Mit kívánnak a teherautó-vezetők?

Európa-szerte egyre súlyosabb problémát jelent a közúti fuvarozásban a járművezetők hiánya. Ezért a Volvo Trucks egy nagyszabású tanulmány keretében felmérte, hogy az üzemeltetők mivel tudják leginkább magukhoz vonzani, megtartani, sőt, motiválni a teherautó-vezetőket. Íme, az eredmények.

Közzétéve:

Egy tavaly végzett felmérés szerint 2021-ben a számottevő bérnövekedés ellenére is több mint 2,6 millió tehergépkocsi-vezetői állás maradt betöltetlenül. A jelentés szerint általános probléma a fiatalok hiánya a szakmában, így nincs, aki a nyugdíjba vonuló sofőrök helyére lépjen. Ez pedig nemcsak az üzemeltetőket érinti kedvezőtlenül, hanem a teljes ellátási láncokat és végső soron a fogyasztókat, illetve felhasználókat is.

A legfontosabb elvárások

Ebből kiindulva a Volvo Trucks 16 ország főként hosszú távú fuvarozást végző vállalkozásaival 151 interjút készített. A tanulmány szerint a tehergépkocsi-vezetők három legfontosabb elvárása a fülkék kényelme és térkínálata, valamint a biztonság. Továbbá, főként a fiatal járművezetők körében, egyre nagyobb hangsúlyt kap az egészségmegőrzés, a fuvarok hossza és a környezetkímélő hajtásláncok. Persze ezek csak az általános eredmények, a konkrét elvárások, illetve ezek fontossági sorrendje országonként eltéréseket mutat.

Célkeresztben a kényelem és a biztonság

A felmérés alapján a járművezetői kényelmet elsősorban a pihenőidő és az alvás komfortja, valamint a vezetőülés határozza meg. A megkérdezettek 72 százaléka pedig kiemelten fontosnak tartotta a belsőtér tágasságát. Minden centiméter értékes számukra, különösen a hosszú távú fuvarozásban dolgozók esetében. A biztonság több szempontot is felvet. Egyrészt az üzemanyaglopások, az altatógázzal végrehajtott támadások és a fülkeajtók feltörése elleni védelmet, másrészt a korszerű vezetéstámogató rendszerek nyújtotta közlekedésbiztonságot. A tanulmányban részt vevők több mint fele különösen fontosnak ítélte a vezetés közbeni elalvás elleni védelmet és az erőszakos támadások, illetve lopások megelőzését.

Mitől lehet vonzó vagy taszító a járművezetői szakma?

A Volvo Trucks másik tanulmánya arra is kitér, hogy a szakmába belépő új sofőrök számára fontos, hogy ne legyenek túl szigorúak a pályakezdési követelmények. A megkérdezettek 36 százalékának a fizetés mértéke, 16 százalékának a továbbképzési lehetőségek, 11 százalékuknak pedig a munkába járáshoz szükséges utazások hossza az elsődleges szempont. A már hosszabb ideje a szakmában dolgozók 42 százalékának a bérezés, 19 százalékának a munkavégzés közbeni önállóság és személyes szabadság, míg 16 százalékuknak a munkáltató által kifejezett megbecsülés a legfőbb motiváló erő.

A felmérésekből az is jól látszik, hogy mivel lehet leginkább elvenni a fiatalok kedvét a teherautó-vezetői szakmától. Habár általános a sofőrhiány, sok pályakezdő tart attól, hogy nehezen talál magának biztos, stabil munkahelyet. Ezért fontos, hogy az üzemeltetők minden lehetséges eszközzel segítsék a kezdő járművezetők betanulását és rutinszerzését. Ha a fiataloknak rögtön időstressz alatt kell dolgozniuk, miközben még nem szereztek kellő magabiztosságot a tehergépkocsi manőverezésében és a nehéz forgalmi helyzetek megoldásában, akkor könnyen elhagyhatják a pályát. Persze a munkáltatók helytelen bánásmódja és a túl nagy nyomás a tapasztalt járművezetőket is gyorsan eltávolíthatja ettől a szakmától.

Párbeszéd és pozitív ösztönzés

A Volvo Trucks szakemberei szerint a tehergépkocsi-vezetők bevonzásához és megtartásához a legfontosabb a velük folytatott párbeszéd. A sofőrök örülnek, ha elmondhatják a véleményüket és bevonják őket a döntésekbe. Ezt követi a tehergépkocsik megfelelő megválasztása. Az üzemeltetőknek alapvető fontosságú figyelembe venni, hogy a járművezetőik milyen márkájú és felszereltségű teherautókkal szeretnének dolgozni. Emellett pedig nem elhanyagolható a pozitív ösztönzés, vagyis a kitűzött célok elérésének megjutalmazása a nem megfelelő teljesítés kritizálása és büntetése helyett. Jól látszik ezekből a felmérésekből, hogy a pénz nem minden. A tisztességes bérezés és a jól felszerelt, korszerű jármű szükséges, de nem elégséges feltétel a gépkocsivezetők megtartásához. Általában legalább ennyire fontos a megbecsülésük, a meghallgatásuk, a támogatásuk, az ösztönzésük és a munkakörülményeik javítása is.





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

Humbaur újdonságok

Évtizedek óta bátran fordulhatunk a Humbaur GmbH családi vállalkozáshoz, amennyiben az átlagosnál igényesebb pótkocsival vagy felépítménnyel szeretnénk járműparkunkat bővíteni. Sőt, akkor is jó helyen kopogtatunk a németeknél, amennyiben teljesen egyedi igényeink megvalósításáról álmodunk.

Nagyratörő célokhoz

Talán mára senkinek nem kérdéses, hogy az Európai Unió által kitűzött környezetvédelmi célok eléréséhez a közlekedés villamosítása szükséges. Nem kis feladat ez, ám ezen az úton nemcsak az akkumulátor visz majd előre minket. Egy aprócska…

Életek védelmében

Idén júliusban életbe lépett az általános járműbiztonsági rendelet legfrissebb módosítása, amely szigorúbb biztonsági előírásokat vezetett be a haszonjárművek számára. A rendelet célja a közúti közlekedés biztonságának jelentős növelése az Európai Unióban.

A jövő kapujában

Több tízmillió dolláros szerződést hoz tető alá az Isuzu japán járműgyártó a Gatik önvezető technológiák fejlesztésével foglalkozó amerikai vállalattal. A befektetés célja önvezető közép- és nehézkategóriás teherautók kifejlesztése a már most is létező automatizált szállítási…

Sétagalopp vele a munka

Bemutatta a Daimler Truck japán leányvállalata, a Fuso az évtizedek óta igen sikeres Canter kisteherautó legújabb generációját. A típus az új biztonsági és kényelmi funkciók mellett további konfigurációs lehetőségekkel bővült, és mindez persze az akkumulátoros…