Óriási lépés az önvezetés felé

Már az évtized közepén megjelenhetnek a négyes szintű önvezetésre képes nehéz-tehergépjárművek a német autópályákon az ATLAS-L4 kutatás-fejlesztési projekt keretében. Ez a tizenegy neves résztvevőt összefogó kezdeményezés pedig jelentősen előrelendítheti az önvezető teherautók piaci elterjedését, ami a közlekedésbiztonság javításától a levegőszennyezésen át a sofőrhiányig számos problémára gyógyírt nyújthat majd.

Közzétéve:

Tavaly új jogszabályi környezetet kapott az önvezetés, ami új lehetőségeket nyitott meg. Ezeket igyekszik úttörőként kiaknázni a német gazdasági és környezetvédelmi minisztérium által támogatott ATLAS-L4 kutatás-fejlesztési projekt. Ha kibontjuk ezt az érdekes elnevezést, máris igen pontos magyarázatot kapunk arra, hogy mi is ennek a kezdeményezésnek a lényege. A név az Automated Transport between Logistics centres on highways, Level 4 rövidítése, magyarul: automatizált szállítás logisztikai központok között autópályákon négyes szintű önvezetéssel. A járműipar, a tudományos kutatás és az infrastruktúra-üzemeltetés jeles képviselőinek együttműködésével elindult egyedülálló projekt célja megmutatni, hogy az autópályákon emberi beavatkozás nélkül közlekedő gépjárművek használata igenis megvalósítható.

Elérhető változások

Az autópályán önvezetéssel közlekedő nehéz-teherautók számos előnyt tartogatnak az iparág, sőt, az egész társadalom számára. Jelentősen csökkenthetik a közlekedési balesetek számát, hiszen ezek kilencven százalékát emberi hiba okozza. Jobban optimalizálható, hogy a nap melyik időszakaiban közlekedjenek, ezáltal mérsékelhetők a forgalmi dugók, illetve az utak zsúfoltsága. Egyenletesebben haladnak a forgalomban, ezáltal energiahatékonyabb, vagyis gazdaságosabb és környezetkímélőbb az üzemelésük. Nem utolsósorban pedig a járművekkel együtt az ellátási láncok bizonyos folyamatainak az automatizálása is enyhítheti a sofőrhiány egyre égetőbb helyzetét. Jelenleg csak Németországban mintegy hatvanezer hivatásos gépkocsivezető hiányzik a szakmából, és ez a szám évről évre folyamatosan növekszik.

Iparágon túlmutató összefogás

Igen összetett feladat az önvezető nehéz-teherautók zökkenőmentes beillesztése a közlekedés rendszerébe, ezért az ATLAS-L4 projektben nem csupán járműipari partnerek vesznek részt. Az összesen tizenegy szereplő közül az MAN Truck & Bus biztosítja magát a kísérleti nyerges szerelvényt, valamint az összes részegység integrálását a járműbe és a rendszer fejlesztését. Szintén az MAN felel az adattovábbításért és a vezérlőközpont létrehozásáért, ahonnan a közúti tesztek jogszabályban meghatározott műszaki felügyeletét ellátják majd. A fékrendszerek élenjáró gyártója, a

Knorr-Bremse fejleszti a redundáns, azaz duplán biztosított fékrendszert. A Leoni feladata arról gondoskodni, hogy a jármű fedélzeti hálózata és az önvezető rendszer elektromos hálózata mindig megbízhatón működjön. A Bosch Automotive Steering fejleszti az SAE-Level-4 szabványnak megfelelő, hibatűrő kormányrendszert, míg a müncheni Fernride a jármű távfelügyeletét és távolról végezhető vezérlését biztosítja. A tesztkészülékeket gyártó BTC Embedded Systems AG dolgozza ki a közlekedési helyzeteken alapuló és szimulált teszteket a jármű jóváhagyásához. A Fraunhofer Intézet biztonsági kockázatok elemzésével, a Müncheni Műszaki Egyetem és a Braunschweigi Műszaki Egyetem pedig tudományos támogatással segíti a projektet. Végül, de nem utolsósorban a TÜV SÜD, illetve az Autobahn GmbH a gyakorlati megvalósíthatóság és a jóváhagyási folyamat terén kapcsolódik a projekthez. Az ATLAS-L4 eredményei jelentős áttörést hozhatnak, ugyanis az önvezető tehergépkocsik elterjedése teljesen újszerű fuvarozási és logisztikai koncepciók alkalmazása előtt is utat törhet majd.





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

A hatékonyság bajnokai

Megjelenésük óta több neves szakmai díjat elnyertek, illetve számos összehasonlító teszten győzelmet arattak kiváló üzemanyag-fogyasztásukkal az új generációs DAF tehergépkocsik. Ezek tapasztalataiból merítve az eindhoveni gyártó bevezette az Efficiency Champion felszereltségi csomagot, amellyel az új…

A digitalizálás erejével

Több ponton is jelentősen megújul idén a Volkswagen Crafter, hogy lépést tartson a korral, illetve megfeleljen a nyáron életbe lépő új biztonsági előírásoknak. Ennek keretében teljesen új műszerfalat, digitális műszerpanelt, korszerű információs és szórakoztatórendszert, valamint…

Visszatért legendák

Két közel negyvenéves Mercedes-Benz NG 2636 6×6 teherautó is sikeresen teljesítette idén a világ legkeményebb terepversenyeként ismert Dakar-ralit a veterán járműveknek kiírt Dakar Classic Rally kategóriában. Mindkét csillagos tehergépkocsi annak idején dakaros szervizautóként kezdte pályafutását,…

Kettő az egyben

Újabb taggal bővül a Ford Pro villamosított kishaszonjárműveinek kínálata, ugyanis leleplezték a harmadik generációs Transit Connect kompakt kisáruszállító külső forrásról tölthető hibrid változatát is. A modell az akár 110 kilométeres elektromos hatótávolság és az egyenáramú,…

Kamerák a tükrök ellen

Egyre több teherautó-gyártó kínálatában jelenik meg a tükröket helyettesítő kamerás rendszer, amely igen vegyes véleményeket és érzéseket vált ki a járművezetőkből. Aki még nem próbálta, általában elutasítja vagy legalábbis idegenkedik tőle. Aki már használja és…

Bűvös hetes

Megkezdődött az új generációs Volkswagen Transporter előértékesítése Németországban. Az újdonság a megújult külső és a vadonatúj digitális műszerfal mellett számos korszerű vezetéstámogató rendszert és kényelmi funkciót, nagyobb rakteret, illetve teherbírást, valamint többféle belső égésű és…

Ne szalassza el a legjobb ajánlatainkat

Iratkozzon fel hírlevelünkre és tájékoztatjuk akcióinkról, újdonságainkról.

Tovább a feliratkozásra