Óriási lépés az önvezetés felé

Már az évtized közepén megjelenhetnek a négyes szintű önvezetésre képes nehéz-tehergépjárművek a német autópályákon az ATLAS-L4 kutatás-fejlesztési projekt keretében. Ez a tizenegy neves résztvevőt összefogó kezdeményezés pedig jelentősen előrelendítheti az önvezető teherautók piaci elterjedését, ami a közlekedésbiztonság javításától a levegőszennyezésen át a sofőrhiányig számos problémára gyógyírt nyújthat majd.

Közzétéve:

Tavaly új jogszabályi környezetet kapott az önvezetés, ami új lehetőségeket nyitott meg. Ezeket igyekszik úttörőként kiaknázni a német gazdasági és környezetvédelmi minisztérium által támogatott ATLAS-L4 kutatás-fejlesztési projekt. Ha kibontjuk ezt az érdekes elnevezést, máris igen pontos magyarázatot kapunk arra, hogy mi is ennek a kezdeményezésnek a lényege. A név az Automated Transport between Logistics centres on highways, Level 4 rövidítése, magyarul: automatizált szállítás logisztikai központok között autópályákon négyes szintű önvezetéssel. A járműipar, a tudományos kutatás és az infrastruktúra-üzemeltetés jeles képviselőinek együttműködésével elindult egyedülálló projekt célja megmutatni, hogy az autópályákon emberi beavatkozás nélkül közlekedő gépjárművek használata igenis megvalósítható.

Elérhető változások

Az autópályán önvezetéssel közlekedő nehéz-teherautók számos előnyt tartogatnak az iparág, sőt, az egész társadalom számára. Jelentősen csökkenthetik a közlekedési balesetek számát, hiszen ezek kilencven százalékát emberi hiba okozza. Jobban optimalizálható, hogy a nap melyik időszakaiban közlekedjenek, ezáltal mérsékelhetők a forgalmi dugók, illetve az utak zsúfoltsága. Egyenletesebben haladnak a forgalomban, ezáltal energiahatékonyabb, vagyis gazdaságosabb és környezetkímélőbb az üzemelésük. Nem utolsósorban pedig a járművekkel együtt az ellátási láncok bizonyos folyamatainak az automatizálása is enyhítheti a sofőrhiány egyre égetőbb helyzetét. Jelenleg csak Németországban mintegy hatvanezer hivatásos gépkocsivezető hiányzik a szakmából, és ez a szám évről évre folyamatosan növekszik.

Iparágon túlmutató összefogás

Igen összetett feladat az önvezető nehéz-teherautók zökkenőmentes beillesztése a közlekedés rendszerébe, ezért az ATLAS-L4 projektben nem csupán járműipari partnerek vesznek részt. Az összesen tizenegy szereplő közül az MAN Truck & Bus biztosítja magát a kísérleti nyerges szerelvényt, valamint az összes részegység integrálását a járműbe és a rendszer fejlesztését. Szintén az MAN felel az adattovábbításért és a vezérlőközpont létrehozásáért, ahonnan a közúti tesztek jogszabályban meghatározott műszaki felügyeletét ellátják majd. A fékrendszerek élenjáró gyártója, a

Knorr-Bremse fejleszti a redundáns, azaz duplán biztosított fékrendszert. A Leoni feladata arról gondoskodni, hogy a jármű fedélzeti hálózata és az önvezető rendszer elektromos hálózata mindig megbízhatón működjön. A Bosch Automotive Steering fejleszti az SAE-Level-4 szabványnak megfelelő, hibatűrő kormányrendszert, míg a müncheni Fernride a jármű távfelügyeletét és távolról végezhető vezérlését biztosítja. A tesztkészülékeket gyártó BTC Embedded Systems AG dolgozza ki a közlekedési helyzeteken alapuló és szimulált teszteket a jármű jóváhagyásához. A Fraunhofer Intézet biztonsági kockázatok elemzésével, a Müncheni Műszaki Egyetem és a Braunschweigi Műszaki Egyetem pedig tudományos támogatással segíti a projektet. Végül, de nem utolsósorban a TÜV SÜD, illetve az Autobahn GmbH a gyakorlati megvalósíthatóság és a jóváhagyási folyamat terén kapcsolódik a projekthez. Az ATLAS-L4 eredményei jelentős áttörést hozhatnak, ugyanis az önvezető tehergépkocsik elterjedése teljesen újszerű fuvarozási és logisztikai koncepciók alkalmazása előtt is utat törhet majd.





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

A digitalizálás erejével

Több ponton is jelentősen megújul idén a Volkswagen Crafter, hogy lépést tartson a korral, illetve megfeleljen a nyáron életbe lépő új biztonsági előírásoknak. Ennek keretében teljesen új műszerfalat, digitális műszerpanelt, korszerű információs és szórakoztatórendszert, valamint…

Visszatért legendák

Két közel negyvenéves Mercedes-Benz NG 2636 6×6 teherautó is sikeresen teljesítette idén a világ legkeményebb terepversenyeként ismert Dakar-ralit a veterán járműveknek kiírt Dakar Classic Rally kategóriában. Mindkét csillagos tehergépkocsi annak idején dakaros szervizautóként kezdte pályafutását,…

Kettő az egyben

Újabb taggal bővül a Ford Pro villamosított kishaszonjárműveinek kínálata, ugyanis leleplezték a harmadik generációs Transit Connect kompakt kisáruszállító külső forrásról tölthető hibrid változatát is. A modell az akár 110 kilométeres elektromos hatótávolság és az egyenáramú,…

Kamerák a tükrök ellen

Egyre több teherautó-gyártó kínálatában jelenik meg a tükröket helyettesítő kamerás rendszer, amely igen vegyes véleményeket és érzéseket vált ki a járművezetőkből. Aki még nem próbálta, általában elutasítja vagy legalábbis idegenkedik tőle. Aki már használja és…

Bűvös hetes

Megkezdődött az új generációs Volkswagen Transporter előértékesítése Németországban. Az újdonság a megújult külső és a vadonatúj digitális műszerfal mellett számos korszerű vezetéstámogató rendszert és kényelmi funkciót, nagyobb rakteret, illetve teherbírást, valamint többféle belső égésű és…

Hidrogénes mindenes

Nem minden hidrogénüzemű jármű üzemanyagcellás elektromos hajtású, ugyanis világszerte több személy- és teherautó-gyártó is foglalkozik hidrogéntüzelésű belső égésű motorok fejlesztésével. Többek között a Daimler Truck is, amely nemrég megkezdte egy hidrogénhajtású Mercedes-Benz Unimog U 430…

Ne szalassza el a legjobb ajánlatainkat

Iratkozzon fel hírlevelünkre és tájékoztatjuk akcióinkról, újdonságainkról.

Tovább a feliratkozásra