Történelmet írt

Idén húszéves a Volvo I-Shift automatizált sebességváltó, amely vastag betűkkel írta be magát a teherautó-ipar történelemkönyvébe. Sőt, valójában a mai napig írja ezt a történetet, hiszen folyamatosan fejlesztik, így rendszeresen új, innovatív funkciókkal egészül ki. Kezdetben sok üzemeltető, illetve gépjárművezető fenntartásokkal fogadta ezeket a robotizált váltókat, ma viszont már azon rökönyödünk meg, ha egy tehergépkocsit kézi váltóval rendelnek meg.

Közzétéve:

Hosszú évtizedekkel ezelőtt bizony számottevő megterhelést jelentett a tehergépjármű-vezetőknek a kézi fokozatkapcsolás, illetve a tengelykapcsoló-pedál működtetése. Ez pedig a munkavégzésük hatékonyságára és biztonságára sem volt jó hatással. Alternatívát a hidrodinamikus, bolygóműves automatikus váltók jelenthettek volna, ám ezek olyannyira növelték a tüzelőanyag-fogyasztást és a teljesítményveszteséget, hogy csak speciális felhasználási területeken tudtak labdába rúgni. Ezért a gyártók a manuális váltók működésének automatizálása felé kacsintgattak, de ennek megvalósítása nem ment egyik napról a másikra. A ’90-es években már megjelentek különféle mértékben és módokon gépiesített, illetve a fokozatváltást segítő megoldások, ám a végső áttörést a Volvo Trucks teljesen automatizált I-Shift váltója indította el 2001-ben.

Egyszerű és nagyszerű

A svéd márka megoldása igazán felhasználóbarátnak számított, hiszen a járművezetőnek nem kellett tengelykapcsoló-pedált használnia vagy előválasztással foglalkoznia. Elég volt csupán D-be kapcsolni az ülés jobb oldalán található joystick-kart, rálépni a gázpedálra, és a többit már az intelligens vezérlőelektronika, illetve a pneumatikus működtetőberendezések intézték. Az I-Shift agya persze az elektronikus motorvezérlő egységgel is együttműködött, hogy mindig az adott körülményeknek megfelelően váltsa a fokozatokat. Persze a gépkocsivezető ezt bármikor felülbírálhatta, azaz manuálisan is beavatkozhatott a joystick-kar gombjaival.

Kezdeti bizalmatlanság

Habár az I-Shift nemcsak a vezetés kényelmét és biztonságát fokozta, hanem az optimális fokozatváltásokkal még az üzemanyag-fogyasztást is csökkenthette, nem fogadta azonnal tárt karokkal a piac. Sok gépjárművezető nem szívesen engedte át a váltókapcsolás feladatát egy számítógépnek, az üzemeltetők pedig tartottak a meghibásodások lehetőségétől, illetve a nehezebb és költségesebb javíthatóságuktól.

Hatalomátvétel

Később persze a gyakorlati tapasztalatok igazolták, hogy ezek a félelmek többnyire alaptalanok voltak, és természetesen az I-Shift megbízhatóságát, valamint működési pontosságát is folyamatosan még tovább javította a gyártó. Így idővel a távolsági fuvarozásban teljesen átvette a kézi váltók szerepét, miközben a hardver és a szoftver jelentős fejlesztéseinek köszönhetően a különlegesebb alkalmazási területeken is megkezdhette térhódítását. Ma már például nehézvontatókban, építőipari járművekben vagy tűzoltóautókban is kompromisszumok nélkül használható az I-Shift, ezért szériafelszereléssé vált az FH, az FH16, az FM és az FMX típusban is. Ez is hozzájárult ahhoz, hogy már több mint egymillió Volvo tehergépkocsiba építették be ezt a váltót. Sőt, a Volvo távolsági autóbuszaiban is régóta ez a legelterjedtebb erőátviteli berendezés.

Egyik innováció a másik után

Nem túlzás azt állítani, hogy az I-Shift a megjelenése óta folyamatosan történelmet ír, ugyanis már több mint tíz évvel ezelőtt, elsők között felruházták terepezős vezérlőprogrammal építő-, illetve bányaipari tehergépkocsik számára. Majd 2014-ben a nehéz-kategóriában elsőként jelent meg a kettős tengelykapcsolós változata, az I-Shift Dual Clutch. Két évvel később már kúszófokozatokkal ellátott kivitelben is készült, amely akár 325 tonna szerelvényössztömeg mellett is használható és 0,5 kilométer/óra sebességű haladást is biztosíthat. Tavaly pedig gyors irányváltó funkcióval egészítették ki, amelynek eredményeként a gépjárművezető a fékpedál használata nélkül válthat menetirányt. A Volvo szakemberei pedig a későbbiekben is fontos szerepet szánnak a legendás I-Shift váltónak, így újabb praktikus funkciók bevezetése várható, sőt, elektromos hajtásláncok szerves részeként is nagy jövő áll előtte!





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

Teljes gázzal hidrogéneznek

Újabb fontos mérföldkőhöz ért a Volvo Trucks üzemanyagcellás hajtású teherautójának fejlesztése azzal, hogy már közúton tesztelik. Ráadásul Svédország északi részén már kemény téli körülmények között is próbára tették.

Különc küldönc

Több mint 50 milliárd dollárt fordít a Ford világszerte arra, hogy élen járjon az elektromos járművek piaci forradalmában. Ennek legújabb lépéseként a Ford Pro bemutatta az E-Transit Courier minifurgont. Az új generációs modell a tisztán…

Nem fog ki rajta a fagy sem

Idén télen több ezer kilométeren át tesztelte az MAN a sorozatgyártáshoz közeli elektromos nyerges vontatóját Svédországban, az északi sarkkör környékén. Elsősorban az eTruck hatótávolságát, tölthetőségét, fűtési rendszerét és hajtásláncának működését vizsgálták a legkeményebb zimankóban. Ám…

Innovációk több tengelyen

Tovább folytatódott a DAF tehergépkocsi-kínálatának rendkívül sikeres generációváltása, mégpedig a különlegesebb terepes és közúti alkalmazásokra való többtengelyes modellváltozatok bemutatásával. Innovatív megoldásokból természetesen ezek körében sincs hiány.

Új ötletekben nincs hiány

Nem tétlenkedtek az utóbbi időben sem a Kögel leleményes fejlesztői, így a neves pótkocsigyártó több hasznos újdonságot is bevezetett a közelmúltban. A hosszított, így nagyobb kapacitású EuroTrailer függönyponyvás félpótkocsi immár igazoltan közúti-vasúti kombinált fuvarozásban is…

Föld alatti fenntarthatóság

Kísérleti jelleggel már a bányaiparban is megjelennek a Volvo Trucks elektromos teherautói. A svéd járműgyártó és a Boliden bányavállalat együttműködésének célja a felszín alatti fuvarfeladatok környezetében is elterjeszteni ezt a fenntarthatóság irányába mutató technikát.

Ne szalassza el a legjobb ajánlatainkat

Iratkozzon fel hírlevelünkre és tájékoztatjuk akcióinkról, újdonságainkról.

Tovább a feliratkozásra