Óriási lépés az önvezetés felé

Már az évtized közepén megjelenhetnek a négyes szintű önvezetésre képes nehéz-tehergépjárművek a német autópályákon az ATLAS-L4 kutatás-fejlesztési projekt keretében. Ez a tizenegy neves résztvevőt összefogó kezdeményezés pedig jelentősen előrelendítheti az önvezető teherautók piaci elterjedését, ami a közlekedésbiztonság javításától a levegőszennyezésen át a sofőrhiányig számos problémára gyógyírt nyújthat majd.

Közzétéve:

Tavaly új jogszabályi környezetet kapott az önvezetés, ami új lehetőségeket nyitott meg. Ezeket igyekszik úttörőként kiaknázni a német gazdasági és környezetvédelmi minisztérium által támogatott ATLAS-L4 kutatás-fejlesztési projekt. Ha kibontjuk ezt az érdekes elnevezést, máris igen pontos magyarázatot kapunk arra, hogy mi is ennek a kezdeményezésnek a lényege. A név az Automated Transport between Logistics centres on highways, Level 4 rövidítése, magyarul: automatizált szállítás logisztikai központok között autópályákon négyes szintű önvezetéssel. A járműipar, a tudományos kutatás és az infrastruktúra-üzemeltetés jeles képviselőinek együttműködésével elindult egyedülálló projekt célja megmutatni, hogy az autópályákon emberi beavatkozás nélkül közlekedő gépjárművek használata igenis megvalósítható.

Elérhető változások

Az autópályán önvezetéssel közlekedő nehéz-teherautók számos előnyt tartogatnak az iparág, sőt, az egész társadalom számára. Jelentősen csökkenthetik a közlekedési balesetek számát, hiszen ezek kilencven százalékát emberi hiba okozza. Jobban optimalizálható, hogy a nap melyik időszakaiban közlekedjenek, ezáltal mérsékelhetők a forgalmi dugók, illetve az utak zsúfoltsága. Egyenletesebben haladnak a forgalomban, ezáltal energiahatékonyabb, vagyis gazdaságosabb és környezetkímélőbb az üzemelésük. Nem utolsósorban pedig a járművekkel együtt az ellátási láncok bizonyos folyamatainak az automatizálása is enyhítheti a sofőrhiány egyre égetőbb helyzetét. Jelenleg csak Németországban mintegy hatvanezer hivatásos gépkocsivezető hiányzik a szakmából, és ez a szám évről évre folyamatosan növekszik.

Iparágon túlmutató összefogás

Igen összetett feladat az önvezető nehéz-teherautók zökkenőmentes beillesztése a közlekedés rendszerébe, ezért az ATLAS-L4 projektben nem csupán járműipari partnerek vesznek részt. Az összesen tizenegy szereplő közül az MAN Truck & Bus biztosítja magát a kísérleti nyerges szerelvényt, valamint az összes részegység integrálását a járműbe és a rendszer fejlesztését. Szintén az MAN felel az adattovábbításért és a vezérlőközpont létrehozásáért, ahonnan a közúti tesztek jogszabályban meghatározott műszaki felügyeletét ellátják majd. A fékrendszerek élenjáró gyártója, a

Knorr-Bremse fejleszti a redundáns, azaz duplán biztosított fékrendszert. A Leoni feladata arról gondoskodni, hogy a jármű fedélzeti hálózata és az önvezető rendszer elektromos hálózata mindig megbízhatón működjön. A Bosch Automotive Steering fejleszti az SAE-Level-4 szabványnak megfelelő, hibatűrő kormányrendszert, míg a müncheni Fernride a jármű távfelügyeletét és távolról végezhető vezérlését biztosítja. A tesztkészülékeket gyártó BTC Embedded Systems AG dolgozza ki a közlekedési helyzeteken alapuló és szimulált teszteket a jármű jóváhagyásához. A Fraunhofer Intézet biztonsági kockázatok elemzésével, a Müncheni Műszaki Egyetem és a Braunschweigi Műszaki Egyetem pedig tudományos támogatással segíti a projektet. Végül, de nem utolsósorban a TÜV SÜD, illetve az Autobahn GmbH a gyakorlati megvalósíthatóság és a jóváhagyási folyamat terén kapcsolódik a projekthez. Az ATLAS-L4 eredményei jelentős áttörést hozhatnak, ugyanis az önvezető tehergépkocsik elterjedése teljesen újszerű fuvarozási és logisztikai koncepciók alkalmazása előtt is utat törhet majd.





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

Szívből jövő segítség

Mindig is kiemelt figyelmet fordított a Viarent Kft. a társadalmi felelősségvállalásra, elég csak a rendszeres, nagyszabású karácsonyi adománygyűjtéseket említeni. Ezért amikor a hátrányos helyzetű gyermekek sorsának javításával foglalkozó Csillagfény Alapítvány megkereste a haszonjárművek bérbeadása terén…

Vigyázz! Pihenj!

Jelenleg csak a 3,5 tonna feletti össztömegű gépjárművekben kötelező a menetíró, azaz a tachográf használata, azonban 2026. július 1-jétől a nemzetközi fuvarozásban részt vevő, 2,5 tonnánál nagyobb össztömegű kishaszonjárművekre is vonatkozik majd ez a kötelezettség.…

Biztosan biztonságban vezet?

Sajnos a közúti ellenőrzési statisztikák azt mutatják, hogy a tehergépkocsi-vezetők körében még mindig jelentős arányt képviselnek azok, akik nem használják szabályosan a biztonsági övet vezetés közben. Holott a biztonsági öv ezekben a járművekben is az…

Csúszós úton is biztonságban

Hétvégén beköszönt az ősz, ami azt jelenti, hogy az elkövetkező hetekben egyre többször kell majd esőben, vizes utakon közlekednünk. Novemberben már a hajnali fagyok miatt jeges útszakaszokkal is találkozhatunk, majd leeshet az első hó. Az…

Ne hajtsunk a trófeákra!

Sajnos hazánkban is bárkivel könnyen előfordulhat, hogy furgonjával vagy teherautójával elgázol egy úttestre tévedt nagyobb vadállatot, jellemzően őzet, szarvast vagy vaddisznót. Az ilyen balesetek általában az állat számára végzetesek, a gépjárműben jelentős anyagi kár keletkezik…

Ne szalassza el a legjobb ajánlatainkat

Iratkozzon fel hírlevelünkre és tájékoztatjuk akcióinkról, újdonságainkról.

Tovább a feliratkozásra