Villannyal a csúcsra

Mindig is kiváló terepe volt az autóversenyzés az új műszaki megoldások tesztelésének. Egyfelől itt extrém igénybevételnek lehet kitenni a járműveket, másrészt ezzel remekül ráirányítható a közvélemény figyelme az újdonságokban rejlő lehetőségekre. A DAF anyavállalata, a PACCAR is így gondolkozott, amikor egy Kenworth T680 üzemanyagcellás elektromos és egy Peterbilt Model 579EV akkumulátoros elektromos nyerges vontatót hajszolt végig a legendás coloradói Pikes Peak hegyi felfutó verseny útvonalán.

Közzétéve:

Észak-Amerikában a Sziklás-hegység legmagasabb csúcsa a 4300 méter magas Pikes Peak. Az ide felvezető út felső, 156 kanyarból és 7-10 százalékos meredekségű szakaszokból álló, húsz kilométer hosszú, 1440 méter szintkülönbséget leküzdő részén 1916 óta évente megrendezik a Pikes Peak International Hill Climb elnevezésű nemzetközi hegyi felfutó versenyt. Korábban a pálya jó része még murvás volt, azonban 2011-re az egészet leaszfaltozták. A rendkívüli kihívást jelentő Pikes Peak versenyek hangulatából kiváló ízelítőt ad az 1988-as futamról készített Climb Dance című film, amelyben Ari Vatanen finn ralipilóta új rekordot felállítva győzött Peugeot 405 Turbo 16 autójával. Persze a Pikes Peaken nemcsak személyautók indulhatnak, hanem szinte mindenféle jármű a motorkerékpároktól a tehergépjárművekig.

Előnyben az elektromosok

Mostanság tisztán elektromos hajtású gépkocsik is egyre gyakrabban teljesítik a Pikes Peak távját, méghozzá igen szép eredményekkel. Ez a villanymotorok egyenletesen leadott nagy nyomatéka mellett annak is köszönhető, hogy ezek működését nem befolyásolja az ekkora tengerszint feletti magasságon már számottevő levegőritkulás, amelyet bizony még a turbófeltöltős belső égésű erőforrások is jócskán megéreznek. Polikarbonát előtető és tető.

Dupla siker

Ezen felbuzdulva a PACCAR két alternatív hajtású nyerges vontatóját is próbára tette a Pikes Peak útvonalán. A Kenworth T680 modellt a Toyota hidrogénnel működő, 350 kilowatt legnagyobb teljesítményű, üzemanyagcellás elektromos hajtáslánca repítette a csúcsra. Ennek a technikának az egyik nagy előnye, hogy 15 perces tankolási idő mellett 563 kilométer hatótávolságot biztosít egy nyerges szerelvény számára. A Peterbilt Model 579EV modellnek pedig egy külső forrásból feltölthető lítium-vas-foszfát (LFP) akkumulátorcsomagról táplált, 500 kilowatt legnagyobb teljesítményű villanymotor segítette a versenytáv gyors leküzdését. Egy ilyen nyerges vontató egyébként közúti fuvarozás során szerelvényben használva 3-4 óra gyorstöltés után akár 241 kilométert is megtehet. A PACCAR összegzése szerint mindkét alternatív hajtású jármű kimagasló teljesítményt és vezethetőséget nyújtott a világ egyik leghíresebb és legnehezebb hegyi felfutó versenypályáján.

Furgon bérlés





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

Új távlatok

Csupán az elektromos mobilitás hajnalán járunk csupán – azért a hőskorán talán már túl vagyunk. Ennek ellenére máris egy teljesen új töltési rendszerrel kell megbarátkoznunk a VIARENT bérautói között is népszerű nehézkategóriájú teherautók világában. Ám…

Hat évtized az élen

Nagy napot, egy kerek évfordulót ünnepelhettünk idén augusztus elején, ugyanis 1965. augusztus 9-én gördült le Langleyben a gyártósorról az első Ford Transit. Akkoriban még aligha gondolta bárki, milyen nagy hatást gyakorol majd a VIARENT palettáján…

Egyre ügyesebb őrangyalok

Aligha tartottak nyári szünetet babérjaikon ülve a magas fokú megbízhatóságáról és kiemelkedő biztonságáról közismert Volvo Trucks tervezői. A VIARENT bérautó-kínálatának egyik legnépszerűbb nehéz-teherautós márkája ugyanis mindjárt két új biztonságtechnikai fejlesztéssel is előrukkolt a nyár derekán.

Önállóan az autópályán

Illusztris társaságban folytatja intenzív fejlesztőmunkáját az automatizált vezetés területén a Delta-Truck Kft. által is forgalmazott Isuzu. A japán high-tech szektor kiválóságaiként – két japán minisztérium megbízásából – négy technológiai vállalat indíthatott közúti teszteket nehézkategóriájú tehergépkocsik…

Tiszta zónák – 2. rész

Cikkünk előző részéből már képet alkothattunk arról, mennyire sokrétű és jövőbe mutató a károsanyag-kibocsátás, illetve a korlátozott kibocsátási zónák (LEZ) témaköre. A városi teherszállítás előtt álló hatalmas kihívás tétje nem kevesebb, mint a jövő egészséges…

Tiszta zónák – 1. rész

Kevés izgalmasabb kérdés vetődik fel napjainkban a teherszállítás háza táján, mint a károsanyag-kibocsátás, illetve a korlátozott kibocsátási zónák témája. Az intenzív viták nyomán évről-évre több és több ilyen övezet jön létre, egyre közelebb hozva a…