Új korszak előfutára?

Igen nagy ígéreteket tett a prémiumkategóriás villanyautóiról híres amerikai Tesla: két éven belül piacra dob egy 800 kilométer hatótávolságot kínáló, akkumulátorokról üzemelő elektromos nyerges vontatót.

Közzétéve:

Szó szerint maga mögött kívánja hagyni a konkurenciát a Tesla nyerges vontatója! Teljes terheléssel húsz másodperc alatt gyorsul 97 kilométer/óra sebességre, és még 36,3 tonna összgördülőtömeggel is 105 kilométer/órával mássza meg az ötszázalékos emelkedőket. A tengerentúlon egy hagyományos dízelmotoros szerelvény ugyanezeket a mutatványokat egy perc alatt, illetve mindössze 72 kilométer/óra tempóval teljesíti. Ez a különbség már önmagában hatalmas előnyt jelent a szállítás átlagsebességének növelésével. Ám ennél is fontosabb, hogy a Tesla ígéretei szerint mindezt gazdaságosan biztosítja majd vontatójuk. A belső égésű motor és a hozzá tartozó bonyolult hajtáslánc elhagyása növeli a hatékonyságot és csökkenti a karbantartási igényt. Az akkumulátorok és a villanymotorok tervezett élettartama 1,6 millió kilométer! Így az akkumulátoros vontató kilométerre vetített üzemeltetési költsége húsz százalékkal kisebb a dízelmotoros vontatókénál. Három egymás mögött konvojban közlekedő Tesla esetén pedig 45 százalékot is meghaladó megtakarítás érhető el. Ezek után nem csoda, ha azt ígérik, hogy a nagyobb bekerülési ár ellenére is két éven belül megtérül a jármű.

Természetesen nemcsak az üzemeltető, a járművezető számára is előnyös, hogy igencsak gyorsan felveszi a forgalom ritmusát a négy villanymotorral hajtott vontató. Ráadásul sebességváltó híján a gyorsulás végig egyenletes, a vezetés kifinomult élményt biztosít. Arról nem is beszélve, hogy lassulás tekintetében is előremutató: az energia-visszatáplálás a mozgási energia 98 százalékát visszanyeri. Összességében maga a vezetés is lényegesen egyszerűbb mutatvány a megszokottnál, hiszen autópályán képes részlegesen automatizáltan közlekedni. A középre helyezett járművezetői munkahelyet mindössze a legszükségesebb fizikai kezelőszervek és két hatalmas érintőképernyő jellemzi.

A hír elején kicsit csaltunk, hiszen a 803 kilométer hatótávolságot a nagyobb akkumulátorpakk ígéri, a kisebb csomaggal 483 kilométer teljesíthető. Ezt azonban érdemes összehasonlítani az USA szállítási statisztikáival: a közúti árufuvarozásban a teljes éves árumennyiség 78 százalékát 398 kilométernél rövidebb távolságon, 56 százalékát pedig nyolcvan kilométeren belülre szállították. A hatótávolságot ráadásul gyorsan „kibővíthetik” a Tesla napenergiával táplált gyorstöltő hálózatával. A fuvarvállalatok telephelyein és a forgalmas utak mentén kiépítendő Megacharger állomások 30 perc alatt 640 kilométerre elegendő energiával töltik fel az akkumulátort.
Ez alapján mind az üzemeltetők, mind a járművezetők számára igazán vonzó alternatívát jelent a legkorábban két év múlva gyártásba kerülő Tesla nyerges vontató. Készülhetünk a jövőre? Felkészültünk a jövőre?

Forrás: Rolling Tons magazin, www.rollingtons.hu





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

Sétagalopp vele a munka

Bemutatta a Daimler Truck japán leányvállalata, a Fuso az évtizedek óta igen sikeres Canter kisteherautó legújabb generációját. A típus az új biztonsági és kényelmi funkciók mellett további konfigurációs lehetőségekkel bővült, és mindez persze az akkumulátoros…

Eskü’ gyári!

Úgy néz ki a Volkswagen Caddy Edition, mintha egy tuningműhelyből gördült volna ki, pedig ez csak a Volkswagen Haszonjárművek legújabb különleges kiadása. Az ízléses optikai tuning a kisáruszállító kivitelekhez is éppúgy elérhető, mint a családi…

Pillantás a jövőbe

Napjainkban a haszonjárműiparban három terület mozgatja leginkább a fenntartható jövőt célzó fejlesztéseket: a tisztán elektromos hajtás a károsanyag-kibocsátás csökkentéséért, az önvezetés a közlekedésbiztonság fokozása érdekében és a digitalizáció a hatékonyabb üzemeltetés támogatására. Ezek közül az…

Dobogós célkitűzések

Minden korábbinál gyorsabb ütemben változik a világ és vele együtt az igényeink is. Erre reagált kiemelkedő rugalmassággal a Delta-Truck Kft., amikor bevezette a Ford Trucks Rent szolgáltatást. Ennek részleteiről, valamint az új Ford F-Line típusról…

Korlátok nélkül

Jelentősen kibővítette tisztán elektromos hajtású teherautóinak kínálatát az MAN, amelyet az idei IFAT kommunális szakkiállításon mutatott be. Az eTGX és eTGS ezáltal már fülke-alvázként is sokféle tengelytávolsággal, fülkével, motorteljesítménnyel, akkumulátorcsomaggal, töltőcsatlakozó-elhelyezéssel és az adott alkalmazáshoz…

Belső égésű alternatívák

Más gyártókkal egyetértésben a Volvo Trucks is régóta azt vallja, hogy nem lehet egyetlen alternatív hajtási móddal földrajzi és felhasználási értelemben is minden téren kiváltani a mai dízelmotorokat. Ehelyett az összes életképes alternatívára szükség lesz,…

Ne szalassza el a legjobb ajánlatainkat

Iratkozzon fel hírlevelünkre és tájékoztatjuk akcióinkról, újdonságainkról.

Tovább a feliratkozásra