Tömény csúcstechnika

Tavaly ősszel bemutatkozott, és hamarosan az utakon is megjelenik a megújult Mercedes-Benz Actros tehergépkocsi, amely számos egyedülálló megoldást kínál. Kamerákkal helyettesített visszapillantó tükrök, teljesen digitális műszerpanel, aktív sávtartó és új funkciókkal bővített előrelátó hajtásláncvezérlés, hogy csak néhányat emeljünk ki az innovációk közül.

Közzétéve:

Összesen hatvan újítást kapott a Mercedes-Benz Actros, és ezek jó része világújdonságnak számít a nehéz-tehergépkocsik kategóriájában. A típus külsejéhez nem nagyon nyúltak a fejlesztők, csupán új LED-es fénycsíkkal frissítették a lámpatesteket és konkáv oldalsó légterelők, illetve módosított tetőlégterelő mérsékli a légellenállást. Ugyanakkor merész innovációként szériában a MirrorCam kamerás rendszer helyettesíti a külső visszapillantó tükröket. A csekély légellenállást és szélzajt teremtő karokban elhelyezett kis kamerák vízlepergető, fűthető lencséje rossz időjárásban is megfelelő képet biztosít. Ezeket a képeket az A-oszlopok belső oldalára szerelt, 15 colos képernyőkön tekintheti meg a vezető. A MirrorCam több olyan funkcióra is képes, amelyekre a hagyományos tükrök nem. Az ingázó üzemmód bekapcsolásával éles kanyarodáskor a kép követi a pótkocsi hátulját, mintha kifordulna a tükörlap, ami rámpához tolatáskor is nagy segítséget nyújt. A képernyőkön megjelenő segédvonalak közül a legalsó az éppen felakasztott pótkocsi végéhez kalibrálható, ami jócskán megkönnyíti a célvonalhoz tolatást, míg a többi segédvonal előzéskor támogatja a járművezetőt. A sötétben is jó minőségű képek ráadásul egy gombnyomással bekapcsolhatók, így a gépkocsivezető akár a fekhelyről is feltűnés nélkül ellenőrizheti a szerelvény két oldalának környezetét, ha valami gyanúsat észlel.

Műszerek és gombok helyett képernyők

Persze nemcsak a MirrorCam teszi jövőt idézővé a járművezető munkakörnyezetét. A hagyományos műszerpanel és gombrengeteg már a múlté az Actrosban, ezeket ugyanis két nagy méretű, színes, grafikus képernyő váltotta fel. A kormánykerék mögé szériában a tízcolos Multimedia Cockpit, felárért a 12 colos Multimedia Cockpit Interactive képernyőt építik be. Utóbbinál háromféle megjelenítési stílus közül választhat a sofőr, nagyobb teret engedve a vezetéstámogató rendszerek beállításainak és a különféle üzemelési adatok kijelzésének. A középkonzolon a tízcolos Infotainment érintőképernyőről kezelhető szinte minden, amihez korábban nyomógombok sorakoztak. A rendkívül látványos, animált, könnyen használható és gyors menüből vezérelhető a légkondicionáló, a telefon, az audiorendszer, a navigáció, a FleetBoard flottamenedzsment-rendszer, a külső és a belső világítás, a differenciálzár, a tengelyemelés, a szintezés és így tovább. A képernyők menüjében pedig a kormányküllők érintésérzékeny felületeinek segítségével lehet nagyon egyszerűen és kényelmesen lépkedni.

Intelligens részletek

Az új vezetőállás korszerű megoldásai között említhető még a kulcs nélküli indítás, az elektronikus vezérlésű rögzítőfék és a vontatmánystabilizáló rendszer. Továbbá a műszerfal tetején található csíptetős tálcán vezeték nélkül is tölthető egy okostelefon, míg egy másik készülék a középkonzol alsó polcán tárolható és USB- vagy USB-C-csatlakozóról tölthető. Persze Android Auto és Apple CarPlay is használható. Sőt, a Mercedes-Benz alkalmazásának segítségével a járművezető a telefonjáról távolról is elérhet számos funkciót, például bekapcsolhatja az álló helyzeti fűtést, illetve légkondicionálást vagy ellenőrizheti az üzemanyagszintet. Megújult a belső világítás is, amely a vezetői munkahelyet kék, a pihenőteret pedig borostyánszínű LED-es hangulatfénybe tudja borítani.

Szinte mindent előre lát

A megújult Actros további fontos és egyedülálló innovációja, hogy a GPS-adatok alapján előrelátó hajtásláncvezérlés nemcsak a domborzathoz, hanem a kanyarokhoz, kereszteződésekhez, körforgalmakhoz, lakott területek kezdetéhez és végéhez, valamint egyéb sebességkorlátozásokhoz is alkalmazkodik. Sőt, a menürendszerben beállítható annak az érzékenysége, hogy a jármű milyen messziről kezdjen szabadon gurítással lassulni, valamint az, hogy a völgyben hány kilométer/órával lépje túl a felső sebességértéket. A rendszerhez tartozó táblafelismerő ugyancsak kategóriaújdonság. Ez a továbbfejlesztett előrelátó hajtásláncvezérlés a csökkentett légellenállással és az új, 2,41-os hátsó tengelyáttétellel együtt autópályán három, országúton pedig öt százalékkal mérsékli az üzemanyag-fogyasztást.

Biztonságban is a nehéz-teherautók élén

A biztonság terén is több úttörő megoldást vonultat fel az Actros. A sorozatgyártású nehéz-tehergépkocsik kategóriájában a csillagos márka zászlóshajója elsőként alkalmaz aktív sávtartó rendszert, így elsőként kínál második szintű önvezetést. A sztereokamerán és elektrohidraulikus kormányrásegítésen alapuló segédrendszer aktív kormányzással a sáv széleit jelző felfestések között tartja a járművet. Persze a vezető még nem dőlhet le a fekhelyre pihenni, kezét a kormánykeréken kell tartania, amit a kormányoszlopra szerelt nyomatékérzékelő ellenőriz. A típus másik világújdonsága pedig az aktív vészfékrásegítő ötödik generációja, vagyis az ABA 5, amely a jármű elé lépő gyalogos észlelésekor már nemcsak részleges, hanem teljes vészfékezéssel reagál. Ezáltal még nagyobb eséllyel elkerülhető a gázolás vagy enyhíthető annak kimenetele. A Mercedes-Benz tehát hagyományaihoz híven ismét számos innovatív, egyedülálló és rendkívül fejlett műszaki megoldást honosított meg a nehéz-kategóriás tehergépkocsik világában az Actros megújításával.





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

Humbaur újdonságok

Évtizedek óta bátran fordulhatunk a Humbaur GmbH családi vállalkozáshoz, amennyiben az átlagosnál igényesebb pótkocsival vagy felépítménnyel szeretnénk járműparkunkat bővíteni. Sőt, akkor is jó helyen kopogtatunk a németeknél, amennyiben teljesen egyedi igényeink megvalósításáról álmodunk.

Nagyratörő célokhoz

Talán mára senkinek nem kérdéses, hogy az Európai Unió által kitűzött környezetvédelmi célok eléréséhez a közlekedés villamosítása szükséges. Nem kis feladat ez, ám ezen az úton nemcsak az akkumulátor visz majd előre minket. Egy aprócska…

Életek védelmében

Idén júliusban életbe lépett az általános járműbiztonsági rendelet legfrissebb módosítása, amely szigorúbb biztonsági előírásokat vezetett be a haszonjárművek számára. A rendelet célja a közúti közlekedés biztonságának jelentős növelése az Európai Unióban.

A jövő kapujában

Több tízmillió dolláros szerződést hoz tető alá az Isuzu japán járműgyártó a Gatik önvezető technológiák fejlesztésével foglalkozó amerikai vállalattal. A befektetés célja önvezető közép- és nehézkategóriás teherautók kifejlesztése a már most is létező automatizált szállítási…

Sétagalopp vele a munka

Bemutatta a Daimler Truck japán leányvállalata, a Fuso az évtizedek óta igen sikeres Canter kisteherautó legújabb generációját. A típus az új biztonsági és kényelmi funkciók mellett további konfigurációs lehetőségekkel bővült, és mindez persze az akkumulátoros…