszern ennél jóval nagyobb választási szabadságot biztosít a Citroën ë-Jumpy, az Opel Vivaro-e, a Peugeot e-Expert és a Toyota Proace Electric modell mellett voksolóknak. Ugyanis összesen háromféle hosszúsággal, három különböző kivitelben, azaz zárt furgonként, duplafülkés furgonként és fülke-alvázként, kétféle hasznos teherbírási szinttel, valamint egy kisebb és egy nagyobb akkumulátorcsomaggal léptek színre. Ez már önmagában is erős fegyvertény a piacon. Lássuk hát a részleteket!

Színes paletta
Akárcsak dízelmotoros testvéreik, az elektromos furgonváltozatok is kétféle tengelytávolsággal és háromféle, 4,61, 4,96 és 5,31 méter hosszúsággal állnak rendelkezésre, rakterük pedig ennek megfelelően 4,6, 5,3, illetve 6,1 köbméter befogadóképességű. Ráadásul az utasülést felhajtva a válaszfal átrakodónyílásán keresztül további fél köbméterrel növelhetők ezek az értékek. Az akkumulátorcsomag tehát nem szűkíti a puttonyt. Persze a hasznos teherbírást igen, de nem jelentős mértékben, a hagyományos változatok 1405 kilogrammjával szemben a kisebb energiatároló esetén akár 1275 kilogramm is lehet a villanyfurgonok legnagyobb megengedett terhelhetősége. Emellett pedig még egy tonnát is vontathatnak az elektromos modellek. Fontos tulajdonságuk, hogy magasságuk nem haladja meg az 1,9 métert, így a legtöbb mélygarázsba és parkolóházba behajthatnak.

Kétféle csomag

Ma még nagy dilemma az elektromos haszonjárművek tervezésekor a saját tömeg és ezáltal a hasznos teherbírás, valamint a hatótávolság közötti optimális arány eltalálása. Nos, a PSA fejlesztői úgy döntöttek, hogy kétféle lítiumion-akkumulátorcsomaggal rukkolnak ki, amelyek közül az ügyfelek kiválaszthatják a saját alkalmazási profiljukhoz kedvezőbbet. A 18 modulból felépülő, 50 kilowattóra kapacitású kisebb csomag 230 kilométer hatótávolságot ígér, míg a 27 modult tartalmazó, 75 kilowattórás egység a WLTP-ciklus szerint akár 330 kilométerre is elegendő energiát vehet fel egy töltéssel.

Töltés igény szerint

A feltöltés terén is számos opciót kínál a négy elektromos modell. A bal első és a bal hátsó sárvédőn is kialakítottak egy-egy töltőnyílást, amelyeken keresztül hálózati csatlakozóról, fali töltőről és töltőoszlopról egyaránt áramolhat az akkuk felé az elektromos energia. A szabványos háztartási, 230 voltos hálózatot használva akár két teljes napig is eltarthat a teljes feltöltés, ám száz kilowatt teljesítményű egyenáramú gyorstöltéssel fél óra alatti is elérhető a nyolcvanszázalékos töltöttségi szint.

Nem gyenge

A menettulajdonságokat illetően sem kell szégyenkezniük a helyileg nulla károsanyag-kibocsátással közlekedő változatoknak a gázolajat égetőkkel szemben. Ugyanis a 100 kilowatt, azaz 136 lóerő legnagyobb teljesítményű villanymotor maximális forgatónyomatéka 260 newtonméter, amely már az elindulás pillanatától rendelkezésre áll. A gyorsulásra tehát aligha lesz panasz. Igaz, az elérhető legnagyobb sebességet 130 kilométer/órában korlátozták annak érdekében, hogy folyamatos autópálya-használat során se csökkenjen számottevően a hatótávolság. Továbbá a teljesen sík padló alá helyezett akkumulátorcsomagnak köszönhetően optimális a járművek tömegeloszlása.

Okosfunkciók

Az elektromos haszonjárműveknek illik intelligens funkciókat is kínálni, és ez a mesternégyes ezekben sem szenved hiányt. Például a felhasználók egy mobilalkalmazás segítségével előre beprogramozhatják a töltés kezdési és befejezési idejét vagy távolról is ellenőrizhetik az aktuális töltöttségi állapotot. Az információs és szórakoztatórendszer pedig Apple CarPlay és Android Auto használatával képernyőtükrözésre is képes. Persze a dízelmotoros kivitelekből már ismert korszerű vezetéstámogató rendszerek is felsorakoznak a villanymodellekben. Ennek megoldása már csak azért sem jelentett különösebb problémát, mert az ë-Jumpy, a Vivaro-e, az e-Expert és a Proace Electric a dízelváltozatokkal közös összeszerelő soron készül.

 

 

 





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

Humbaur újdonságok

Évtizedek óta bátran fordulhatunk a Humbaur GmbH családi vállalkozáshoz, amennyiben az átlagosnál igényesebb pótkocsival vagy felépítménnyel szeretnénk járműparkunkat bővíteni. Sőt, akkor is jó helyen kopogtatunk a németeknél, amennyiben teljesen egyedi igényeink megvalósításáról álmodunk.

Nagyratörő célokhoz

Talán mára senkinek nem kérdéses, hogy az Európai Unió által kitűzött környezetvédelmi célok eléréséhez a közlekedés villamosítása szükséges. Nem kis feladat ez, ám ezen az úton nemcsak az akkumulátor visz majd előre minket. Egy aprócska…

Életek védelmében

Idén júliusban életbe lépett az általános járműbiztonsági rendelet legfrissebb módosítása, amely szigorúbb biztonsági előírásokat vezetett be a haszonjárművek számára. A rendelet célja a közúti közlekedés biztonságának jelentős növelése az Európai Unióban.

A jövő kapujában

Több tízmillió dolláros szerződést hoz tető alá az Isuzu japán járműgyártó a Gatik önvezető technológiák fejlesztésével foglalkozó amerikai vállalattal. A befektetés célja önvezető közép- és nehézkategóriás teherautók kifejlesztése a már most is létező automatizált szállítási…

Sétagalopp vele a munka

Bemutatta a Daimler Truck japán leányvállalata, a Fuso az évtizedek óta igen sikeres Canter kisteherautó legújabb generációját. A típus az új biztonsági és kényelmi funkciók mellett további konfigurációs lehetőségekkel bővült, és mindez persze az akkumulátoros…