Szuperhatékony cirkáló

Megszületett a Freightliner legújabb tanulmányjárműve, a SuperTruck II. Ez a csőrös nyerges vontatóból és félpótkocsiból álló szerelvény számos műszaki újítás segítségével mutatja meg, hogy mekkora lehetőségek rejlenek még a fuvarozás hatékonyságának növelésében. A Freightliner célja ezeket a megoldásokat később átültetni a sorozatgyártásba.

Közzétéve:

Azzal a céllal indította el az Amerikai Egyesült Államok Energiaügyi Minisztériuma a SuperTruck programot, hogy a gyártók az eredmények alkalmazásával csökkenthessék a közúti árufuvarozás károsanyag-kibocsátását. A Daimler Truck amerikai leányvállalata, a Daimler Truck North America (DTNA) ennek keretében mutatta be 2015-ben a SuperTruck I tanulmányjárművet. E különleges szerelvény tovább gondolásának tekinthető az idén év elején Las Vegas városában leleplezett SuperTruck II, amely a program kezdete óta megduplázta az alapjármű fuvarozási hatékonyságát. A DTNA szakemberei ezt azzal érték el, hogy jelentősen javították a nyerges vontató aerodinamikáját, kis gördülési ellenállású gumiabroncsokat vetettek be, továbbfejlesztették a hajtásláncot, valamint korszerű műszaki megoldásokkal támogatták a jármű energiagazdálkodását.

Minimalizált légellenállás

A SuperTruck II minden idők legáramvonalasabb Freightliner teherautója, több mint 12 százalékkal kisebb a légellenállása, mint a már eleve igen aerodinamikus SuperTruck I tanulmányjárműé volt. Az új koncepció esetében a tehergépkocsi felépítésének gyökeres módosítása helyett a piacvezető Cascadia típus meglévő formájának finomítását tűzték ki célul. Ezzel összhangban olyan formanyelv megalkotására törekedtek, amely jól kifejezi ezt a hatékonyságot. Az áttervezett motortérfedél, lökhárító és oldalszoknyák jól illeszkednek a meglévő fülke felépítéséhez, így lehetővé teszik a levegő zavartalan áramlását a jármű körül. A hűtőrácsot, a levegőbeömlőket és az ajtókat is a lehető legkisebb légellenállás jegyében tervezték át. Az aktív oldalsó légterelők és tetőlégterelő autópályás sebességnél körülbelül tíz centiméterre csökkenti a hézagot a vontató és a félpótkocsi között, míg a korszerű szintszabályzó rendszer autópályás sebességnél sok centiméterrel lejjebb süllyeszti a szerelvényt a még kedvezőbb aerodinamika érdekében. Természetesen a külső tükröket helyettesítő kamerás rendszer is számottevően csökkenti a jármű légellenállását.

Innovatív hajtás

Amellett, hogy a SuperTruck II a Freightliner eddigi legjobb aerodinamikájú tehergépkocsija, egyúttal a leghatékonyabb hajtáslánccal is büszkélkedhet. Elődjéhez, a SuperTruck I modellhez képest így 5,7 százalékkal csökkent az átlagos üzemanyag-fogyasztása, többek között a kisebb hajtási veszteségeknek köszönhetően. A járművet egy innovatív, 48 voltos, lítiumion-akkumulátort használó elektromos rendszerrel is ellátták, hasonlóan a személyautók részleges hibrid hajtásához. Erről működik például az új, elektromos hajtású légkondicionáló, amelynek ötven százalékkal kisebb az energiafogyasztása a hagyományos változatokhoz képest. A vadonatúj tervezésű gumiabroncsok pedig kisebb gördülési ellenállásukkal járulnak hozzá az üzemanyag-takarékosabb működéshez, emellett nagyobb futásteljesítményükkel az állásidőt is csökkentik. Remélhetőleg ezekből az ígéretes újításokból hamarosan minél több megjelenik majd a sorozatgyártású teherautókban is, hozzájárulva a közúti fuvarozás hatékonyságának javításához.





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

Könnyebben, gyorsabban, hatékonyabban

Zsúfolt, zajos és rossz levegőjű belvárosainkat autók, motorosok, kerékpárosok és gyalogosok nyüzsgő tömege, krónikus parkolóhelyhiány, sokszor még kellemetlen időjárási és útviszonyok is jellemzik. Ilyen áldatlan állapotok közepette kell dolgozniuk a kézbesítőknek és futárszolgáltatóknak minden nap.…

Itt a megoldás?

Újabb „varázsszó” – pontosabban rövidítés – tűnt fel az elmúlt bő másfél évtized során a fuvarozás horizontján napjaink égető problémáinak megoldására. A HVO üzemanyagok, azaz a hidrogénezett növényi olajok máris sokat ígérnek, ám egyelőre keveset…

Innováció minden téren

Zajlik az élet az Isuzu háza táján – a Delta-Truck Kft. által forgalmazott, illetve a VIARENT bérautó-kínálatában is népszerű márka vezetői, tervezői és gyártástechnológusai jól láthatóan nem vesztegették az időt az elmúlt hónapok során. Innovatív…

Ahol a csillagok születnek

Jelentős évfordulót ünnepelhettek a Rajna mentén: hatvan éve, 1965 júliusában gördült ki az első teherautó a VIARENT bérautókínálatának is méltán népszerű márkája, a Mercedes-Benz wörthi gyárából. A gigantikus üzem napjainkra már számos modellsorozat szülőhelyeként írta…

Generációváltás

GEN2 – félreérthetetlenül adta a Ford Trucks a szakma és a nagyközönség tudtára, hogy új nemzedékében mutatkozik be népszerű F-MAX sorozata. A Magyarországon a Delta Truck Kft. által forgalmazott járműcsalád mind hajtásrendszerében, mind pedig megjelenésében…