Szétkürtölt fenntarthatóság
Hazánkban nem sokan ismerik a több mint nyolcvanéves járműgyártási múlttal büszkélkedő Hino márkát, azonban érdemes odafigyelni a fejlesztéseire. A Toyota holdudvarába tartozó gyártó tavaly októberben a Japán Mobilitási Kiállításon két fontos újdonságot is bemutatott a fenntarthatóság jegyében. Az egyik a Dutro Z EV akkumulátoros elektromos kishaszonjármű, a másik a Profia Z FCV Prototype üzemanyagcellás tehergépkocsi.
„Jobb világot és jövőt teremtünk azáltal, hogy eljuttatjuk az embereket és az árukat a rendeltetési helyükre” – ezt a szlogent tűzte zászlójára a Hino a Tokyo városában tavaly október 26. és november 5. között megrendezett Japán Mobilitási Kiállításon. Sőt, a gyártó szó szerint hangot is adott ennek, ugyanis a standjának közepén álló rögtönzött rádióstúdióból közvetlenül tájékoztatta a nagyközönséget arról, hogy termékei és szolgáltatásai hogyan könnyítik meg ügyfeleik mindennapos életét.
Nem Dutra, hanem Dutro
Habár a név a megtévesztésig hasonló, semmi köze egymáshoz az egykori magyar Dutra traktortípusnak és a Dutro Z EV modellnek. Ez utóbbi ugyanis a Hino tisztán elektromos hajtású kishaszonjárműve. Egyik különlegessége a rendkívül alacsony padlószintje a kényelmesebb rakodás, illetve ki- és beszállás érdekében, ami nagy előnyt jelent a helyileg nulla károsanyag-kibocsátású házhoz szállítási feladatok végrehajtása során. A kishaszonjárművet ötven kilowatt legnagyobb teljesítményű szinkron villanymotor hajtja, amely egy negyven kilowattóra kapacitású lítiumion-akkumulátorból kapja az energiát. Ezzel a WLTP szerint 150 kilométer a hatótávolsága, ami a legtöbb városi alkalmazáshoz általában elegendő.
A kiállításon a Dutro Z EV kétféle változatával is megismerkedhettek a látogatók. A fülkéből közvetlen átjárással hozzáférhető raktérrel ellátott modell 4,7 méter hosszú, 1,7 méter széles és 2,3 méter magas, padlómagassága pedig terhelten csak 40, míg üresen 45 centiméter. A 3,49 tonna legnagyobb megengedett össztömegű jármű hasznos terhelhetősége éppen egy tonna. A másik, alumíniumból készült, oldalajtós dobozos felépítménnyel szerelt kisteherautó 4,7 méter hosszú, 1,9 méter széles és 2,5 méter magas, padlószintje a talajtól teljes terhelésnél 42, üresen 47 centiméteren húzódik. A 3,46 tonna legnagyobb megengedett össztömege mellett 1,05 tonna a hasznos teherbírása. A kiállításon az érdeklődők tesztvezetés keretében ki is próbálhatták a Dutro Z EV modellt.
Nagyobb kategória, nagyobb hatótáv
Az akkumulátoros elektromos hajtású kishaszonjárművel szemben a Profia Z FCV Prototype teherautó üzemanyagcellás elektromos hajtást kapott. A háromtengelyes, 12 méter hosszú, 2,5 méter széles és 3,8 méter magas, 25 tonna legnagyobb megengedett össztömegű, dobozos felépítménnyel felszerelt járműben a Toyota üzemanyagcellás hajtásrendszere dolgozik. A szinkron villanymotorral és lítiumion-akkumulátorral ellátott prototípus a 700 bar legnagyobb nyomású hidrogénpalackjainak kapacitásával akár hatszáz kilométert is futhat egy feltöltést követően vegyes városközi és városi alkalmazásban. A helyileg nulla károsanyag-kibocsátású haszonjárművei mellett a Hino azt is bemutatta a kiállításon, hogy teljes körű szaktanácsadással is áll ügyfelei rendelkezésére az elektromos teherautók üzemeltetését, flottamenedzselését és a töltők telepítését illetően.