Újabb lépés az önvezetés felé

Amekkora port vert fel az 5G, vagyis az ötödik generációs vezeték nélküli mobilhálózati technika üzembe állítása, legalább akkora innovációs lehetőségeket kínál számos területen. Így például a gépjárművek és az infrastruktúra közötti kommunikációban, amivel jelentősen hozzájárulhat a fenntartható, illetve önvezető közlekedés megteremtéséhez.

Közzétéve:

Napjainkban a járműipar szinte minden fontosabb informatikai, illetve távközlési innovációra lecsap, hogy a saját hasznára fordítsa azt. Ennek egyik élenjárója, a Bosch több partnerével együtt már azt kutatja, hogy az 5G mobilhálózati technika alkalmazásával hogyan segítheti elő a teljesen hálózatba kapcsolt közlekedés megteremtését. Ezekkel a valós idejű kommunikáción alapuló megoldásokkal a biztonság, a kényelem és a hatékonyság növelésén túl a környezeti terhelés is mérsékelhető. Ám ezekhez olyan stabil és megbízható adatkapcsolat szükséges, amelyet a nagy teljesítményű 5G és ennek wifialapú alternatívája, az ITS-G5 biztosíthat.

Átlátnak a falon

Hogyan fokozhatja például a közlekedésbiztonságot az 5G? Még a legkorszerűbb radarok és kamerák sem látnak be a beláthatatlan útkereszteződésekbe vagy a különféle akadályok mögé, így ilyen helyzetekben nemcsak a járművezető, hanem a gépkocsi kifinomult érzékelőrendszere sem veheti észre időben az úttestre lépő gyalogost vagy a takarásból hirtelen felbukkanó másik járművet. Azonban a jármű és jármű (V2V), a jármű és infrastruktúra (V2I), valamint a jármű és hálózat (V2N) közötti közvetlen kommunikáció segítségével valós időben megoszthatók a szükséges adatok az érintett felek között. Például a kereszteződéshez közeledő gépkocsi idejében tudomást szerezhet a beláthatatlan irányból nagy sebességgel közeledő másik járműről.

Életmentő figyelmeztetések

Ezzel a technikával továbbá létrehozható egy olyan rendszer, amely az úttestet keresztező gyalogosokat és kerékpárosokat védi a beláthatatlan kereszteződésekben. Ennek lényege, hogy a közlekedési lámpákon magasan elhelyezett kamerák vagy lidarok gyalogost, illetve bármilyen járművet érzékelve a közeli szervernek 5G-hálózaton keresztül adatokat továbbítanak erről, amely alapján a rendszer néhány ezredmásodpercen belül figyelmeztetést küld a bekanyarodásra készülő gépkocsinak és ezen keresztül a vezetőjének is. Itt persze nemcsak a szinte azonnali adattovábbítás kulcsfontosságú, hanem az is, hogy az adatfeldolgozás a forráshoz a lehető legközelebb legyen. Ezt segítik a mobil peremhálózati (MEC) szerverek, amelyek közvetlenül a mobilhálózatban helyezkednek el. Ezek a közlekedési lámpákból, a járművek érzékelőiből és a nagy pontosságú digitális térképekből kinyert adatok összesítésével létrehozzák az adott környezet közlekedési modelljét, majd ezt megosztják a gépkocsik rendszereivel.

Megbízható konvojozás

A gyakorlati alkalmazások kutatásának másik fontos területe a tehergépkocsik konvojozása, amelyhez szintén elengedhetetlen a járművek közötti valós idejű kommunikáció. Hiszen ha az elöl haladó gépkocsi fékez, akkor a szorosan mögötte robogó járműveknek is azonnal meg kell kezdeniük a lassítást, nincs idő megvárni, amíg a radar érzékeli a távolság csökkenését. Nem nehéz belátni, hogy ennél a technikánál miért alapkövetelmény az abszolút megbízható működés, a nagy adatátviteli kapacitás és a gyorsaság. Mi a helyzet azonban akkor, ha például az adott helyen elérhető kisebb sávszélesség miatt romlik az adatfeldolgozás minősége? Ezt azonnal felismeri a rendszer, és magától megnöveli a követési távolságot a konvojozó járművek között. Ez csupán néhány példa a számos alkalmazási lehetőség közül. Ám ezekből is jól látható, hogy az 5G technikán alapuló járműkommunikáció már a közeljövőben is jelentős innovációk bevezetését teszi lehetővé a biztonságosabb, kényelmesebb és hatékonyabb közlekedés érdekében. A teljesen önvezető gépjárművek megbízható közlekedéséhez pedig egyenesen elengedhetetlen lesz.





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

Új generáció, új szemlélet

Látványosan megújult az amerikai International HX építőipari típus, ám jóval több áll a háttérben egy időszerű generációváltásnál. Ez a jármű ugyanis már a Navistar 4.0 vállalati stratégia első megtestesülése, amely minden eddiginél nagyobb hangsúlyt fektet…

Az idei év leginno­va­tí­vabb teherautói

Újabb rangos szakmai kitüntetéseket zsebelt be a Mercedes-Benz, ezúttal a jövő elekt­ro­mos közlekedésének előfutárjaival. Ugyanis az Év Tehergépkocsija (IToY) díj neves európai szakújságírókból álló zsűrije a Mercedes-Benz eActros és GenH2 Truck modellnek ítélte oda a…

A 2021-es Év Haszonjárművei

Ezúttal rendhagyó módon a megelőző év végéig csak az Év Tehergépkocsija és az Év Kishaszonjárműve díjat osztották ki, az Év Autóbusza címet nem, ugyanis a vírushelyzet miatt meghiúsult a nagy buszos összehasonlító teszt. A 2021-es…

Körforgásba kapcsolva

Környezetvédelmi szempontból valóságos áttörést hozhat a Michelin által koordinált BlackCycle európai projekt. Ennek célja ugyanis nem más, mint a leselejtezett gumiabroncsok anyagainak visszaforgatása az új abroncsok gyártásába.

Megduplázott hatótávolsággal

Amióta a DAF két évvel ezelőtt bemutatta a tisztán elektromos hajtású CF Electric modelljét, sorra jelennek meg az üzemeltetők flottájában ezek a helyileg nulla károsanyag-kibocsátású és csendesen működő nyerges vontatók, illetve háromtengelyes fülke-alvázas teherautók. Újabb…