25 éves a Volvo FH tehergépkocsi

Idén 25 éves a Volvo FH tehergépkocsi-típus, amely megjelenésekor világszerte nagy hatással volt a fuvarozási ágazatra. Persze azóta is jelentősen meghatározza, illetve formálja a tehergépkocsik világát, hiszen már közel egymillió példány készült belőle öt földrész kilenc országában, és számos innovációt honosított meg az iparágban. Érdemes hát röviden áttekinteni a Volvo FH negyedévszázados múltját.

Közzétéve:

Megjelenése után olyannyira népszerűvé vált a Volvo FH, hogy nemcsak Európát, hanem elődei hírnevére is alapozva az egész világot meghódította. Túlzás nélkül állíthatjuk ezt, hiszen Svédországon kívül Ausztráliában, Belgiumban, Brazíliában, Dél-Afrikában, Egyiptomban, Indiában, Iránban és Oroszországban is gyártják ezt a tehergépkocsi-típust. Sikerét többek között kiemelkedő tartósságának köszönheti, amit jól mutat, hogy az eddig legyártott közel egymillió Volvo FH teherautó több mint fele a mai napig dolgozik a világ útjain. Átlagos életkoruk 12 év, de húszévesnél idősebb FH tehergépkocsikkal is találkozhatunk világszerte a forgalomban. Többségük futásteljesítménye már bőven meghaladta az egymillió kilométert, összesen pedig már megtettek legalább ezer milliárd kilométert, ami körülbelül 16 ezer milliárd tonnakilométert jelent. Ilyen tekintélyes számok fémjelzik tehát a Volvo FH karrierjét.

Szerencsés időzítés a tehergépkocsik piacán

De nemcsak emiatt érdemel tiszteletet a Volvo FH tehergépkocsi-típus. Amikor 1993-ban egy gazdasági recesszió után a legjobb pillanatban piacra dobta a svéd gyártó, akkor a szinte forradalmian új megoldásaival jelentős változást hozott az iparágban. A járművezető köré tervezett, ergonomikus fülke, az élenjáró biztonság, a 12 literes, hatékony dízelmotor, a nagyon erős dekompressziós motorfék, az áramvonalas kialakítás és a számos alkalmazáshoz rugalmasan igazítható alváz a legkorszerűbb tehergépkocsivá tette az FH típust. Azóta pedig folyamatosan fejlesztik, hogy mindig az élvonalban maradjon, 2012-ben a második generáció bemutatásával alapjaiban megújult.

Gépkocsivezetők örömére

A Volvo FH tehergépkocsi a kezdetektől fogva a mai napig a járművezetők egyik kedvence. Már az első generáció tervezésekor 1500 gépkocsivezető igényeit mérték fel a belsőtér kialakításának meghatározásához. A tervezők így olyan fülkét alkottak, amelynek a vezető- és a pihenőtere is megfelelt a legmagasabb szintű elvárásoknak. Az idők során háromszor esett át ráncfelvarráson ez a kabin, majd 2012-ben leváltotta a jóval tágasabb és a jövő követelményeire is felkészített, szerkezetileg is vadonatúj fülke.

Élvonalbeli biztonság

Köztudottan a Volvo márka egyik alapértéke a biztonság. Az FH tehergépkocsi-típus e téren is kimagasló. Például 1995-ben elsőként vezette be a légzsákot a nehéz-tehergépkocsik kategóriájában, majd egy évvel később az elülső aláfutásgátló rendszert. A lehető legszilárdabb acélból készített fülkéjét az iparági előírásoknál is jóval szigorúbb törésteszteknek vetették alá. A márka másik alapértéke a környezetvédelem, ennek jegyében mutatkozott be 2017-ben a gázüzemű Volvo FH LNG.

Váltóinnovációk

Nem utolsósorban a sebességváltók tekintetében is számos úttörő megoldással büszkélkedhet a Volvo FH. A 2001-ben gyártásba került I-Shift automatizált váltó gyorsan etalonná vált az iparágban, az FH második generációjában bevezetett I-Shift Dual Clutch szerkezettel pedig a Volvo a piacon elsőként kínált kettős tengelykapcsolós automatizált váltót nehéz-tehergépkocsiban. Nemrég kúszófokozatokkal egészítették ki az I-Shiftet, amely így akár 325 tonna szerelvényössztömeg esetén is alkalmazható. Mindemellett az elektrohidraulikus kormányrásegítést szintén a második generációs Volvo FH vezette be a piacra, ahogyan sok más újítást is. Nem véletlen, hogy a svéd márka zászlóshajója az elmúlt 25 évben háromszor is elnyerte a megtisztelő Év Tehergépkocsija címet. Az elkövetkező néhány év pedig ennél is izgalmasabbnak ígérkezik Claes Nilsson, a Volvo Trucks elnöke szerint.





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

Bűvös hetes

Megkezdődött az új generációs Volkswagen Transporter előértékesítése Németországban. Az újdonság a megújult külső és a vadonatúj digitális műszerfal mellett számos korszerű vezetéstámogató rendszert és kényelmi funkciót, nagyobb rakteret, illetve teherbírást, valamint többféle belső égésű és…

Hidrogénes mindenes

Nem minden hidrogénüzemű jármű üzemanyagcellás elektromos hajtású, ugyanis világszerte több személy- és teherautó-gyártó is foglalkozik hidrogéntüzelésű belső égésű motorok fejlesztésével. Többek között a Daimler Truck is, amely nemrég megkezdte egy hidrogénhajtású Mercedes-Benz Unimog U 430…

Vissza a gyökerekhez

Napjainkra eltűntek a piacról az egyszerű, olcsó, célszerű kialakítású, könnyen üzemben tartható, munkaautónak való üsd-vágd pickupok, ugyanis ezek a platós terepjárók a globális trendeket követve látványos megjelenésű, igényes kivitelezésű, gazdagon felszerelt, nagy teljesítményű életstílus-autókká váltak.…

Szétkürtölt fenntarthatóság

Hazánkban nem sokan ismerik a több mint nyolcvanéves járműgyártási múlttal büszkélkedő Hino márkát, azonban érdemes odafigyelni a fejlesztéseire. A Toyota holdudvarába tartozó gyártó tavaly októberben a Japán Mobilitási Kiállításon két fontos újdonságot is bemutatott a…

Díjnyertes digitalizáció

Jelentősen megújultak az MAN és NEOPLAN buszok a 2024-es modellévre. Egyik legfontosabb innovációjuk a vadonatúj, igényes és ergonomikus műszerfal a teljesen digitális műszerpanellel, valamint az intelligens kialakítású és működésű kezelőelemekkel. Ezzel elnyerték a Busworld szervezet…

Sokszínű alternatívák

Több fontos, illetve érdekes újdonsággal is kirukkolt az Isuzu a közelmúltban. Egyrészt átfogóan megújította a hazánkban is egyre sikeresebb D-Max pickupot. Másrészt kifejlesztett egy gyors akkumulátorcserén alapuló rendszert tisztán elektromos hajtású kisteherautókhoz, valamint bemutatott egy…

Ne szalassza el a legjobb ajánlatainkat

Iratkozzon fel hírlevelünkre és tájékoztatjuk akcióinkról, újdonságainkról.

Tovább a feliratkozásra