Tehergépkocsik újdonságai az IAA kiállításon, 2. rész

Legutóbb bemutattuk a hannoveri IAA haszonjármű-kiállításon részt vett tehergépkocsi-gyártók újdonságait a BMC-től az IVECO-ig. Most következik betűrendben a többi márka.

Közzétéve:

Innovációk az MAN-től

Számos újdonsággal érkezett az IAA kiállításra az MAN. Először is itt leplezte le a CitE tanulmány-teherautót. Ez a 15 tonna össztömegű városi elosztó tehergépkocsi a tisztán elektromos hajtásán kívül ergonomikus fülkéjével tűnik ki. Az MAN aFAS nevű rendszer is itt mutatkozott be a nagyközönség számára, amely önvezetővé teszi az autópályákon dolgozó útkarbantartókat biztosító tehergépkocsit, így abban nem kell vezetőnek ülnie, aki egyébként nagy veszélynek lenne kitéve a ráfutásos balesetek miatt. Szintén a biztonságot fokozza, hogy mostantól nem lehet kikapcsolni az automatikus vészfékrendszert a sorozatgyártású tehergépkocsikban. Továbbá a gyártó bevezetett egy új kamerás jobb oldali holttérfigyelő rendszert elsősorban a gyalogosok és kerékpárosok biztonsága érdekében. Ezenkívül a vadonatúj D15-ös motor immár a tehergépkocsikba is bekerült, elsőként a tartányos és silós alkalmazásokra készülő TGS-TS modellbe. Ebben jelent meg az MAN aktív kormányrásegítője és aktív sávtartó rendszere is. Sőt, az IAA-n mutatkozott be az XLION koncepció is, amely különböző alkalmazási területekre szabott, gyári extrafelszereléseket és szolgáltatásokat tartalmazó, országspecifikus csomagokat jelent.

A Mercedes-Benz érdekes alternatívái 

Több mint tízezer négyzetméteres standján a Mercedes-Benz is bőven tudott újat mutatni a látogatóknak. A figyelem középpontjában a számos jövőbe mutató iparági innovációt felvonultató új Actros tehergépkocsi állt, amely gyártásának elindulása alkalmából egy négyszáz példányból álló, gazdag felszereltségű, korlátozott kiadást bocsátott ki a csillagos gyártó Edition 1 néven. Emellett a tisztán elektromos hajtású eActros és a sűrített földgázzal üzemelő Actros NGT is képviseltette magát a standon. Az Actros NGT a Citaro NGT városi busz és az Econic NGT tehergépkocsi korszerű, hathengeres, 302 lóerős M 936 G gázmotorját kapja. A modell hatótávolsága a négy 145 literes és az opcióként további négy darab százliteres palackkal elérheti a 250 kilométert. A Mercedes-Benz tehergépkocsik mellett a Daimler AG-hez tartozó FUSO újdonságait is megismerhették az érdeklődők. A már sorozatgyártású FUSO eCanter hatótávja a 82,8 kilowattórás akkumulátorcsomaggal elérheti a száz kilométert, villanymotorjának teljesítménye pedig 129 kilowatt. A 23,26 tonna össztömegű E-FUSO Vision One tanulmányjármű viszont a háromszáz kilowattos akkumulátorcsomagjával akár 350 kilométert is megtehet egy töltéssel.

Elektromos és sportos modellek a Renault Truckstól 

A Renault Trucks is az alternatív hajtásokra, elsősorban az elektromos hajtásra helyezte a fő hangsúlyt. Ennek kapcsán bejelentette, hogy jövőre bemutatja az elektromos teherautók széles kínálatát a 3,1 tonnás Master Z.E. modelltől a D Z.E.-n át a 26 tonnás D Wide Z.E. modellig. A Master Z.E. hajtásáról 57 kilowattos villanymotor gondoskodik, 33 kilowattórás lítiumion-akkumulátora pedig a NEDC szerint kétszáz kilométer hatótávolságot eredményez. A D Z.E. 185 kilowattos villanymotorját 200-300 kilowattórás lítiumion-akkumulátor táplálja, hatótávolsága pedig elérheti a háromszáz kilométert. A D Wide Z.E. modellt két ugyanilyen motorral és kétszáz kilowattórás lítiumion-akkumulátorral szerelik fel, így ez is megtehet kétszáz kilométert egy feltöltéssel. A francia gyártó kiállította az Optitrack hidrosztatikus elsőkerék-hajtási rendszer továbbfejlesztett változatát is. A T típus pedig egy korlátozott példányszámú kiadással jelent meg az IAA-n. Az F1 Renault Sport Racing csapat sárga színébe öltöztetett T High Renault Sport Racing modellből csak 99 darab készül, amelyeket egyedi sorszámmal ellátott táblácska különböztet meg. Ezenkívül a Roadpad navigációs, információs és szórakoztató rendszer is Hannoverben debütált.

Dízelmentes Scania tehergépkocsik

Nem lógott ki a sorból a Scania sem, vagyis a griffes gyártó is az alternatív hajtási megoldásokat helyezte reflektorfénybe az IAA-n. Először is itt tartotta a konnektorról tölthető hibrid városi tehergépkocsi (PHEV) világpremierjét. A kilencliteres dízelmotorral párhuzamosan működő villanymotor teljesítménye 130 kilowatt, a lítiumion-akkumulátor kapacitása pedig 7,4 kilowattóra, ezzel elektromos üzemmódban tíz kilométer a jármű hatótávolsága. Ezenkívül az IAA-n kiállított összes Scania teherautót olyan motorral szerelték fel, amely megújuló forrásból származó üzemanyaggal is működhet. Itt mutatkozott be a Scania AiCC Plus is, amely az aktuális domborzatnak megfelelően választja meg a járművek közötti követési távolságot, így akár további egy százalékkal csökkentheti az üzemanyag-fogyasztást. Az egyedülálló, C-me vest nevű, hálózatba kapcsolt láthatósági mellény pedig felismeri, ha viselője egy hirtelen mozgás után mozdulatlan marad, ebből vészhelyzetre következtet és riasztást küld a megadott telefonszámra.

Elektromos és gázos Volvo teherautók

Büszkén mutatta be a Volvo az FH típus 25. évfordulója alkalmából készített jubileumi kiadású FH 25 Year Special Edition vontatót, az egymilliomodik FH tehergépkocsit pedig éppen a kiállításon adták át a tulajdonosának. Emellett az elektromos hajtású FL Electric és FE Electric állt a figyelem középpontjában. Ráadásul az FE Electric hulladékgyűjtő esetében a felépítmény is elektromos hajtású. A nehézkategóriában kínált alternatívaként pedig egy FH LNG nyerges vontatót állított ki a gyártó, amely 420 és 460 lóerős gázmotorral is választható. Az FH16-os zászlóshajó egy 8×4-es, 750 lóerős nehézvontatóként díszelgett a standon. Míg a szolgáltatások terén bemutatták a Volvo Connect weboldalt is, amelyen az üzemeltetők egyetlen felületen hozzáférhetnek a különféle digitális szolgáltatásokhoz és funkciókhoz.





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

Feljebb lépett!

Kívül belül megújult a legkisebb oroszlán, vagyis az MAN népszerű kishaszonjárműve, a TGE. Természetesen a változások zömét a karosszéria alatt, valamint a régi és új vezetéstámogató rendszerek tudásában kell keresnünk.

Méltó utód

Kis- és középvállalkozások számára eddig is ideális választás volt a Ford Transit Custom. A kishaszonjármű új generációja azonban az eddigiekhez képest is nagyobb választékot kínál karosszériaváltozatok és hajtásláncok terén, emellett egy sor praktikus megoldás teszi…

Orrplasztika után

Kicsit hosszabbra és áramvonalasabbra szabták a Volvo FH elejét, kihasználva az uniós szabályozás adta lehetőségeket. Az újításnak köszönhetően javult a nehéz-tehergépjárművek stabilitása és sikerült csökkenteni a fogyasztást.