Önvezető konvoj közlekedett hazánkban (forrás: RollingTons)

Szeptember 15-én hazai közlekedéstörténelmi jelentőségű esemény zajlott Lébény környékén az M1 autópályán és az M86 gyorsforgalmi úton. Először teszteltek ugyanis Magyarországon élesben, valós közúti forgalomban önvezető járműkonvojt. A Volvo Hungária Kft. és a Waberer’s International Nyrt. közös tesztje kiváló eredménnyel, teljesen problémamentesen zárult.

Közzétéve:

Európában az elmúlt egy-két évben már végeztek közúti teszteket a tehergépkocsi-gyártók az önvezető konvojozás technológiájával, azonban Magyarországon most először. A konvojozás lényeges, hogy az egymással vezeték nélküli összeköttetésben álló, önvezetésre képes teherautók rendkívül kis követési távolsággal haladnak egymás mögött, és így a légellenállás csökkentésével számottevően mérsékelhető az üzemanyag-fogyasztás, valamint a károsanyag-kibocsátás. Nem utolsósorban a közlekedésbiztonság is javul az emberi hibák kiküszöbölésével, valamint a vezetési és pihenőidők jobb kihasználásával növelhető a termelékenység.

Nem véletlen, hogy sok más fuvarozóvállalat mellett a Waberer’s International Nyrt. is élénken érdeklődik a technológia iránt, ezért stratégia megállapodást kötött a Volvo Hungária Kft.-vel ennek közúti tesztelésére. A kísérleti konvojozás megvalósításában e két partner mellett a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium is részt vett, amely többek között a közúti teszt engedélyeztetésében is közreműködött.
Így szeptember 15-én délelőtt a Volvo Hungária Kft. lébényi márkaszervizének telephelyéről kigördülhetett a három gyári Volvo FH 500 tesztszerelvény. Mindhárom vontató volánja mögött a Volvo Trucks egy-egy megfelelően kiképzett járművezető-oktatója ült, a kísérőülésben pedig a Waberer’s International Nyrt. egy-egy szakembere. Az önvezető technológiát csak a gyorsforgalmi utakon használták, az olyan manővereket, mint például a telephelyről kikanyarodás vagy az autópályáról lehajtás, biztonsági okokból a tesztpilóták végezték, habár technikailag ez is kivitelezhető lenne.

A három jármű Wi-Fi segítségével vezeték nélküli összeköttetésben állt egymással, így a két követő jármű képes volt azonnal és automatikusan végrehajtani minden manővert, amelyet az első gépkocsiban ülő vezető tett. Egyszerre fékeztek, gyorsítottak, sőt, aktív kormányzással egymás nyomvonalát is pontosan követték. A követési távolság fél másodperc volt a szerelvények között, ami nyolcvan kilométer/óra sebességnél csupán 11 métert jelent! A kísérlet során semmilyen váratlan vagy balesetveszélyes helyzet sem alakult ki, igazolva, hogy műszakilag már nagyon közel áll a technológia a széles körű alkalmazhatósághoz. A piaci bevezetést egyelőre a jogszabályi háttér megteremtése és a társadalmi elfogadtatás hátráltatja, így akár még hosszú évekbe is telhet, mire megjelenhetnek az önvezető tehergépkocsi-konvojok az utakon.

Forrás: Rolling Tons magazin, www.rollingtons.hu





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

(Még mindig) nem ismernek lehetetlent

Újabb izgalmas összeállítással jelentkezünk a Broshuis ügyfeleinek kiszállított speciális pótkocsikról. A kampeni tervezők ezek révén is igazolták, hogy aligha ismernek lehetetlent. Ezúttal is nagy szakértelemmel és tapasztalattal, mi több elegánsan abszolválták a legkülönlegesebb kihívásokat. A…

Még távolabbra, még dinamikusabban

Csomagkézbesítés? Mesteremberek munkaeszköze? Szervizautó? Netán mobil élelmiszerbolt, esetleg személyszállító transzferjármű? Mindegyik! A Mercedes-Benz eVito – a VIARENT flottájában is népszerű eSprinter közkedvelt „kis testvéreként” – tisztán elektromos hajtásrendszerével is sikerrel találta meg helyét a nagyvárosok…

Szelek szárnyán

Kicsivel nagyobb lett, maradhat? De még mennyire! Mintegy 24 centiméterrel megnyújtott orrkialakításával a Volvo FH Aero optimálisan használja ki az Európai Unió járműhosszúságra vonatkozó, új szabályzása adta lehetőségeket. A Volvo FH – a VIARENT flottájának…

Csak stílusosan!

Praktikusak, gazdaságosak és strapabírók – lehetnek azonban emellett karakteresek is? Mi az hogy! Stílusos különlegességekkel rukkoltak elő a VIARENT kínálatának népszerű tagja, a Citroën Jumpy tervezői: speciális újdonságuk a márka legendás H-modelljét idéző külsővel érkezik.…

MI itt, MI ott – MI mindenütt!

Aligha újdonság, hogy napjainkban a mesterséges intelligencia (MI) szédületes tempóban tör mindenüvé utat magának. Különösen is sikeres a gépi tanulásként ismertté vált ága. Miért lenne ez másként a közúti áruszállítás brutális adatmennyiséget produkáló üzeme során?…