Újszerű megközelítéssel

Tanulmányjárműként bármelyik gyártó jóformán bármit bemutathat, sokszor még működő kezelőelemekkel vagy hajtással sem rendelkeznek ezek a látványos koncepciók. A Volta Zero azonban hamarosan sorozatgyártásba kerül az MAN által nemrég értékesített steyri üzemben. Érdemes tehát odafigyelni erre a teherautóra, amelynek tervezői alaposan újragondolták a városi elosztójármű fogalmát.

Közzétéve:

Kiváló példája a Volta Zero annak, amikor a forma és a funkció kéz a kézben jár. Ugyanis amennyire extravagáns ennek a járműnek a külső megjelenése, annyira különleges a fülkéjének kialakítása és a hajtáslánca is. Tervezői minden egyes részletnél azt tartották szem előtt, hogy minél jobban megfeleljen a városi áruelosztás igen összetett követelményeinek.

Középpontban a járművezető

A Zero tervezésekor a szó legszorosabb értelmében középpontba került a járművezető, ugyanis a vezetőülés pontosan a fülke középvonalán helyezkedik el. Ez az erősen lekerekített szélvédővel együtt 220 fokos látómezőt biztosít a gépkocsivezetőnek, minimalizálva a holttereket. Ráadásul az alacsony padlónak köszönhetően a sofőr a talajhoz képest meglehetősen alacsonyan ül, így még könnyebben szemkontaktust teremthet a gyalogosokkal és kerékpárosokkal. Így a Zero a közvetlen kilátásra vonatkozó londoni minősítésben (Direct Vision Standard) öt csillagot szerzett. Ezenkívül kamerák helyettesítik az oldalsó tükröket, amelyek még jobban csökkentik a holttereket. Ötletes megoldás, hogy a tolatókamera képe egy belső visszapillantó tükörre emlékeztető kijelzőn jelenik meg. A középre helyezett vezetőállás további előnye, hogy a városi autóbuszokéhoz hasonló, széles, csupa üveg lengőajtókkal együtt megkönnyíti és biztonságosabbá teszi a be- és kiszállást. A műszerfalat persze a mai trendnek megfelelően nagy érintőképernyők uralják kevés kapcsolóval kiegészítve. A vezető mögött pedig további két személy utazhat kényelemben és biztonságban.

Zero, mint nulla károsanyag-kibocsátás

Nem nehéz kitalálni a Zero névből, hogy a jármű tisztán elektromos hajtást kapott, ami ma már nem is számít különlegességnek. Az viszont igen, hogy ez az első európai nehéz-teherautó, amelyet a Meritor elektromos hajtásláncával láttak el. Kompakt villanymotorja egy 150 kilowatt hasznos kapacitású Proterra Powered akkumulátorcsomagból táplálkozik, így a 16 tonna legnagyobb megengedett össztömegű modell hatótávolsága 150–200 kilométer. Ez általában elegendő is egy városi elosztófuvarozást végző tehergépkocsinak. A lehető legnagyobb biztonság érdekében az akkumulátorokat az alváz hossztartói közé építik be.

Optimális méretek és kapacitás

A Zero kezdetben dobozos és hűtős felépítménnyel készül, amelyek formavilágukban is szerves egységet alkotnak a fülkével. Így a jármű 9,2 méter hosszú, 2,55, illetve a hűtős esetében 2,6 méter széles és 3,47 méter magas, míg a tengelytávolsága 4,8 méter, ami jó manőverezhetőséget biztosít. A dobozos kivitel hasznos teherbírása 8,2 tonna, 37,7 köbméteres rakterében pedig 16 Euro-raklap helyezhető el. A hűtős legfeljebb 5,5 tonna árut vihet magával a 40 köbméteres rakterében.

Neves gyártókat idéző szolgáltatások

Természetesen önmagukban a Zero különleges megoldásai és előnyös tulajdonságai sem lehetnének elegendők a megfelelő érvényesüléshez a piacon, ezért a Volta TaaS (Truck as a Service, azaz Tehergépjármű, mint szolgáltatás) név alatt teljes körű szolgáltatáscsomagot is kínál a terméke mellé. Ez előre tervezhető havi díj ellenében kiterjed a finanszírozásra, a töltőinfrastruktúra kiépítésére, a biztosításokra, a javításokra és karbantartásokra, a telematikai rendszer használatára, valamint a járművezető-továbbképzésre. Mindezek alapján a Volta Zero ígéretes újoncnak tűnik, habár az értékesítési és szervizhálózatról egyelőre nem közölt információkat a gyártó, ahogy arról sem, hogy melyik piacokon mikortól lesz elérhető a jármű.





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

Felfelé terjeszkedő villamosítás

Miután a Mercedes-Benz megkezdte a városi, illetve város környéki fuvarfeladatokra optimalizált eActros és eEconic sorozatgyártását, most már a távolsági és építőipari alkalmazásokra megfelelő elektromos nehéz-tehergépjárművek fejlesztésére összpontosít. A hannoveri IAA kiállításon bemutatta az eActros LongHaul…

Újszerű megközelítéssel

Tanulmányjárműként bármelyik gyártó jóformán bármit bemutathat, sokszor még működő kezelőelemekkel vagy hajtással sem rendelkeznek ezek a látványos koncepciók. A Volta Zero azonban hamarosan sorozatgyártásba kerül az MAN által nemrég értékesített steyri üzemben. Érdemes tehát odafigyelni…

Közúti óriásdrón

Több szempontból is különleges és jövőbe mutató tanulmányjármű a Hyundai Trailer Drone, ugyanis önvezető és üzemanyagcellás hajtású egyszerre. Ráadásul a vasúti kocsiktól ellesett felépítésének köszönhetően rendkívül jól manőverezhető is. Nem csoda, hogy elnyerte az igen…

Már apraja-nagyja elektromos

Elektromos hajtású teherautók áradatával vett részt a Daimler Truck idén szeptemberben a 2022-es hannoveri IAA haszonjármű-kiállításon, kifejezve azt a célját, hogy hamarosan már csak helyileg nulla károsanyag-kibocsátású járművek szerepeljenek a kínálatában. A különféle alkalmazású és…

Ne szalassza el a legjobb ajánlatainkat

Iratkozzon fel hírlevelünkre és tájékoztatjuk akcióinkról, újdonságainkról.

Tovább a feliratkozásra