Történelmet írt

Idén húszéves a Volvo I-Shift automatizált sebességváltó, amely vastag betűkkel írta be magát a teherautó-ipar történelemkönyvébe. Sőt, valójában a mai napig írja ezt a történetet, hiszen folyamatosan fejlesztik, így rendszeresen új, innovatív funkciókkal egészül ki. Kezdetben sok üzemeltető, illetve gépjárművezető fenntartásokkal fogadta ezeket a robotizált váltókat, ma viszont már azon rökönyödünk meg, ha egy tehergépkocsit kézi váltóval rendelnek meg.

Közzétéve:

Hosszú évtizedekkel ezelőtt bizony számottevő megterhelést jelentett a tehergépjármű-vezetőknek a kézi fokozatkapcsolás, illetve a tengelykapcsoló-pedál működtetése. Ez pedig a munkavégzésük hatékonyságára és biztonságára sem volt jó hatással. Alternatívát a hidrodinamikus, bolygóműves automatikus váltók jelenthettek volna, ám ezek olyannyira növelték a tüzelőanyag-fogyasztást és a teljesítményveszteséget, hogy csak speciális felhasználási területeken tudtak labdába rúgni. Ezért a gyártók a manuális váltók működésének automatizálása felé kacsintgattak, de ennek megvalósítása nem ment egyik napról a másikra. A ’90-es években már megjelentek különféle mértékben és módokon gépiesített, illetve a fokozatváltást segítő megoldások, ám a végső áttörést a Volvo Trucks teljesen automatizált I-Shift váltója indította el 2001-ben.

Egyszerű és nagyszerű

A svéd márka megoldása igazán felhasználóbarátnak számított, hiszen a járművezetőnek nem kellett tengelykapcsoló-pedált használnia vagy előválasztással foglalkoznia. Elég volt csupán D-be kapcsolni az ülés jobb oldalán található joystick-kart, rálépni a gázpedálra, és a többit már az intelligens vezérlőelektronika, illetve a pneumatikus működtetőberendezések intézték. Az I-Shift agya persze az elektronikus motorvezérlő egységgel is együttműködött, hogy mindig az adott körülményeknek megfelelően váltsa a fokozatokat. Persze a gépkocsivezető ezt bármikor felülbírálhatta, azaz manuálisan is beavatkozhatott a joystick-kar gombjaival.

Kezdeti bizalmatlanság

Habár az I-Shift nemcsak a vezetés kényelmét és biztonságát fokozta, hanem az optimális fokozatváltásokkal még az üzemanyag-fogyasztást is csökkenthette, nem fogadta azonnal tárt karokkal a piac. Sok gépjárművezető nem szívesen engedte át a váltókapcsolás feladatát egy számítógépnek, az üzemeltetők pedig tartottak a meghibásodások lehetőségétől, illetve a nehezebb és költségesebb javíthatóságuktól.

Hatalomátvétel

Később persze a gyakorlati tapasztalatok igazolták, hogy ezek a félelmek többnyire alaptalanok voltak, és természetesen az I-Shift megbízhatóságát, valamint működési pontosságát is folyamatosan még tovább javította a gyártó. Így idővel a távolsági fuvarozásban teljesen átvette a kézi váltók szerepét, miközben a hardver és a szoftver jelentős fejlesztéseinek köszönhetően a különlegesebb alkalmazási területeken is megkezdhette térhódítását. Ma már például nehézvontatókban, építőipari járművekben vagy tűzoltóautókban is kompromisszumok nélkül használható az I-Shift, ezért szériafelszereléssé vált az FH, az FH16, az FM és az FMX típusban is. Ez is hozzájárult ahhoz, hogy már több mint egymillió Volvo tehergépkocsiba építették be ezt a váltót. Sőt, a Volvo távolsági autóbuszaiban is régóta ez a legelterjedtebb erőátviteli berendezés.

Egyik innováció a másik után

Nem túlzás azt állítani, hogy az I-Shift a megjelenése óta folyamatosan történelmet ír, ugyanis már több mint tíz évvel ezelőtt, elsők között felruházták terepezős vezérlőprogrammal építő-, illetve bányaipari tehergépkocsik számára. Majd 2014-ben a nehéz-kategóriában elsőként jelent meg a kettős tengelykapcsolós változata, az I-Shift Dual Clutch. Két évvel később már kúszófokozatokkal ellátott kivitelben is készült, amely akár 325 tonna szerelvényössztömeg mellett is használható és 0,5 kilométer/óra sebességű haladást is biztosíthat. Tavaly pedig gyors irányváltó funkcióval egészítették ki, amelynek eredményeként a gépjárművezető a fékpedál használata nélkül válthat menetirányt. A Volvo szakemberei pedig a későbbiekben is fontos szerepet szánnak a legendás I-Shift váltónak, így újabb praktikus funkciók bevezetése várható, sőt, elektromos hajtásláncok szerves részeként is nagy jövő áll előtte!





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

Sétagalopp vele a munka

Bemutatta a Daimler Truck japán leányvállalata, a Fuso az évtizedek óta igen sikeres Canter kisteherautó legújabb generációját. A típus az új biztonsági és kényelmi funkciók mellett további konfigurációs lehetőségekkel bővült, és mindez persze az akkumulátoros…

Eskü’ gyári!

Úgy néz ki a Volkswagen Caddy Edition, mintha egy tuningműhelyből gördült volna ki, pedig ez csak a Volkswagen Haszonjárművek legújabb különleges kiadása. Az ízléses optikai tuning a kisáruszállító kivitelekhez is éppúgy elérhető, mint a családi…

Pillantás a jövőbe

Napjainkban a haszonjárműiparban három terület mozgatja leginkább a fenntartható jövőt célzó fejlesztéseket: a tisztán elektromos hajtás a károsanyag-kibocsátás csökkentéséért, az önvezetés a közlekedésbiztonság fokozása érdekében és a digitalizáció a hatékonyabb üzemeltetés támogatására. Ezek közül az…

Dobogós célkitűzések

Minden korábbinál gyorsabb ütemben változik a világ és vele együtt az igényeink is. Erre reagált kiemelkedő rugalmassággal a Delta-Truck Kft., amikor bevezette a Ford Trucks Rent szolgáltatást. Ennek részleteiről, valamint az új Ford F-Line típusról…

Korlátok nélkül

Jelentősen kibővítette tisztán elektromos hajtású teherautóinak kínálatát az MAN, amelyet az idei IFAT kommunális szakkiállításon mutatott be. Az eTGX és eTGS ezáltal már fülke-alvázként is sokféle tengelytávolsággal, fülkével, motorteljesítménnyel, akkumulátorcsomaggal, töltőcsatlakozó-elhelyezéssel és az adott alkalmazáshoz…

Belső égésű alternatívák

Más gyártókkal egyetértésben a Volvo Trucks is régóta azt vallja, hogy nem lehet egyetlen alternatív hajtási móddal földrajzi és felhasználási értelemben is minden téren kiváltani a mai dízelmotorokat. Ehelyett az összes életképes alternatívára szükség lesz,…

Ne szalassza el a legjobb ajánlatainkat

Iratkozzon fel hírlevelünkre és tájékoztatjuk akcióinkról, újdonságainkról.

Tovább a feliratkozásra